Anul trecut, aproape 69 de mii de turiști străini au vizitat orașul Chișinău, față de 174 de mii în 2019, înainte să înceapă pandemia provocată de virusul COVID-19. Statisticile oficiale arată că 3/4 dintre străini vin în vacanță, aproximativ 20% – în scopuri de serviciu, iar 5% pentru tratament medical. Promovarea potențialului turistic și crearea infrastructurii necesare pentru creșterea atractivității capitalei ca destinație turistică este una dintre prioritățile Primăriei și se regăsește în proiectul „Strategiei de dezvoltare socio-economică și spațială durabilă a municipiului Chișinău”, scrie agrotv.md.
Documentul vine cu mai multe soluții care, potrivit autorilor, ar putea atrage turiști în Chișinău și dezvolta economia locală. Ei afirmă că principalele direcții care merită a fi promovate sunt turismul de recreere, cel gastronomic, turismul curativ la stațiuni balneare și turismul medical.
În context, cele mai promițătoare direcții de dezvoltare sunt stomatologia, oftalmologia și planificarea familială, datorită specialiștilor înalt calificați și a costurilor relativ mici pentru aceste servicii medicale, comparativ cu prețurile din alte țări.
În lume, serviciile stomatologice sunt considerate unele dintre cele mai scumpe, astfel, clinicile din Chișinău sunt foarte competitive pe plan internațional. De exemplu, în România, un implant dentar costă între 400 și 900 de euro, în Italia – între 1000 și 2000 de euro, în timp ce la Chișinău prețurile variază între 180 și 500 de euro.
Potrivit autorilor Strategiei, planificarea familială, de asemenea, este un domeniu promițător pentru dezvoltarea turismului local, deoarece tot mai multe familii la nivel mondial se confruntă cu probleme reproductive.
Pentru municipiu, o direcție foarte importantă în dezvoltarea turismului o constituie și turismul curativ la stațiunile balneare. Principalele zone de recreere sunt comuna Condrița și orașul Vadul lui Vodă, cunoscute datorită numeroaselor sanatorii. Comuna Condrița este situată în vecinătatea rezervației naturale Codru, ceea ce face aerul de acolo potrivit pentru odihnă sanatorială. Cu toate acestea, cele 7 centre de odihnă care funcționau în localitate în perioada sovietică, acum nu mai activează. Redeschiderea acestora ar putea reanima turismul local.
În prezent, orașul Vadul lui Vodă, situat pe malul râului Nistru și înconjurat de păduri, este principala destinație printre stațiunile balneare atât pentru locuitorii din Moldova, cât și pentru cei din statele vecine. Aici funcționează aproximativ 70 de hoteluri, centre de odihnă și sanatorii, care pot găzdui, în total, până la 8.000 de adulți și 2.000 de copii.
Potrivit experților, Chișinăul are perspective de dezvoltare și a turismului gastronomic și de recreere, grație festivalurilor locale, a bucătăriei moldovenești și a vinăriilor din regiune, cum sunt galeriile subterane de la Cricova.
Primăria Municipiului Chișinău împreună cu Asociația Națională pentru Turism Receptor și Intern din Moldova au semnat în data de 27 februarie 2020, un Acord de Colaborare în vederea dezvoltării proiectelor din domeniul turismului receptor și domestic și promovării imaginii municipiului Chișinău ca destinație turistică atractivă pentru potențialii turiști. Prin urmare, Direcția Generală Economie, Comerț și Turism din cadrul Primăriei Chișinău, în comun cu ANTRIM, și-a propus să elaboreze, în premieră, Strategia Municipală de Dezvoltare a Turismului, Chișinău – Capitală Turistică 2022-2026.
Dacă va fi dezvoltată și gestionată bine, „economia călătorilor” va contribui la bunăstarea rezidenților săi și a proprietarilor de afaceri ce-și desfășoară activitatea în municipiu prin crearea de locuri de muncă și câștiguri financiare, dar și prin investiții adiacente în facilități și infrastructură, cum ar fi cele de agrement, de organizare a evenimentelor și de dezvoltare urbană.
Strategia Municipală de Dezvoltare a Turismului, Chișinău – Capitală Turistică 2022-2026 se află în ultima etapă de elaborare, ce vizează definitivarea planului de acțiuni. Scopul documentului este de eficientiza administrarea industriei turismului și a stimula parteneriatele; de a consolida și dezvolta patrimoniul turistic al municipiului; de a promova Chișinăul și a crește vizibilitatea sa pe plan mondial; de a crea un mediu favorabil investitorilor pentru a permite dezvoltarea durabilă a afacerilor și creșterea economică.
„Strategia de dezvoltare socio-economică și spațială durabilă a municipiului” prevede proiectele de modernizare a capitalei și a suburbiilor, care ar putea fi implementate până în 2030. Proiectul a fost elaborat de un grup de experți străini. Înainte ca să fie prezentat în CMC, documentul urmează a fi completat cu propunerile survenite în prima rundă de discuții cu experți și cea de-a doua rundă – cu societatea civilă.