Cookie-urile de urmărire a datelor, aflate în centrul preocupărilor legate de confidențialitatea online, au fost menite să protejeze oamenii, mai degrabă decât să servească drept spioni cibernetici, a declarat inventatorul lor.
Lou Montulli, inginer și antreprenor din California, a spus că cookie-urile de urmărire originale pe care le-a creat cu zeci de ani în urmă au fost menite să facă viața online mai ușoară, permițând site-urilor web să-și amintească vizitatorii.
Cu toate acestea, tehnologia a evoluat într-o direcție neplăcută și acum este atacată pentru că ajută companiile de tehnologie să colecteze date despre obiceiurile consumatorilor, un lucru deosebit de important pentru industria de reclame web, care produce miliarde de dolari pe an, scrie TechXplore, conform descopera.ro.
Cookie-urile de urmărire nu au fost rău-intenționate
„Invenția mea se află în centrul tehnologic al multor metode de publicitate, dar nu am intenționat să fie așa”, a spus Montulli, care a creat cookie-urile în 1994, în timp ce era inginer la Netscape.
„Este pur și simplu o tehnologie de bază pentru a permite webului să funcționeze”, a spus el.
Când a discutat despre invenția sa, Montulli a spus că fragmentele de software care permit unui site web să recunoască persoane au ajutat la realizarea unor funcții posibile, cum ar fi autentificarea automată sau amintirea conținutului coșurilor de cumpărături din comerțul electronic.
Fără așa-numitele cookie-uri „first-party” (care sunt, de asemenea, folosite de site-uri web pentru a interacționa direct cu vizitatorii), de fiecare dată când o persoană intră online, aceasta ar fi tratată ca și cum ar fi prima vizită.
Dar Montulli a evidențiat probleme legate de așa-numitele cookie-uri „de la terți”, cele generate de site-uri web și introduse în browserele vizitatorilor și rețelele publicitare care adună date din acele fragmente.
„Urmărirea reclamelor a putut fi posibilă din cauza înțelegerilor dintre site-uri și rețele publicitare”, a argumentat Montulli.
Site-urile web partajează date despre activitatea utilizatorilor cu rețelele publicitare, care apoi le folosesc pentru a direcționa anunțuri pentru toți membrii lor.
„Dacă cauți un produs ciudat de nișă și apoi ești bombardat cu reclame pentru acel produs pe mai multe site-uri web, aceasta este o experiență ciudată”, a spus Montulli.
„Este ceva normal pentru creierul uman să creadă că dacă [rețelele publicitare] știu că sunt în căutare de pantofi albaștri de piele întoarsă, probabil că ele știu totul despre mine; nu îmi doresc așa ceva”, explică inginerul.
Guvernele au început să ia măsuri, cea mai recentă consecință fiind că autoritățile franceze au amendat Google și Facebook cu 210 de milioane de euro pentru modul în care au utilizat cookie-urile de urmărire.
Dacă un site web dintr-o rețea colectează și informații de identificare personală despre un utilizator, să spunem un nume sau un e-mail, acestea ar putea fi divulgate într-un mod care permite unui browser să fie asociat cu o persoană.
„Este un efect de rețea al tuturor acestor site-uri diferite care conlucrează cu instrumentele de urmărire a reclamelor. Cookie-urile au fost concepute inițial pentru a oferi confidențialitate”, a spus Montulli.
Inginerul a spus că o posibilă rezolvare este oprirea reclamelor țintite, iar serviciile online care trăiesc din publicitate să își schimbe modelul de business într-unul bazat pe abonamente.
Montulli acceptă, de asemenea, eliminarea treptată a cookie-urilor de la terți, dar a avertizat că eliminarea completă a fragmentelor de software i-ar determina pe agenții de publicitate să folosească tactici mai ascunse.
„Reclama va găsi o cale de a exista în continuare. Va deveni o cursă a înarmărilor tehnologice; având în vedere miliardele de dolari expuse riscului, industria publicitară va face tot ce îi stă în putință pentru a nu dispărea”, a spus el.
Dezactivarea cookie-urilor terță parte ar putea, de asemenea, să pedepsească în mod neintenționat site-urile mici, excluzându-le de la anunțurile direcționate care produc bani, dând și mai multă putere giganților tehnologici precum Apple, Google și Facebook.
Reglementarea care menține cookie-urile în funcțiune, impunând controale, cum ar fi permiterea utilizatorilor să accepte sau să renunțe la partajarea datelor, poate fi singura soluție viabilă pe termen lung, a spus Montulli.
„Chiar nu am putea folosi internetul fără cookie-uri. Dar va trebui să fim mai nuanțați cu privire la modul în care sunt utilizate în publicitate”, a adăugat inventatorul.