CNSP: Dacă un elev se va infecta, întreaga clasă va fi plasată în carantină pentru 14 zile

Dacă unul dintre elevi este diagnosticat cu noul tip de coronavirus, întreaga clasă este plasată în carantină pentru o perioadă de 14 zile, iar procesul educațional se desfășoară online, de la distanță.

separator

Este una dintre principalele prevederi ale Instrucțiunii privind măsurile de protecție în instituțiile de învățământ. Documentul a fost elaborat de Comisia Națională de Sănătate Publică. Ce alte prevederi conține Hotărârea dezvăluie Secretarul de Stat al Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Constantin Rîmiș.

,,Pentru prevenirea noului tip de coronavirus în instituțiile de învățământ este important să fie respectate trei reguli de aur: menținerea distanței fizice, respectarea igienei respiratorii (eticheta tusei și strănutului) și igienei mâinilor.

Desigur, masca de protecție este un element important în prevenirea COVID-19, dar publicațiile instituțiilor internaționale, precum Organizația Mondială a Sănătății, Centrele de Prevenire și Control ale Bolilor din SUA și Uniunea Europeană, menționează că purtarea incorectă a măștii de către elevi poate servi o condiție de risc pentru infectarea cu noul coronavirus în cadrul instituțiilor de învățământ. Reieșind din aceste considerente, Instrucțiunea aprobată de către Comisia Națională de Sănătate Publică (CNESP) prevede că purtarea măștilor faciale de protecţie (cu acoperirea nasului şi a gurii) în cadrul instituției de învățământ este obligatorie pentru cadrele didactice și totodată elevii sunt încurajați să poarte masca de protecţie în situaţia în care nu poate fi respectată distanţa fizică sau la indicaţiile medicului. Menționez aici repetat că masca trebuie să fie purtată corect – aceasta trebuie să acopere gura şi nasul.

Pentru prevenirea aglomerărilor și contactului apropiat în interiorul școlii, au fost create circuite clare, prin demarcarea cu benzi vizibile care să asigure „trasee prestabilite” de intrare, deplasare în interiorul scolii și de părăsire a instituțiilor, facilitând păstrarea unei distanțe între elevi de cel puțin 1,5 m pe tot parcursul prezenței în școală.

Se recomandă păstrarea stabilă a componenței claselor, iar numărul de elevi la ore să fie limitat (nu mai mare 15 persoane), astfel încât fiecare elev va ocupa zilnic același loc în bancă/masă la o distanță de cel puţin 1,5 metri faţă de ceilalţi (în faţă, spate şi lateral). Elevii nu se vor muta din sala de lecţii/cursuri de bază în laboratoare, iar experimentele pot fi prezentate pe înregistrări video. Numărul de ore petrecute de elevi în cadrul procesului instructiv-educativ într-o zi la școală, de asemenea, se recomandă să fie limitat. Astfel, s-a propus ca procesul educativ să nu depășească 4 ore/zi cu o durată a orei de maxim 30 minute și pauze de maxim 20 minute, pentru a se permite timpul necesar spălatului eficient al mâinilor și aerisirea claselor.

Nu sunt permise organizarea cluburilor școlare, grupurilor de hobby sau alte activități. Orele de educație fizică se vor desfășura la finalul cursurilor, pentru ca elevii să poată pleca direct acasă. Sunt premise doar anumite jocuri sportive, exclusiv în aer liber, dar cu respectarea regulilor de protecție. Spre exemplu, fotbalul – se va juca la o singură poartă, la baschet – fiecare elev va avea mingea proprie și va arunca la coș, pe rând, păstrând spații suficient de mari față de colegii lui. După terminarea orei de educație fizică, mingile utilizate vor fi colectate într-un sac special destinat, și vor fi dezinfectate riguros, utilizându-se substanțele dezinfectante avizate de autorități, urmând a fi depozitate apoi în alt sac curat, separat de cele în care au fost colectate. Fiecare instituție de învățământ trebuie să elaboreze un Plan de curățenie și dezinfecție și să asigure implementarea instrucțiunii aprobate de CNESP”.

Cum trebuie să fie efectuat triajul epidemiologic?

,,Triajul epidemiologic are o importanță majoră în prevenirea infecției COVID-19 și trebuie efectuat zilnic, de către un cadru medical/didactic instruit, la intrarea în instituția de învățământ, cu asigurarea respectării unui circuit prestabilit, astfel încât să nu se intre și să se iasă pe același traseu. Triajul epidemiologic include măsurarea temperaturii cu termometre non-contact și o anamneză privind starea de sănătate a elevului referitor la simptomele unei infecții respiratorii sau digestive (tuse, secreții nazale, dureri în gât, cefalee, diaree etc.). Se recomandă ca aceste monitorizări să fie efectuate și pe parcursul zilei, în pauze sau la sfârșitul orelor.

