Turcia blochează în Marea Neagră navele cu petrol rusesc

Un blocaj s-a creat în ultimele zile pe o rută importantă de tranzacționare a petrolului. Dacă este lăsat nerezolvat, acesta ar putea afecta oferta globală și ar crește prețurile într-un moment fragil pentru piețele energetice, relatează CNN.

Turcia blochează în Marea Neagră navele cu petrol rusesc

Joi, 16 petroliere care navigau spre sud dinspre Marea Neagră așteptau să traverseze strâmtoarea Bosfor, în creștere cu 5 față de marți, potrivit unui raport al Tribeca Shipping Agency, cu sediul la Istanbul, transmite digi24.ro.

Alte nouă petroliere mai așteptau să traverseze spre sud din Marea Marmara prin strâmtoarea Dardanele. Blocajul pe căile navigabile controlate de Turcia, despre care oficialii turci spun că afectează în principal transporturile de țiței destinate Europei, a atras atenția oficialilor guvernamentali din Regatul Unit și SUA, care sunt acum în discuții cu Ankara pentru a rezolva impasul tot mai mare. 

Problema este legată de plafonul de preț impus de Occident pentru petrolului rusesc, care a intrat în vigoare luni. Plafonul ar trebui să limiteze veniturile Kremlinului, fără a spori stresul asupra economiei globale prin reducerea ofertei. 

Dar Turcia insistă ca navele să demonstreze că au o asigurare validă, în conformitate cu noile sancțiuni, înainte de a le permite să treacă prin strâmtorile care leagă Marea Neagră și Marea Mediterană. 

Deși acum nu provoacă nicio întrerupere a aprovizionării globale cu petrol și, prin urmare, a prețurilor, blocajul ar putea deveni o problemă dacă nu este rezolvat, a spus Jorge Leon, vicepreședinte pentru analiza pieței petroliere la Rystad Energy. 

„Acesta este o rută foarte populară pentru comerțul global și în special pentru țiței”, a declarat el pentru CNN Business. 

Țări precum Rusia, Kazahstan și Azerbaidjan folosesc strâmtorile turcești pentru a-și duce petrolul pe piețele petroliere mondiale. Blocajul din strâmtorile Turciei a apărut în urma impunerii în această săptămână a plafonului de preț pentru petrolul rusesc. 

Acesta împiedică proprietarii de nave care transportă petrol rusesc să acceseze asigurări și alte servicii de la furnizorii europeni, cu excepția cazului în care petrolul este vândut cu cel mult 60 de dolari pe baril. Autoritățile maritime turce sunt îngrijorate de riscul de accidente sau de scurgeri de petrol care implică nave neasigurate, așa că împiedică trecerea navelor prin apele turcești, cu excepția cazului în care acestea pot oferi garanții suplimentare că tranzitul lor este acoperit. 

Într-o notificare emisă luna trecută de guvernul Turciei, înainte de plafonarea prețului, directorul general maritim Ünal Baylan a spus că, având în vedere „consecințele catastrofale” pentru țară în cazul unui accident care ar implica un petrolier, „este absolut necesar să confirmăm într-un fel că asigurarea lor pentru protecție și despăgubire este încă valabilă și cuprinzătoare.” 

International Group of P&I Clubs, care oferă asigurări pentru 90% din mărfurile expediate pe mare, a declarat că se poate alinia politicii Turciei. 

Cerințele guvernului turc „depășesc cu mult informațiile generale care sunt conținute într-o scrisoare normală de confirmare a asigurării” și ar cere companiilor din grup să confirme acoperirea chiar și în cazul unei încălcări a sancțiunilor conform legislației UE, Regatul Unit și SUA, potrivit unui comunicat al organizației. 

Oficialii turci spun că această poziție este „inacceptabilă” și au reiterat joi cererile de scrisori din partea asigurătorilor. 

„Majoritatea petrolierelor care așteaptă să treacă strâmtoarea sunt nave UE, iar cea mai mare parte a petrolului este destinată porturilor UE”, a declarat autoritatea maritimă turcă într-un comunicat. 

„Este greu de înțeles de ce companiile de asigurări din UE refuză să furnizeze această scrisoare pentru navele care aparțin UE, care transportă țiței către UE, atunci când sancțiunile în cauză au fost stabilite de UE”, se adaugă în comunicat. 

