Cum se vede Ucraina la apus: La Ismail, ucrainenii fac plajă printre ”aricii” anti-tanc

Ismail a aparținut, pe rând, Țării Românești și Moldovei, în perioada medievală, ulterior, de la 1484 a fost cucerit de Imperiul Otoman condus de Baiazid al II-lea. Ulterior a fost disputat de otomani și ruși în timpul războaielor dintre cele două imperii.

Începând cu 1856, în urma Războiului Crimeei care a lăsat Imperiul Rus fără ieșire la gurile Dunăre, Ismailul a aparținut României până la Războiul de Independență din 1878 (al 11-lea război ruso-turc din cele 12 confruntări ale celor două mari puteri din perioada modernă, pe parcursul a aproape 350 de ani, de la 1568 până la Primul Război Mondial) când, în schimbul Dobrogei, România a cedat Imperiului Rus județele Cahul (astăzi, în Republica Moldova), Ismail și Bolgrad (astăzi, în Ucraina, ambele). Ismailul a mai aparținut României și în perioada 1918-1940.

Începând cu 1856, în urma Războiului Crimeei care a lăsat Imperiul Rus fără ieșire la gurile Dunăre, Ismailul a aparținut României până la Războiul de Independență din 1878 (al 11-lea război ruso-turc din cele 12 confruntări ale celor două mari puteri din perioada modernă, pe parcursul a aproape 350 de ani, de la 1568 până la Primul Război Mondial) când, în schimbul Dobrogei, România a cedat Imperiului Rus județele Cahul (astăzi, în Republica Moldova), Ismail și Bolgrad (astăzi, în Ucraina, ambele). Ismailul a mai aparținut României și în perioada 1918-1940.

Într-o zi de weekend, la apus, de-a lungul orașului, zeci de nave și barje încarcă și descarcă tone de produse de toate felurile, de la cereale la produse chimice. Tulcenii de pe malul românesc, din satele care aparțin de comuna Ceatalchioi, ”omoloaga” Ismailului, povestesc cum n-au văzut de multă vreme atâtea nave aliniate de-a lungul buzei ucrainene care așteaptă să încarce și descarce mărfuri.

Ismailul este orașul-port cel mai mare de la Dunăre al Ucrainei, dar și din fosta URSS. Aici pot ajunge inclusiv navele maritime.

Pescarii români se salută și se fluieră cu pescarii ucraineni de pe partea cealaltă a Dunării, își transmit mesaje non-verbale în semn de solidaritate:

”Aici e turism, e relaxare, plimbare, sunt zile libere pe care le petrecem la pește, oameni care vin să se odihnească, să se bucure de natură. Iar acolo, atât de aproape, e invers. Acolo e Iadul”, povestește o familie de pescari care se odihnea la umbră sub copacii cu rădăcinile ieșite la suprafață după ce Dunărea s-a subțiat semnificativ din cauza secetei.

Influența otomană în Ismail a rămas marcată în lăcașele de cult musulmane, unul dintre ele, o moschee veche de jumătate de mileniu care, între timp, a fost transformată în muzeu. Conform istoricilor, este printre cele mai bine conservate moschei din Ucraina, o țară cu o populație profund ancorată în religia creștin-ortodoxă. Ismailul are doar puțin peste 75.000 de locuitori conform statisticilor oficiale.

Ismail este situat în regiunea Odesa și se află la doar 190 de kilometri de orașul omonim, pe care rușii încearcă, fără succes până acum, să-l preia și să-l controleze. Ismail se află la 350, respectiv 400 de kilometri de Nikolaev și Herson, două dintre orașele asediate și puse la pământ de ruși, în care invadatorii dețin controlul.

În afara pescarilor ale căror undițe ies ca acele de foc în bătaia apusului, pe plaja din Ismail, ucrainenii fac plajă printre ”aricii” anti-tanc. Însemnele negre, adică tone de oțel și fier înfipte în nisipul deltei, par să nu mai deranjeze oamenii care încearcă să se relaxeze într-o țară aflată sub asediu de jumătate de an.