În cazul în care elevul, la triajul epidemiologic inițial (la începutul orelor) sau pe parcursul zile (în timpul orelor de curs), prezintă o temperatură corporală mai mare de 37,0°C şi/sau simptome ale unei infecții respiratorii sau alte simptome de boală, acesta va fi izolat într-un spaţiu destinat pentru acest scop şi vor fi anunțați imediat părinții sau reprezentanții legali ai acestuia. Încăperea destinată pentru izolarea copilului cu simptome trebuie să fie dotată corespunzător (pat, termometru, condiții pentru igiena respiratorie și igiena mâinilor) și bine aerisită, iar copilul trebuie să fie supravegheat de către un cadru medical/didactic până va fi preluat din instituția de învățământ. Dacă este necesar să meargă la baie în această perioadă, se va folosi o baie separată, dacă este posibil. Suprafețele din baie trebuie curăţate şi dezinfectate, folosindu-se produse biocide avizate, înainte de a fi folosită de oricine altcineva. Elevul va fi supravegheat și nu se va transporta la instituția medicală până la sosirea părintelui. De menționat însă că, dacă simptomele sunt severe și starea se agravează, se va apela la serviciul de urgenţă 112. Persoana care supraveghează și asistă elevul cu simptome caracteristice infecției va respecta măsurile de precauție și aplicarea echipamentului de protecție corespunzător (mască, mănuşi). Este extrem de important să fie respectată igiena mâinilor, folosindu-se soluţie dezinfectantă pe bază de alcool de 70%, iar în cazul în care mâinile devin vizibil murdare sau contaminate cu secreții biologice, de spălat bine cu apă și săpun.

După ce copilul cu simptome a fost preluat de către părinți sau serviciul de asistență medicală, obligatoriu se face igienizarea suprafeţelor. Persoana responsabilă de triajul epidemiologic va documenta cazul în registrul instituțional și va informa medicul de familie la care copilul se află la evidență și medicul epidemiolog din cadrul Centrului de Sănătate Publică teritorial despre cazul suspect COVID-19 înregistrat. Medicul epidemiolog va iniția investigaţia epidemiologică și, în comun cu administrația instituției de învățământ, va efectua evaluarea riscului și va determina măsurile de prevenire și control care trebuie întreprinse în cadrul instituției, iar în colaborare cu asistența medicală primară, va stabili măsurile de control a infecției și supravegherea medicală”.

Conform Instrucțiunii, dacă unul dintre elevi este diagnosticat cu noul tip de coronavirus, întreaga clasă încetează să frecventeze școala și trebuie să stea acasă, în carantină pentru o perioadă de 14 zile.

Ce se întâmplă dacă diagnosticul este confirmat la unul sau mai mulţi membri ai familiei elevului?

În cazul stabilirii diagnosticului COVID-19 la un elev, măsurile de sănătate publică sunt direcționate spre prevenirea răspândirii infecției prin izolarea sursei de infecție (elevul bolnav) și plasarea în regim de autoizolare/carantină a persoanelor care au fost în contact cu persoana bolnavă.

Astfel, conform Protocolului clinic standardizat pentru medicul de familie, elevul confirmat cu infecția COVID-19 va fi supravegheat de medicul de familie care, în funcție de starea de sănătate și posibilitățile de izolare, stabilește modalitatea de tratament în condiții de domiciliu sau spital.

A doua direcție de măsuri ține de supravegherea contacților și respectiv, toţi elevii din clasa în care elevul cu diagnosticul confirmat de COVID-19 își făcea studiile vor fi incluși în categoria de „persoană contact” și vor fi plasați în regim de autoizolare/carantină la domiciliu pentru 14 zile, iar calculul zilelor se va efectua de la ultima zi de contact cu elevul confirmat COVID-19 pozitiv. Clasa va continua studiile la distanță (în regim on-line) pentru perioada menţionată.

Elevii care sunt plasați în regim de autoizolare la domiciliu nu au voie să părăsească domiciliul decât în cazurile de necesitate stringentă și trebuie să fie izolați de membrii familiei pentru a evita la maxim contactul cu persoanele terțe. Sigur că elevul trebuie să fie asistat de membrii familiei care vor respecta cu strictețe măsurile de precauție precum purtarea măștii, igiena mâinilor, dezinfecția suprafețelor și aerisirea frecventă a încăperilor. Părinții sau tutorii trebuie să monitorizeze zilnic elevul și să informeze la telefon medicul de familie despre starea lui de sănătate. La primele simptome de boală, precum, febră, tuse, rinoree, părintele trebuie să apeleze medicul de familie, iar la agravarea stării de sănătate, Serviciul 112.