Oficialii occidentali, îngrijorați în mod clar de eventualele perturbări ale aprovizionării cu petrol, spun că sunt în discuții cu guvernul Turciei pentru a rezolva situația. Secretarul adjunct al Trezoreriei al SUA, Wally Adeyemo, i-a spus ministrului adjunct de externe al Turciei, Sedat Onal, că plafonul de preț se aplică numai petrolului rusesc și „nu necesită controale suplimentare asupra navelor” care trec prin apele turcești. 

„Ambii oficiali și-au evidențiat interesul comun de a menține piețele globale de energie bine aprovizionate prin crearea unui regim simplu de conformitate care să permită petrolului să tranziteze strâmtorile Turciei”, a declarat Departamentul Trezoreriei într-un comunicat. 

„Regatul Unit, SUA și UE lucrează îndeaproape cu guvernul turc și industria de transport maritim și de asigurări pentru a clarifica implementarea plafonului pentru prețul petrolului și a ajunge la o rezoluție”, potrivit unui comunicat al Trezoreriei Marii Britanii. 

„Nu există niciun motiv pentru ca navelor să li se interzică accesul în strâmtoarea Bosfor din motive de mediu sau de sănătate și siguranță”, a adăugat comunicatul. În ciuda numărului mare de petroliere, timpul mediu de așteptare pentru a traversa strâmtoarea Bosfor este încă mult sub nivelul de anul trecut, potrivit lui Leon de la Rystad Energy. 

„Având în vedere reacția oficialilor din Marea Britanie și SUA, bănuiala mea este că acest lucru va fi rezolvat foarte curând”, a spus el.

O fetiță de 4 ani a murit după ce a mâncat macrou congelat, iar bunica a făcut infarct când a auzit și a murit și ea

O fetiță de 4 ani dintr-o localitate din județul Călărași, România, a murit după ce ar fi mâncat macrou congelat cumpărat de la magazinul din sat. Bunica, care era internată în spital după ce i s-a făcut și ei rău după masă, a făcut infarct și a murit și ea când a primit vestea despre decesul nepoatei, spune Ministerul Sănătății într-un comunicat.

Tragedia s-a petrecut luni dimineață, în jurul orei 8:30. Familia a sunat la 112 întrucât fetița de 4 ani era în stare de inconștiență. A fost dusă la spitalul județean, a fost intubată, însă, în cele din urmă, a murit. Trei ore mai târziu, familia a sunat din nou la 112, pentru că și bunicilor li s-a făcut rău. Bunica în vârstă de 55 de ani și bunicul de 66 de ani au fost duși la spitalul din Oltenița. Din păcate, și bunica a murit. Rudele spun că starea lor de sănătate s-a deteriorat după ce au mâncat pește macrou congelat cumpărat de la magazinul din sat. DSP face acum o anchetă epidemiologică pentru a afla ce s-a întâmplat. O altă anchetă a fost începută de Direcția Sanitar-Veterinară. De asemenea, Poliția a fost sesizată în acest caz și este așteptat rezultatul necropsiei fetiței. Sebastian Hotca, șeful ANPC, a spus că și instituția pe care o conduce va face verificări: „Noi am adresat niște avertismente către consumatori în perioada Floriilor, în care se consumă pește, cu privire la calitatea produselor… În acest caz vom face verificări pentru a stabilit dacă operatorul economic a desfășurat o activitate autorizată, dacă are condiții de depozitare și comercializare a peștelui în conformitate cu prevederile legale”.

Ministerul Sănătății a precizat: „În cursul zilei de 29.04.2024, s-a înregistrat un eveniment tragic în județul Călărași, decedând în aceeași zi, în cursul dimineții, o fetiță de 4 ani și, în jurul prânzului, bunica acesteia. Evenimentul a fost notificat inițial ca suspiciune de toxiinfecție alimentară, fiind posibil incriminat peștele consumat în cursul zilei de duminică. La masă au participat 10 persoane, din care 4 copii și 6 adulți, produsele consumate au fost numeroase (pește, ceafă porc, mici, cârnați porc, coaste porc, gogoși). Grețuri și vărsături au avut doar fețița de 4 ani și bunica acesteia. Tabloul clinic al fetiței poate fi asociat eventual cu o intoxicație alimentară, iar în cazul bunicii (cu afecțiuni preexistente: infarct miocardic, fibrilație atrială), stopul cardio-respirator a survenit în momentul transmiterii veștii că fetița a decedat și nu a putut fi resuscitată. Serviciul de Medicină Legală va efectua necropsia ambelor persoane și vor fi prelevate probe, inclusiv toxicologice, în vederea stabilirii cauzei / cauzelor de deces”.

