Război Rece în industria auto: cursa investițiilor pentru mașini electrice

Industria auto se află în plin proces de electrificare. Însă tranziția spre mașinile electrice se face cu investiții uriașe. Sunt de ordinul sutelor de miliarde de dolari, potrivit unei analize Reuters.

Constructorii auto din întreaga lume plănuiesc să investească aproximativ 515 miliarde de dolari în următorii cinci până la zece ani pentru a dezvolta și construi noi vehicule electrice și pentru a se îndepărta de motoarele cu ardere internă. În urmă cu mai puțin de trei ani, o analiză similară făcută de Reuters arăta că producătorii auto plănuiau să cheltuiască 300 de miliarde de dolari pentru dezvoltarea vehiculelor electrice și a tehnologiilor aferente. Însă, între timp, presiunile tot mai puternice din partea autorităților pentru ca producătorii auto să renunțe treptat la vehiculele cu combustibili fosili, inclusiv la cele cu motorizări hibride, au determinat companiile auto să urgenteze și să majoreze investițiile, scrie digi24.ro.

Salt în necunoscut

O serie de țări, de la Singapore la Suedia, au anunțat deja că vor interzice vânzările de mașini noi cu motoare cu ardere internă până în 2030. În Statele Unite, președintele Joe Biden a arătat că dorește ca, până în 2030, 40 până la 50 de la sută din mașinile vândute să fie electrice.

Cu toate acestea, directorii din industrie și analiștii sunt îngrijorați de faptul că cererea de vehicule electrice ar putea să nu se potrivească cu obiectivele producătorilor, dacă nu sunt oferite stimulente suplimentare din partea autorităților și dacă nu se majorează cheltuieli pentru infrastructura de încărcare.

Analiștii spun că angajamentele tot mai mari în ceea ce privește investițiile în electrificarea vehiculelor seamănă cu Războiul Rece. Odată ce câțiva producători au anunțat programe pentru construirea de vehicule electrice, toți ceilalți au fost nevoiți să-și prezinte propriile planuri pentru a nu se simți lăsați în urmă, spune șeful departamenului de prognoză al AutoForecast Solutions, o firmă de consultanță în sectorul auto.

Iar asta face ca mulți producători să planifice volume de producție semnificative pentru o categorie de vehicule despre care încă nu se știe foarte exact cât de bine este acceptată de către public și nici care va fi profitul minim generat de aceasta.

Supremația Tesla

Analiza Reuters arată că deocamdată Tesla este în avangarda producătorilor de vehicule electrice. Compania fondată de Elon Musk pare să fie singura care vinde fiecare vehicul pe care îl poate construi și pregătește noi fabrici de miliarde de dolari la Berlin și Austin, care îi vor crește semnificativ capacitatea de producție. La începutul acestei luni, compania a fost evaluată la 1.200 de miliarde de dolari, de două ori mai mult decât valoarea combinată a Volkswagen, Toyota, Ford și General Motors.

Grupul german Volkswagen este însă cel care a conduce în ceea ce privește investițiile anunțate în vehicule electrice și baterii – peste 110 miliarde de dolari până în 2030. Aceste angajamente, care reprezintă mai mult de 20 la sută din cele anunțate la nivelul întregii industrii, stau la baza planurilor agresive ale Volkswagen de a produce patru milioane de vehicule electrice în Europa, China și America de Nord în următorul deceniu.

Producătorii auto se întrec în investiții

Volkswagen, împreună cu ceilalți mari constructori germani, Daimler și BMW, plănuiesc să cheltuiască în total 185 de miliarde de dolari până în 2030, în timp ce producătorii de automobile din Statele Unite, General Motors și Ford, se așteaptă să cheltuiască aproape 60 de miliarde de dolari până în 2025.

La rândul lor, producătorii de automobile chinezi, în frunte cu SAIC Motors, partenerul local al Volkswagen și General Motors, au anunțat investiții de peste 100 de miliarde de dolari în deceniul următor.

Companiile auto japoneze rămân însă în urmă. Honda, Toyota și Nissan Motor s-au angajat până acum să investească împreună mai puțin de 40 de miliarde de dolari.

Aceste sume nu includ însă zecile de miliarde de dolari investiți în capacitățile de producție suplimentare de către cei mai mari producători de baterii din lume, multe proiecte fiind în cooperare cu constructorii de automobile.

Primăria din Paris va aplica restricţii suplimentare ce vizează circulaţia maşinilor în centrul oraşului pentru a reduce zgomotul și poluarea

Pentru a reduce şi mai mult traficul autovehiculelor şi a crea mai mult spaţiu pentru biciclişti şi pietoni, Primăria din Paris a stabilit o zonă cu trafic redus în centrul oraşului, scrie g4media.md.

