Rușii s-au aliniat marți într-o gară din Moscova ca să-și comande ceea ce ar putea fi ultimul lor Big Mac din puținele restaurante McDonald’s rămase deschise în țară, transmite Reuters.
Cel mai mare lanț de servire a burgerului își închide ușile în Rusia după mai bine de 30 de ani, astfel devenind unul dintre cele mai mari branduri globale care pleacă din această țară, ca urmare a războiului dus de Moscova în Ucraina, transmite digi24.ro.
Ieșirea McDonald’s încheie un capitol din istoria companiei americane care a început să servească burgeri în Rusia devenind simbol al capitalismului american.
Compania a decis deja să-și închidă temporar restaurantele din țară în martie. Acestea au inclus renumita locație din Piața Pușkin din centrul Moscovei, unde au fost bătute recorduri globale la deschiderea de pe 31 ianuarie 1990, cu mai bine de 30.000 de oameni aliniați după colț pentru un Big Mac care costa 3 ruble.
„McDonald’s operează în câteva locuri acum”, a spus Irina, în vârstă de 32 de ani, care stătea la coadă la locația din gara Leningradski, de unde trenurile se îndreaptă la nord spre Sankt Petersburg. „Îmi e dor de McDonald’s, așa că atunci când merg la Sankt Petersburg, trec pe acolo și mă răsfăț cu un Big Mac”.
McDonald’s plănuiește să vândă 84% din cele aproape 850 de restaurante din Rusia către un cumpărător local. Viitorul restaurantelor rămase, operate prin francize, este neclar.
Noii proprietari nu vor putea folosi numele McDonald’s, logoul, brandul și meniul. Aceasta duce la îngrijorările unora că va avea de suferit calitatea produselor.
„Am citit ieri că McDonald’s se închide în curând și se redeschide sub un nou nume, așa că m-am grăbit aici astăzi să cumpăr cheeseburgerul meu preferat, milkshake și cartofi prăjiți”, a spus Alla, în vârstă de 21 de ani. „Dacă se va înrăutăți calitatea după schimbarea brandului?”.
Restaurantele sub franciză rămân deschise și chiar au înregistrat o creștere a activității de când McDonald’s și-a închis locațiile.
„În locațiile accesibile din centrul Moscovei și Sankt Petersburg vedem o cerere în creștere”, a transmis marți operatorul de franciză Restaurantele Rosinter.
McDonald’s va păstra marca sa în Rusia, ceea ce analiștii consideră că reprezintă o ușă lăsată deschisă pentru o întoarcere. Între timp, restaurantele vor începe redeschiderea sub o nouă conducere și firmă în iunie, a declarat, pentru Reuters, o sursă apropiată de companie.
Un drum de 250 de kilometri pentru McDonald’s
În sudul Rusiei și în Siberia, unele locații sub franciză încă fac comerț.
Un bărbat din sudul Rusiei a condus timp de două ore și jumătate să găsească un restaurant deschis, a spus acesta într-o recenzie online publicată pe 21 aprilie pe Yandex.
„Am venit la acest McDonald’s special din Samara, doar 250 de km”, a scris utilizatorul. „Mi-am adus aminte de atmosferă și m-am înfruptat bucuros”.
„Mâncarea și burgerii sunt la fel de gustoase și aromate”, a spus acesta. „Mulțumesc că sunteți relativ aproape”.
Lanțul care vinde burgeri a ajuns să simbolizeze un dezgheț al tensiunilor din Războiul Rece și a fost o modalitate prin care milioane de cetățeni sovietici să încerce din mâncarea și cultura occidentală, chiar dacă costul unui burger era de câteva ori mai mare decât bugetele zilnice ale multor orășeni.
În ultimii câțiva ani, McDonald’s a devenit unul dintre cele mai accesibile și rapide opțiuni pentru o masă în Rusia. Conform indicelui Big Mac întocmit de revista The Economist, care arată paritatea puterii de cumpărare, rubla era cea mai subevaluată monedă la începutul lunii februarie 2022.
„Statul la coadă pentru puțin timp nu este ceva de care să te temi, dacă îți aduci aminte de cât de mult am stat în anii 90”, a spus Ivan Tumanov, în vârstă de 45 de ani, care aștepta la coada de la gara Leningradski. „Să ne reamintim astăzi de gustul Occidentului”.