Ancheta în acest caz este coordonată de un procuror

„La data de 29 aprilie a.c., în jurul orei 10:20, polițiștii din cadrul Serviciului de Investigații Criminale au fost sesizați cu privire la faptul că o minoră și bunica sa, de 59 de ani, au fost preluate de la domiciliu cu o ambulanță și transportate la două unități spitalicești diferite, unde, ulterior, au decedat. Având în vedere gravitatea faptelor sesizate, a fost constituită o echipă operativă coordonată de un procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Călărași, fiind întocmit un dosar penal, în care sunt efectuate cercetări, cu privire la împrejurările în care a survenit decesul. De asemenea, la cercetarea la fața locului au participat reprezentanți ai Direcției Sanitar Veterinare Călărași și ai Direcției de Sănătate Publică Călărași. În prezent, sunt efectuate cercetări cu privire la stabilirea situației de fapt”, a transmis Poliția.

Rusia pregătește un plan în trei pași pentru a destabiliza Ucraina

Căderea orașului Ceasiv Iar din regiunea Donețk, într-un mod asemănător cu Avdiivka, este probabil o chestiune de timp, spune adjunctul serviciilor militare de informații, generalul Vadim Skibitski, într-un interviu pentru The Economist, potrivit The Kyiv Post citat de digi24.ro.

Acesta vorbește și despre un plan al rușilor în trei pași pentru a destabiliza Ucraina. „Nu astăzi sau mâine, desigur, dar totul depinde de rezervele și proviziile noastre”, a adăugat generalul, în legătură cu asediul localității Ceasiv Iar, pe care rușii încearcă să o cucerească. Forțele ruse și-au mutat atenția către Ceasiv Iar, un oraș-cheie care poate deschide calea către noi progrese în regiune, după ce au capturat Avdiivka în februarie.

Ucraina se confruntă, de asemenea, cu o situație dificilă în apropierea satului Ocheretyne, un sat aflat la aproximativ 15 kilometri nord-vest de Avdiivka, unde trupele Moscovei au reușit să creeze o breșă. Skibitski crede că principalul obiectiv al Rusiei este să captureze restul regiunilor Donețk și Lugansk. Privind mai departe, Kremlinul se pregătește probabil pentru o ofensivă în jurul nord-estului regiunilor Sumî și Harkov. Asta s-ar putea întâmpla la sfârșitul lunii mai sau începutul lunii iunie, a sugerat Skibitski.  Grupul de forțe ruse din jurul graniței Oblastului Harkov are în prezent 35.000 de oameni, dar urmează să se extindă la 50.000-70.000 de soldați, potrivit generalului. Deși acest lucru nu este suficient pentru a captura un oraș important, ar putea fi suficient pentru sarcini mai mici. „O operațiune rapidă pentru a intra și a ieși: poate. Dar o operațiune de a lua Harkov, sau chiar orașul Sumî, este altceva”, spune Skibitski.

Mai va fi o lună cheie, deoarece Rusia pregătește un plan în trei pași pentru a destabiliza Ucraina, a spus generalul. Prima parte se referă la presiunea militară. Chiar dacă SUA au aprobat în cele din urmă un proiect de lege de ajutor de 61 de miliarde de dolari pentru Ucraina, probabil că va dura câteva săptămâni înainte ca aceasta să aibă un impact asupra câmpului de luptă, oferind Rusiei timp să continue ofensiva. A doua fază este o campanie de dezinformare care vizează subminarea conducerii ucrainene și impulsul de mobilizare. Mulți observatori au criticat eforturile întârziate ale Kievului, care au dus la un deficit de trupe, dar țara a adoptat în cele din urmă un proiect de lege pentru mobilizare în aprilie.