Decizia privind plasarea în carantină/autoizolare a profesorilor, care au predat în clasa respectivă, în timpul în care a frecventat școala elevul cu diagnosticul confirmat de COVID-19 va fi luată de către conducătorul instituţiei de învăţământ, prin coordonare cu medicul epidemiolog teritorial, reieşind din riscurile epidemiologice și specificul didactic. Cu alte cuvinte, se va face evaluarea riscului și dacă profesorul a respectat măsurile de precauție privitor la igiena mâinilor și purtarea măștii de protecție permanent și corect, atunci el își va continua activitatea în cadrul instituției de învățământ, iar în cazul în care în procesul de evaluare a riscului se constată că măsurile de precauție nu au fost respectate în totalitate, atunci profesorul va fi plasat în autoizolare/carantină.

Conform regulamentului, revenirea în colectivitate a elevilor care au avut probleme de sănătate şi nu au frecventat orele se va realiza obligatoriu în baza certificatului medical.

În ce situații nu este obligatorie prezentarea certificatului medical?

În cazul absentării copilului din instituția de învățământ mai mult de 3 zile din motive nelegate de boală, nu se va solicita eliberarea certificatului de contact de către medicul de familie pentru admiterea în instituția de învățământ, în scopul evitării aglomerărilor în instituțiile medicale. În asemenea cazuri, se recomandă prezentarea la educator/diriginte, de către părinte sau reprezentant legal, a declarației pe propria răspundere despre faptul că acest copil nu a fost bolnav și nu a interacționat cu o persoană bolnavă de COVID-19.

Nu se va solicita certificatul nici în cazul plasării copiilor în carantină pentru 14 zile după interacțiunea cu un copil bolnav în instituția de învățământ. Excepție fac cazurile, când în perioada de carantină, la copil se constată apariția semnelor de infecție, fapt care necesită consultația obligatorie a medicului de familie, cu eliberarea ulterioară a certificatului privind însănătoșirea și permisiunea frecventării colectivităților de copii. Totodată, se recomandă prezentarea la diriginte, de către părinte sau reprezentantul legal, a declarației pe propria răspundere că elevul nu a fost bolnav și nu a interacționat cu p persoană contaminată cu virusul COVID-19.

Trei noi creșe, inaugurate în Republica Moldova cu sprijinul Suediei

Trei grupe de creșă pentru copiii cu vârste între 1 și 3 ani au fost inaugurate în această lună în Sângerei, Râșcani și Glodeni cu sprijinul autorităților naționale și locale, Street Child și cu sprijinul financiar al Suediei, notează IPN.

Grupa creșă din cadrul grădiniței „Foișor”, orașul Râșcani, deschisă pentru copii cu vârsta cuprinsă între 1-2 ani, a fost renovată și echipată în parteneriat cu Street Child și sprijinul financiar al Suediei. Grupa creșă „Steluța” din orașul Glodeni a fost deschisă pentru copii cu vârsta cuprinsă între 2 și 3 ani. Aceasta a fost echipată de către UN Women în parteneriat cu Street Child și sprijinul financiar al Suediei.

„Este o bucurie să observ că în Republica Moldova se deschid și se renovează în ultima perioadă tot mai multe creșe. Acesta este rezultatul eforturilor Guvernului Republicii Moldova  și al partenerilor de dezvoltare. Mulțumim UN Women și Suediei pentru crearea unor condiții mai bune pentru copiii noștri și pentru oferirea unor posibilități mai mari părinților și mamelor de a se reintegra rapid în câmpul muncii”, a declarat deputata Marina Morozova, la inaugurarea grupei creșă din orașul Glodeni.

Grupa creșă din orașul Sângerei, destinată copiilor cu vârsta cuprinsă între 2 și 3 ani, a fost renovată și dotată cu sprijinul financiar al Suediei. Ambasadoarea Suediei la Chișinău, Katarina Fried, a menționat că prin investițiile în serviciile de îngrijire timpurie a copiilor, Suedia își propune să construiască un viitor mai prosper și o piață economică mai puternică în Republica Moldova.

Renovarea și echiparea creșelor din nordul R.. Moldova a implicat o investiție totală de 60 de mii de dolari din partea UN Women, acest lucru fiind posibil datorită sprijinului financiar al Suediei, care susține inițiativele de abilitare a femeilor și promovarea egalității de gen.

Laura Cosoi, anunț sexul celui de-al patrulea copil. Mama a trei fetițe și-a visat bebelușul

Însărcinată pentru a patra oară, actrița româncă Laura Cosoi a dezvăluit că a aflat sexul copilului și știe deja ce nume o să poarte. Actrița și soțul ei, Cosmin Curticăpean, mai au împreună trei fiice, Vera, Rita și Lara.