Începând cu 4 noiembrie, doar rezidenţii şi persoanele a căror destinaţie se află în zona centrală vor avea voie să circule într-un perimetru de aproximativ 5,5 kilometri pătraţi, cuprins între Place de la Concorde, Sena, Opera din Paris şi Place de la République.

Măsura are drept scop reducerea zgomotului şi a emisiilor nocive, precum şi ameliorarea siguranţei rutiere, a anunţat municipalitatea locală. Ar trebui ca în urma acestei măsuri, rezidenţii, vizitatorii cu o destinaţie specifică, precum şi persoanele cu o mobilitate limitată să poată circula mai uşor cu maşina în centrul Parisului.

Cei care doresc să meargă la medic, la restaurant, la cinema, să facă cumpărături, să viziteze o galerie de artă sau să rezolve alte treburi în acel perimetru vor primi permisiunea de a intra cu maşina în această zonă. Persoanele care circulă cu maşina în zonă fără autorizaţie vor fi amendate cu 135 de euro, transmite Agerpres.

Potrivit estimărilor municipalităţii, între 350.000 şi 500.000 de automobile trec în prezent prin Paris în fiecare zi, o proporţie semnificativă fiind reprezentată de cele care ”tranzitează” şi care nu fac nicio oprire. Acest trafic intensifică conflictele cu bicicliştii şi pietonii din zona centrală a oraşului.

Primăria din Paris speră că măsurile pentru ameliorarea traficului vor reduce traficul auto şi zgomotul generat de acesta cu 7% până la 30%.

Măsura face parte din planul de redresare a traficului pe care edilul Parisului, Anne Hidalgo, încearcă să îl implementeze de mai mulţi ani.

Drumurile de-a lungul malurilor Senei au fost închise pentru circulaţia vehiculelor şi deschise pentru pietoni. Numărul pistelor de biciclete este în creştere, sunt create noi spaţii verzi şi a fost introdusă o limită de viteză de 30 de kilometri pe oră în aproape toate zonele din oraş.

La începutul lunii octombrie, limita de viteză pe autostrada care deserveşte oraşul a fost redusă de la 70 la 50 de kilometri pe oră.

Fondatorul TikTok este cel mai bogat om din China. Ce avere deține

Zhang Yiming, fondatorul ByteDance, firma mamă a TikTok, a fost desemnat pentru prima dată cea mai bogată persoană din China, scrie stirileprotv.ro.

Zhang Yiming are o avere de 49,3 miliarde de dolari, conform clasamentului din 2024 al celor mai bogaţi oameni din China, publicat marţi de revista Hurun, transmite Reuters.

În vârstă de 41 de ani, Zhang Yiming, care a demisionat din postul de director general al ByteDance în 2021, a devenit a 18-a persoană care este încoronată drept cea mai bogată persoană din China în cei 26 de ani de la debutul publicării Hurun China Rich List.

Hurun a subliniat că averea omului de afaceri a crescut cu 105 miliarde de yuani (14,7 miliarde de dolari) faţă de anul precedent, un avans de 43%, determinat de succesul global al platformelor sale digitale, în special TikTok. În pofida faptului că este implicat într-o dispută juridică având drept miză activele sale din SUA, veniturile globale realizate de ByteDance au crescut cu 30% anul trecut, până la 110 miliarde de dolari, ceea ce a propulsat averea personală a lui Zhang Yiming, susţine revista Hurun.

Zhang Yiming l-a devansat pe „Regele apei îmbuteliate”, Zhong Shanshan, care a căzut pe locul al doilea după ce averea sa a scăzut cu 24%, până la 47,9 miliarde de dolari. Shanshan renunţă astfel la titlul de cel mai bogat om din China, după patru ani în fruntea listei.

A treia poziţie în acest clasament este ocupată de fondatorul companiei de jocuri video Tencent, Pony Ma, cu o avere de 44,1 miliarde de dolari, în timp ce fondatorul PDD Holdings, Colin Huang, a căzut de pe locul trei până pe locul patru, cu o avere de 34,3 miliarde de dolari, chiar dacă platformele de comerţ electronic controlate de firma sa, Pinduoduo şi Temu, continuă să înregistreze creşteri solide ale veniturilor.

Cu toate acestea, numărul miliardarilor incluşi pe lista Hurun a scăzut până la 142 de persoane, de la 753 de persoane anul trecut, şi s-a redus cu mai mult de o treime faţă de vârful atins în anul 2021. În plus, averile cumulate ale celor incluşi pe lista Hurun au scăzut cu 10%, până la 21.000 de miliarde de yuani (2.900 miliarde de dolari).