”Aricii” anti-tanc reprezintă piedici defensive puse de o țară care este invadată și care încearcă astfel să oprească avansarea tancurilor inamicului. Specialiștii consultați de G4Media explică, însă, că măsura luată de ucraineni pe malul Ismailului, care se învecinează cu România, este greu de înțeles și denotă că ucrainenii s-ar fi așteptat și la o ofensivă rusă de pe Dunăre, fapt extrem de puțin probabil.

sursa: www.g4media.ro

Abu Dhabi face istorie! Devine primul oraș din lume cu taxiuri zburătoare electrice comerciale

Abu Dhabi se pregătește să facă istorie în domeniul transportului urban, devenind primul oraș din lume care va introduce taxiuri zburătoare electrice comerciale începând cu anul 2025. Proiectul ambițios este dezvoltat de compania californiană Archer Aviation și promite să revoluționeze mobilitatea urbană, scrie Playtech.ro.

Un pas uriaș spre viitorul transportului urban

Mobilitatea urbană se confruntă cu provocări majore, de la congestii rutiere la poluare excesivă. În timp ce vehiculele electrice și tehnologiile autonome reprezintă pași importanți, soluțiile de transport aerian urban oferă o alternativă inovatoare. Taxiurile electrice cu decolare și aterizare verticală (eVTOL) reprezintă un răspuns rapid și eficient pentru transportul pe distanțe scurte.

Compania Archer Aviation, cunoscută pentru inovațiile sale, va lansa primul serviciu comercial de acest tip în Abu Dhabi. Proiectul a fost susținut de guvernul Emiratelor Arabe Unite și de fondul suveran de investiții Mubadala, consolidând poziția orașului ca lider global în adoptarea tehnologiilor futuriste.

Tehnologie de ultimă generație

Taxiurile aeriene Archer Midnight sunt complet electrice și utilizează baterii avansate pe bază de litiu-ion. Aceste vehicule sunt capabile să transporte până la patru pasageri și un pilot, având o autonomie de zbor între 30 și 80 de kilometri, cu o viteză maximă de aproximativ 250 km/h.

Unul dintre avantajele majore ale acestor aeronave este capacitatea lor de a decola și ateriza vertical, eliminând necesitatea unor piste convenționale. Acest lucru permite integrarea facilă în infrastructura urbană existentă, utilizând heliporturi sau platforme dedicate.

De asemenea, aceste vehicule sunt extrem de silențioase, producând un zgomot de până la 100 de ori mai mic decât elicopterele tradiționale, ceea ce le face ideale pentru utilizarea în zonele urbane dens populate.

Suport guvernamental și infrastructură pregătită

Succesul proiectului a fost posibil datorită sprijinului oferit de autoritățile din Abu Dhabi. Nikhil Goel, directorul comercial al Archer, a declarat că orașul a demonstrat un angajament ferm pentru implementarea acestui sistem revoluționar.

Guvernul a accelerat procesul de reglementare și certificare, oferind acces la heliporturi publice și private, precum și la infrastructura de întreținere necesară. Parteneri precum Etihad Airways sprijină proiectul prin recrutarea și pregătirea piloților, iar Falcon Aviation se ocupă de operarea și întreținerea aeronavelor.

Perspective și extindere regională

Lansarea serviciului în Abu Dhabi este doar începutul. Archer Aviation plănuiește să extindă rețeaua de taxiuri aeriene în întreaga regiune a Golfului, vizând orașe precum Dubai și Doha. De asemenea, compania are parteneriate cu India și alte piețe emergente, pregătindu-se pentru o expansiune rapidă.

Provocări și oportunități

În timp ce Abu Dhabi este lider în adoptarea acestei tehnologii, alte regiuni, precum Europa și SUA, se confruntă cu obstacole birocratice și reglementări stricte. Totuși, succesul proiectului din Emiratele Arabe Unite ar putea servi drept model pentru alte orașe care doresc să implementeze soluții similare.

Taxiurile zburătoare electrice reprezintă mai mult decât o simplă inovație tehnologică – ele simbolizează viitorul transportului urban. Abu Dhabi deschide calea pentru o nouă eră a mobilității, demonstrând că viitorul transportului fără emisii și fără congestii este deja aici. Dacă inițiativa va avea succes, este posibil să vedem astfel de servicii extinse rapid în întreaga lume, redefinind complet modul în care ne deplasăm în orașe.

Parcul de distracție GăgăuziaLand continuă să activeze fără autorizație

Parcul de distracție „GăgăuziaLand” din satul Congaz activează în continuare fără o autorizație. Chiar și așa, în seara zilei de 20 decembrie, acolo a fost dat startul sărbătorilor de iarnă, scrie noi.md.

