Norul de fum de la Cernobîl se îndreaptă către Rusia

Norul de fum din zona Cernobîl se va deplasa către estul Ucrainei şi apoi sud-vestul Rusiei, în perioada 20 – 22 mai 2022, când direcţia dominantă a vântului va fi dinspre vest către est, a informat vineri Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM), iar Ministerul Mediului subliniază că nu există niciun fel de pericol pentru România.

„Toate informațiile pe care le-am primit de la colegii noștri de la ANM arată că direcția de deplasare nu este înspre România, nu avem absolut niciun pericol în momentul de față, mișcările de mase de aer se fac dinspre România înspre acea regiune, iar din zona afectată de incendii nu există niciun risc ca norul de fum să se deplaseze spre România”, arată Ministerul Mediului într-o postare pe Facebook, transmite Digi24.ro.

Serviciul de Stat pentru Situaţii de Urgenţă (SES) din Ucraina a anunţat miercuri că un puternic incendiu a izbucnit în districtul Vîşhorod din regiunea Kiev, în pădurea de lângă Zona de Excludere de la Cernobîl, afectând o suprafaţă de 45 de hectare.

„Având în vedere simulările modelelor numerice rulate în cadrul Administraţiei Naţionale de Meteorologie privind deplasarea norului de fum din zona Cernobîl, Ucraina, pe parcursul intervalului 20-22 mai, se apreciază că direcţia dominantă a vântului va fi dinspre vest către est, astfel că tendinţa de evoluţie a norului de fum va fi de deplasare către estul Ucrainei şi sud-vestul Rusiei. Vântul va sufla moderat, cu intensificări sâmbătă (21 mai) şi în noaptea de sâmbătă spre duminică (21/22 mai), când se vor înregistra rafale, în general, de 55 – 65 km/h”, a informat vineri ANM într-un comunicat.

Potrivit meteorologilor, în zona de evoluţie a norului de fum, în intervalul 20 – 22 mai, probabilitatea de apariţie a precipitaţiilor va fi mai ridicată pe parcursul zilei de sâmbătă.

Joi, ANM a transmis că direcția dominantă a vântului urma să fie dinspre nord-nord-vest către sud-sud-vest, astfel că tendința de evoluție a norului de fum era de deplasare către sud, respectiv spre sud-vestul Ucrainei – zona Odessa și nordul Mării Negre. Începând din noaptea de joi spre vineri (19/20 mai) circulația aerului se va reorienta și se va realiza dinspre vest către est, astfel că tendința de evoluție a norului de fum va fi de deplasare către estul Ucrainei și sud-vestul Rusiei, precizase ANM.

La rândul său, Ministerul Mediului dă asigurări că nivelul radiațiilor este monitorizat permanent, 24 de ore din 24, prin stațiile de monitorizare din cadrul Rețelei Naționale de Monitorizare a Calității Aerului (RNMCA). „Monitorizăm și validăm zilnic datele măsurate, iar de la începutul războiului din Ucraina, în nicio zi nu a existat o modificare anormală a acestor radiații în România și nici nu există risc ca aceste radiații să fie modificate, pentru că fenomenele meteorologice nu conduc către asemenea concluzii”, spune ministrul Barna Tánczos.

Potrivit hărților ANM, concentrația de Cesiu-137 din norul de fum este la un nivel mic (reprezentat de culoarea galbenă, respectiv verde). Cesiul-137 este un izotop radioactiv care se formează în principal ca un produs secundar al fisiunii nucleare a uraniului, în special în reactorul nuclear. Acesta se găsește în apropierea centralei nucleare de la Cernobîl.

Verificați online statutul certificatului medical! Precizările Casei Naționale de Asigurări Sociale

Casa Națională de Asigurări Sociale amintește tuturor cetățenilor despre posibilitatea de a verifica online statutul certificatului medical.

Pentru a utiliza acest serviciu electronic urmează să introduceți în câmpul respectiv seria şi numărul certificatului (după cum se vede din imaginile de mai jos). 

Acest serviciu electronic permite beneficiarului să verifice statutul certificatului de incapacitate temporară de muncă.

Datele din certificatele de incapacitate temporară de muncă pot avea următoarele statute afişate pe ecran:

Mai multe informații utile referitor la indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă puteți găsi AICI.

”Ne înghite pământul!” Încă un oraș, de această dată din România, în alertă din cauza unei străzi care s-a surpat. Craterul s-ar fi extins peste noapte

Situație critică la Slănic Prahova, acolo unde o stradă s-a surpat și a apărut un crater adânc de doi metri. Zeci de localnici au fost evacuați, iar clădirile din împrejurimi sunt în pericol. Specialiștii geologi sunt în zonă și fac permanent măsurători. Până se va veni cu o concluzie, perimetrul de siguranță a fost extins, iar traficul rutier și pietonal este interzis, scrie digi24.ro.