„Economia şi bursele chineze au avut un an dificil”, subliniază preşedintele Hurun Report, Rupert Hoogewerf. Acesta a adăugat că cea mai dramatică diminuare a averilor s-a înregistrat în sectorul imobiliar din China, în timp ce sectorul electronicelor de larg consum este în creştere rapidă, un exemplu fiind fondatorul Xiaomi, Lei Jun, a cărui avere a crescut cu cinci miliarde de dolari în acest an.

„Producătorii de panouri fotovoltaice, baterii de litiu şi automobile electrice au avut un an dificil, pe măsură ce concurenţa s-a intensificat, ceea ce a dus la o supra-ofertă iar ameninţarea tarifelor creează şi mai multe incertitudini”, precizează Rupert Hoogewerf.

Pe oraşe, Beijing, Shanghai şi Shenzhen au cel mai mare număr de antreprenori de pe lista Hurn, cu 115, 112, respectiv, 108.

Reacția PSRM după scrutinul prezidențial: ”Maia Sandu este un președinte nelegitim. Este a diasporei”

PSRM a venit cu o reacție după ce candidatul PAS Maia Sandu a pierdut alegerile în țară și le-a câștigat datorită diasporei, informează unica.md.

”Alexandr Stoianoglo, președintele poporului, este adevăratul învingător al alegerilor prezidențiale din Moldova. Maia Sandu este un președinte nelegitim, recunoscută doar de sponsorii și susținătorii ei din străinătate. Poporul Moldovei se simte trădat și jefuit.

În acest context, Partidul Socialiștilor din Republica Moldova, care l-a promovat pe adevăratul învingător al alegerilor prezidențiale, Alexandr Stoianoglo, declară:

1.Alegerile prezidențiale recente, în special votul în regiunea transnistreană și la secțiile de votare din străinătate, nu pot fi considerate o exprimare liberă și democratică a voinței poporului. Ne-am confruntat cu reducerea nejustificată a secțiilor de vot, blocarea accesului alegătorilor, agitație electorală în ziua tăcerii și în ziua alegerilor, și alte nereguli în mai multe țări, inclusiv sute de cazuri de falsificare intenționată, dispariția urnelor de vot. Astfel, sute de mii de cetățeni ai țării nu și-au putut exercita dreptul la vot, ceea ce explică diferența finală de voturi.

2. Observatorii internaționali au raportat, încă din primul tur, cazuri masive de utilizare a resurselor administrative de către autorități, mobilizarea forțată a angajaților din sectorul public, accesul inegal al candidaților la mass-media și monopolul exercitat de președintele în funcție asupra mass-mediei.

3. Chiar și în aceste condiții, Maia Sandu a pierdut pe plan intern. Alexandr Stoianoglo, președintele poporului din Moldova, a obținut adevărata victorie la alegerile prezidențiale. 51,19% dintre cetățenii Moldovei – oameni care muncesc, primesc pensii, plătesc taxe, își cresc copiii și trăiesc aici – au votat pentru el. Majoritatea cetățenilor Moldovei s-au exprimat împotriva politicilor actualei guvernări.

4. Maia Sandu a devenit „președinta diasporei.” Partidul Socialiștilor din Republica Moldova nu recunoaște votul din secțiile din străinătate, datorită căruia Sandu a fost declarată învingătoare.

5.Astăzi a devenit clar că în Moldova nu pot avea loc alegeri libere și corecte fără respectarea regulilor minime de desfășurare a campaniilor electorale, specifice pentru țările democratice: depolitizarea Comisiei Electorale Centrale, a Curții Constituționale, a Consiliului Coordonator al Audiovizualului, a televiziunii publice, a Curții de Conturi și a altor instituții de stat. Partidul Socialiștilor va negocia cu alte forțe politice și cu societatea civilă pentru a elabora o strategie comună de depolitizare a instituțiilor statului și asigurarea unor condiții egale în campaniile electorale.

6.Partidul Socialiștilor adresează mulțumiri sincere tuturor cetățenilor din țară și din afara ei, care și-au demonstrat responsabilitatea civică și au susținut victoria în Moldova a candidatului unic al forțelor de opoziție, președintele poporului, Alexandr Stoianoglo. Vom apăra interesele fiecărui locuitor al Moldovei, ale fiecărui raion și municipiu, care și-au exprimat voința și au făcut o alegere liberă.

„Moldova decide” a fost sloganul campaniei noastre. Locuitorii Moldovei au luat o decizie pe 3 noiembrie 2024, exprimând dorința de a schimba această guvernare. Locuitorii Moldovei vor lua o decizie definitivă și la viitoarele alegeri parlamentare.”, este mesajul PSRM.

O aplicație mobilă poate salva viața albinelor din Moldova
Articolul anterior
Explozia produsă duminică în Liverpool, declarată act terorist. Un bărbat a urcat în taxi cu un dispozitiv exploziv improvizat
Articolul următor