Notele de la şcoală nu sunt cei mai buni indicatori ai potenţialului pe care îl are un elev, ci îl forţează pe acesta să rămână între graniţele unui sistem social derutant, care-i poate opri inventivitatea, creația sau sclipirea, consideră un psiholog.
Psihologul Alexandru Pleşea afirmă că este demonstrat ştiinţific că nota 10 nu scoate în evidenţă genialitatea unui elev, ci pur şi simplu arată gradul ridicat de adeziunea la un set de cunoştinţe standardizate, impuse de şcoală.
“Elevii au nevoie să învețe cum să învețe, nu au nevoie de concurență sau reguli impuse. Ei au nevoie să fie ajutați să rămână cât mai aproape de creativitatea și voioșia copilăriei. Cunoaştem cu toţii foarte multe exemple de elevi de nivel mediu sau cu note slabe la învăţătură, dar care au demonstrat, mai ales după terminarea şcolii, că pot fi genii în orice alt domeniu de activitate.
Genialitatea lor a ieşit la iveală abia după ce aceştia au părăsit graniţele sau standardele impuse de mediul academic, deoarece au putut gândi singuri, şi-au dat voie să fie creativi. Sunt mulţi profesori care nu ţin cont de unele sclipiri de geniu pe care le pot avea unii elevi, ba chiar îi îngrădesc din prima clipă în care observă opinii care nu respectă graniţele lecţiei.
Chiar mai rău, există profesori care îi pedepsesc pe elevii nonconformişti şi îi premiază pe elevii care respectă şi aderă robotic la pachetul de cunoştinţe standardizate. Din această cauză, actualul sistem de notare, care premiază conformismul şi pedepseşte nonconformismul, a devenit unul cel puţin discutabil”, afirmă psihologul Pleşea.