Laura Cosoi va deveni mamă din nou, în vara anului 2024, când va aduce pe lume al patrulea copil. Vedeta a făcut primele declarații despre numele copilului. Laura Cosoi mărturisește că a știut că familia ei se va mări încă din ziua în care a născut-o pe Lara, cea de-a treia fiică.

Actrița dezvăluie că și-a visat al patrulea copil. „L-am visat. Mi-a spus numele. Știam din ziua în care am născut-o pe Lara, dacă vom mai face al patrulea copil, știam sexul și numele, mi l-a spus, așa încât, nu am ales eu a patra oară, a ales copilul, Dumnezeu”, a povestit Laura Cosoi, pe o rețea de socializare, potrivit unica.ro.

Dacă în cazul sarcinilor anterioare a fost extrem de deschisă, în prezent, vedeta a mărturisit că ea și Cosmin Curticăpean nu își doresc să facă public sexul copilului. Cel puțin deocamdată.

Cum se descurcă Laura Cosoi cu trei copii

Cei doi nu au apelat la ajutorul unei bone pentru îngrijirea copiilor, iar fetițele au fost incluse în colectivitate destul de rapid. Actrița și soțul ei și-au înscris fiicele la o creșă din apropierea casei și atât Laura Cosoi, cât și Cosmin au încercat să își organizeze programul în așa fel încât să fie cât mai prezenți în viața micuțelor.

Laura Cosoi are 42 de ani, este actriță și a devenit cunoscută în 2002, după succesul avut cu serialul La Bloc, difuzat la Pro TV.

Este căsătorită în 2005 cu Cosmin Curticăpean, împreună cu care are trei fiice: Rita (6 ani), Vera (3 ani și jumătate) și Lara (2 ani).

Însărcinată pentru a patra oară, Laura Cosoi a dezvăluit că a aflat sexul copilului și știe deja ce nume o să poarte. Actrița și soțul ei, Cosmin Curticăpean, mai au împreună trei fiice, Vera, Rita și Lara. Citeşte întreaga ştire: Laura Cosoi, anunț despre numele celui de-al patrulea copil: „L-am visat. Mi l-a spus”. Actrița și soțul ei mai au trei fiice

O tânără a născut de 2 ori în 22 de zile, având o experiență extrem de dureroasă. Cum a fost posibil?

Un caz medical rar și absolut extraordinar a captat atenția lumii întregi. Doyle Kayleigh, o tânără în vârstă de 22 de ani din Marea Britanie, a trăit o experiență de neuitat și extrem de dureroasă, nașterea a doi copii într-un interval de doar 22 de zile.

Situația neobișnuită a început când Doyle, care credea că este însărcinată cu gemeni, a mers la spital după ce i s-a rupt apa. Tragic, primul copil s-a născut prematur la 22 de săptămâni și, din nefericire, a fost declarat mort la scurt timp după naștere. Medicii au suspectat că un cheag de sânge ar fi putut fi cauza decesului neașteptat.

În mod surprinzător, după nașterea tragică, Doyle nu a mai avut contracții, ceea ce a dus la o descoperire uimitoare. În ciuda diagnosticului inițial de gemeni, se pare că femeia era, de fapt, însărcinată în stadii diferite cu doi copii, nu cu gemeni veritabili. Aceasta este o condiție extrem de rară cunoscută sub numele de superfetation, unde un nou ovul fertilizat este implantat în timpul unei sarcini existente.

A doua naștere a tinerei mame

După 22 de zile de la primul eveniment tragic, Doyle a născut al doilea copil, care, spre deosebire de primul, a supraviețuit, deși s-a confruntat cu complicații serioase. Noul născut, pe nume Astro, a venit pe lume cu o afecțiune cardiacă congenitală, cunoscută sub numele de gaură în inimă, o condiție care necesită supraveghere medicală constantă.

Reflectând asupra întregii experiențe, Doyle a mărturisit că perioada sarcinii a fost extrem de dificilă și dureroasă. „Eram conștientă de toate riscurile pe care le aducea o sarcină cu gemeni. Am plătit chiar și la clinici private pentru că eram atât de îngrijorată de complicații. Când am ajuns la 22 de săptămâni și jumătate, la propriu, eram în pat și am avut cea mai mare durere din întreaga mea viață. Nu eram sigură ce se întâmplă, așa că m-am dus la toaletă și am observat că mi s-a rupt apa”, a împărtășit ea pentru nypost.com.

Cazul lui Doyle Kayleigh subliniază nu numai raritatea unor astfel de condiții medicale, dar și importanța monitorizării atente a sarcinii și a suportului medical adecvat. 

sursa

Cutremurător. Un bărbat din Drochia și-a găsit soția strangulată
Articolul anterior
Vârstnicii din 10 localități vor primi telefoane mobile și vor învăța să comunice online
Articolul următor