ACTUALIZARE 14:15 La o zi după craterul format în oraș, localnicii au sesizat probleme și la grădinița Nr.1 din Slănic. Părinții au avertizat autoritățile că pereții unității crapă de pe o zi pe alta. Prefectul județului Prahova a trimis un control la grădiniță pentru a vedea dacă situația are legătură cu craterul din oraș. ISU a venit cu un răspuns în legătură cu această situație. „Urmare a sesizărilor primite, o echipă operativă a ISU Prahova s-a deplasat la imobilul cu destinația grădiniță, care se află la o distanță de aproximativ 400 m fața de locația unde s-a produs tasarea terenului, pentru a verifica informațiile conform cărora situația de urgență produsă în data de 25.04.2024 a afectat și unitatea de învățământ. La locul solicitării, pompierii au constatat existența unor crăpături la pereții imobilului, însă, conform reprezentanțiilor grădiniței, acestea existau și s-au accentuat”, a transmis ISU. Potrivit autorităților, în unitatea de învățământ nu se desfășoară activități. „Până la o expertiză de specialitate, nu putem confirma sau infirma că evenimentul produs reprezintă cauza accentuării crăpăturilor deja existente la unitatea de învățământ preșcolar. Totodată, în cadrul ședinței Comitetului Județean pentru Situații de Urgență din data de 25.04.2025, a fost adusă în discuție și locația grădiniței, experții cooptați neputând să formuleze o recomandare în lipsa unor expertize de specialitate. De asemenea, dorim să informăm că măsurile adoptate au fost luate gradual și au caracter preventiv, iar acestea au ca scop protejarea vieții cetățenilor și nu acela de a crea un disconfort. Dorim să mulțumim locuitorilor imobilelor din zona afectată pentru că au dat curs recomandărilor noastre și să-i asigurăm că toate instituțiile implicate în gestionarea acestui eveniment depun toate eforturile pentru ca disconfortul creat să aibă un impact cât mai mic”, se mai arată în comunicatul ISU.

Localnicii spun că trăiesc un coșmar și că se simt permanent în pericol.

O echipă de experți tehnici este prezentă la fața locului și face verificări pentru a stabili cauza producerii surpării și ce riscuri sunt în zonă. Se iau în calcul mai multe variante, inclusiv un lac subteran care să fi dus la această surpare. De asemenea, zona este exploatată de sute de ani și există și varianta ca sub loc să fie o galerie subterană.

O stradă aglomerată din Buriticupu, un oraș din nord-estul Braziliei, a ajuns acum o prăpastie largă cu o adâncime de 80 de metri – o clădire de 20 de etaje ar încăpea în ea. Canioanele formate în urma eroziunii solului avansează cu o viteză îngrijorătoare și distrug mii de case din America Latină și Africa și amenință terenurile agricole fertile din unele părți din China, SUA și Europa, potrivit BBC.

Aeroportul Internațional Galați-Brăila, așteptat și de moldovenii din sudul Republicii Moldova

Europarlamentarul galatean Dan Nica a anuntat deblocarea proiectului aeroportului din zona Galati-Braila, obiectiv pentru care ROMATSA si-a dat avizul de amplasare, anunță presa română.  

Presedintele Consiliului Judetean Galati, Costel Fotea, a declarant ca avizul ROMATSA a fost obtinut extrem de greu, din cauza proximitatii judetului Galati de granita cu Ucraina, existand necesitatea asigurarii unui spatiu mare de zbor, pentru orice tip de situatie.

Potrivit autoritatilor, pana la finalul acestui an urmeaza sa fie gata studiile tehnice legate de constructia aeroportului, urmand ca anul viitor sa fie scos la licitatie Studiul de Fezabilitate al aeroportului si ulterior se va identifica sursa de finantare (parteneriat public/privat, fonduri europene sau fonduri guvernamentale) necesara constructiei obiectivului.

Conform estimarilor, constructia unui aeroport la Galati s-ar ridica la circa 500 de milioane de euro.

Potrivit studiilor de specialitate efectuate pana in prezent, aeroportul de pasageri dar si de marfuri de la Galati este gandit sa se amenajeze pe o suprafata de 250 de ha (cu posibilitate de extindere cu inca 115 ha) pe raza localitatilor galatene Tudor Vladimirescu, Slobozia Conachi si Branistea. Terminalul de pasageri va include o constructie cu parter si etaj, avand in total 7 porti de intrare Schengen si 3 porti non-Schengen, o parcare auto, zona terminalului cargo, turnul de control si alte constructii necesare.

Estimarile facute arata ca dupa 15 ani de functionare, aeroportul va avea un trafic de un milion de pasageri pe an, fiind vorba despre locuitorii din Galati, Braila, Vrancea, Buzau, dar si Republica Moldova sau Ucraina.

Vadim Krasnoselski insistă pe ,,recunoașterea independenței regiunii transnistrene”
Articolul anterior
Activist din Belarus, condamnat la închisoare după ce și-a pus o fotografie cu steagul Ucrainei la profil, pe facebook
Articolul următor