Skibitski a recunoscut că situația personalului militar s-a îmbunătățit oarecum din decembrie 2023, dar a spus că această criză de soldați este departe de a se termina. Al treilea pas, Rusia va încerca să izoleze Ucraina la nivel internațional. Încrederea în SUA a fost zdruncinată de întârzierea de aproape șapte luni în adoptarea proiectului de lege, iar o posibilă victorie a lui Donald Trump la viitoarele alegeri prezidențiale din noiembrie face perspectivele de viitor și mai incerte. Potrivit lui Skibitski, principalul factor necunoscut este Europa și dacă va fi capabilă să-și intensifice producția de apărare pentru a ajuta Ucraina și a împiedica alte agresiuni rusești. Privind posibilul sfârșit al războiului, ofițerul de informații consideră că doar victoriile pe câmpul de luptă nu ar fi suficiente. Chiar dacă Ucraina reușește să împingă forțele ruse la granițele sale, războaie ca acesta trebuie să se încheie în cele din urmă prin tratate, a spus el. Ambele părți concurează acum pentru „cea mai favorabilă poziție”, dar orice discuții reale pot începe cel mai devreme abia în a doua jumătate a anului 2025, a estimat generalul. Skibitski crede că până atunci și Rusia se va confrunta cu provocări semnificative, deoarece producția de arme va atinge un platou până la începutul anului 2026 din cauza lipsei de materiale și personal.

Scopul Rusiei în 2024 este să ocupe complet regiunile Donețk, Lugansk și, dacă este posibil, Zaporojie, a declarat și comandantul Forțelor Terestre ale Ucrainei Oleksandr Pavliuk pentru revista Times. Probabil că Rusia încearcă să ocupe cât mai mult teritoriu posibil înainte ca impactul ajutorului american să se simtă pe câmpul de luptă. Ceasiv Iar rămâne una dintre țintele cheie ale Rusiei, deoarece ar putea facilita progrese suplimentare către orașele din apropiere Kostiantynivka, Kramatorsk și Sloviansk.

Spațiile comerciale de la aeroport vor fi licitate pentru închiriere după alte reguli

Spațiile comerciale de la aeroport vor fi licitate pentru închiriere după alte reguli, a anunțat Agenția Proprietății Publice (APP) din Republica Moldova, scrie evz.ro.

Decizia a fost luată după ce au eșuat primele două încercări de atribuire prin licitație a spațiilor comerciale de la Aeroportului Internațional Chișinău, cunoscute anterior ca „Magazinele Șor”, după proprietarul acestora, condamnatul fugar Ilan Șor.

Acum, Agenția Proprietății Publice spune că va ajusta condițiilor de participare la licitația pentru locațiunea spațiilor din aeroport pentru a atrage mai multe companii internaționale de renume.

„Având în vedere că în ultima etapă a licitației anterioare a depus actele doar o singură companie, Agenția Proprietății Publice (APP) propune ca o nouă licitație să se organizeze cu schimbarea condițiilor”, se arată în comunicatul APP.

Care vor fi noile condiții de participare

„Drept urmare, APP va recomanda AIC să examineze oportunitatea ajustării caietului de sarcini prin:

– Includerea explicațiilor suplimentare și mai detaliate ale criteriilor, fără a lăsa loc de interpretări;

– Reducerea numărului de aeroporturi în care participanții trebuie să își demonstreze activitatea, drept recomandare de la 10 la 7;

– Divizarea licitației în 2 loturi distincte, pe domenii, un lot pentru Travel Retail (magazine) și un alt lot pentru Food and Beverages (restaurante).

Se va propune extinderea termenului de transmitere în chirie a spațiilor de la 3 la 5 ani pentru compania câștigătoare. Menționăm că termenul de 3 ani prevăzut inițial în caietul de sarcini este bazat pe normele legale existente”, se mai afirmă în document.

Se va schimba și legea privitoare la aeroport

Pentru a exclude limitarea actuală de maximum 3 ani de contract în locațiunea spațiilor din cadrul aeroportului, APP va veni către Parlament cu propuneri de ajustare a legii, pentru a include Î.S. ”Aeroportul Internațional Chișinău” în lista bunurilor nepasibile (interzise) de privatizare. Această modificare, de asemenea, va garanta că AIC va rămâne în proprietatea statului pe viitor.

Termenul de inițiere a licitației va curge din momentul modificării legislației cu privire la bunurile nepasibile de privatizare”, se arată în comunicatul emis de APP.

Reamintim că, în urmă cu două săptămâni, licitația pentru spațiile comerciale din incinta Aeroportului Internațional Chișinău a fost sistată, după ce s-a constatat că singurul ofertant existent nu a depus toate actele necesare.

Uniți împotriva corupției pentru integritate și securitate! De Ziua Internațională Anticorupție, angajații SPIA au oferit participanților la traficul transfrontalier buclete informative despre combaterea fenomenului corupției
Articolul anterior
Catherine Zeta Jones, cu un decolteu amețitor pe covorul roșu. Cine este tânărul cu care s-a afișat
Articolul următor