Potrivit postului public de radio, s-a anunțat despre finalizarea a două cauze penale expediate în instanța de judecată. Șeful Inspectoratului General al Poliției (IGP), Viorel Cernăuțeanu, a explicat că sistarea activității parcului o pot face doar autoritățile locale. Primarul din satul Congaz, însă, așteaptă o decizie finală a instanței. În satul Congaz din sudul țării, cu mult fast a fost dat startul sărbătorilor de iarnă. La festivitate, au venit sute de oamenii. Șeful IGP a declarat că, deși parcul de distracții activează fără autorizație, sistarea acestuia poate fi făcută de către autoritățile locale care sînt vizate într-o cauză penală în acest sens, precum și de către antreprenorul care a realizat acest proiect.

„Pe acest compartiment au fost pornite cîteva cauze penale, inclusiv pe antreprenorul care a efectuat lucrări fără a avea autorizație. A fost pornită o cauză penală pe administrația locală care a admis lucrările în localitatea sa și a permis funcționalitatea acestui așa-numit centru de agrement, fără a avea actele permisive corespunzătoare. În ambele cazuri, urmărirea penală a fost finalizată și a fost expediată în instanța de judecată”.

Contactat de sursa citată, primarul satului Congaz, Mihail Esir, a spus că terenul pentru „GăgăuziaLand” a fost alocat prin decizia consiliul local și că acum sînt cîteva litigii în instanță, care deocamdată nu sînt soluționate, iar în lipsa unei hotărîri definitive, parcul activează. Amintim că, în luna august, o fată de 10 ani a ajuns la spital, după ce a suferit o fractură dublă la picior, în timp ce se juca în parcul de distracții din Congaz. Ulterior, doi muncitori s-au electrocutat, cînd lucrau la instalația electrică a parcului, în urma unei pene de curent.

Pensiunile din Republica Moldova se pregătesc să primească vizitatori de sărbători

Tot mai mulți moldoveni aleg să își petreacă sărbătorile de iarnă în pensiuni sau localuri rustice, dorind să scape de agitația cotidiană și să se bucure de liniștea și farmecul locurilor în care timpul parcă stă în loc, scrie noi.md.

În ajunul minivacanței de Crăciun, pensiunile din întreaga țară sînt în plin proces de pregătire pentru a întîmpina vizitatorii cu ospitalitate deosebită. Meniurile obișnuite sînt înlocuite cu preparate tradiționale, ce aduc în prim-plan gusturile autentice ale regiunii, iar decorurile specifice creează o atmosferă caldă și primitoare.

În pensiuni, pregătirile pentru sărbătorile de iarnă încep încă din luna noiembrie. Din 1 decembrie, instalațiile luminoase, brazii naturali și mîncărurile speciale sînt deja prezente. Totuși, proprietarii locațiilor turistice recunosc că din acest motiv facturile la lumină sînt cele mai usturătoare în perioada sărbătorilor de iarnă.

Mîncarea este poate cel mai important atribut al sărbătorilor, așa că bucătarii sînt preocupați de pregătirea meniului de sărbătoare. „Dacă grupul este mai mare noi avem nevoie măcar de două zile, trebuie să facem pregătirile, sarmalele nu se fac așa ușor. Acum fiindcă este post, în toate weekendurile din postul acesta se mănîncă pește, și care ține post solicită pește, plăcinta fără lactate, fără ou, fasolița. De sărbători facem și răcitură de purcel că se taie purceii la sărbători, tot este solicitată”, a relatat Ludmila Gusin, Bucătar.

„Comparativ cu meniul de vară, de exemplu, cînd mai mult lumea cere ceva de genul fructe de mare, seafood party, stridii, ceva ușor, salate, iarna deja altfel. Noi pregătim bucatele tradiționale de genul: sarmale, mule, rață la cuptor, miel, vită. Asta durează foarte mult timp și necesită timp să fie pregătită după tradiție”, a menționat Ivan Cîrlov, bucătar-șef.

Magia sărbătorilor de iarnă apare în zonele turistice și localuri în proximitatea zilei de 13 decembrie și se încheie la Bobotează, atunci cînd comenzile se reduc, iar meniurile revin la forma clasică.

Șocant! Șoferul unui autocar cu 50 de pasageri, prins de poliție băut la volan
Articolul anterior
Stare de alertă în Portugalia pe fondul celui de-al treilea val de căldură
Articolul următor