Air Moldova este forțată să anuleze zeci de zboruri. Are mari probleme financiare – o datorie de peste două miliarde de lei, ceea ce depășește cu mult veniturile companiei. Experții cred că Air Moldova, cândva cea mai mare companie aeriană din țara noastră, este o bombă cu ceas.
De la începutul lunii martie, Air Moldova a făcut o tradiție din anulările de zboruri. Motivul oficial invocat de companie este lipsa de avioane: din flota sa de patru aeronave, doar una mai este disponibilă. Pe 2 și 3 martie au fost anulate peste 14 zboruri, spre și dinspre Chișinău. Pentru perioada 4 – 6 martie au fost anulate alte 26 de zboruri, pe care compania ar fi trebuit să le opereze între Chișinău și diverse destinații. Iar pentru 7 și 8 martie au fost anulate alte 14 zboruri. Compania zice că are un deficit de avioane: două sunt indisponibile, iar al treilea este la deservire tehnică planificată (obligatorie).
Autoritatea Aeronautică Civilă a anunțat că monitorizează îndeaproape situația curentă a operatorului aerian și a demarat o anchetă, pentru a afla dacă ”deciziile companiei sunt luate cu bună credință”. ”Compania se confruntă cu un șir de probleme, în mare parte, de ordin financiar”, ne-a declarat directorul adjunct al Autorității Aeronautice Civile, Victor Neaga.
Victor Neaga, director adjunct al Autorității Aeronautice Civile, a declarat pentru jurnal.md: „Datoriile totale ale Air Moldova sunt de două miliarde de lei. La data privatizării erau de 1,2 miliarde, iar anul trecut au mai crescut cu jumătate de miliard. Rezultatul financiar al Air Moldova pentru 2022 este de marcat de o pierdere de 500 de milioane de lei. Situația este dificilă și compania este gravă, iar fără un ajutor extern este practic imposibil să-și revină. Pe de altă parte, în urma inspecției pe care am organizat-o am cerut companiei să înlăture toate neconformitățile timp de trei luni. La fel, le-am cerut să-și ajusteze capitalul. Prescripția dată a fost atacată în instanță. Noi vedem această ca pe o tergiversare.”
O altă problemă este incapacitatea companiei de a achita închirierea aeronavelor, dar și sancțiunile pe care le-a aplicat Statele Unite pe numele oligarhilor fugari din Republica Moldova.
Victor Neaga: „Compania aeriană operează doar nave închiriate. Este vorba de companii din Statele Unite și Irlanda, iar din cauza sancțiunilor aplicate lui Ilan Șor, Vladimir Plahotniuc și persoanelor afiliate, companiile respective, cel mai probabil și-ar fi întrerupt contractele sau nu le dau în continuare în chirie. Probabil, există și neonorarea plății pentru leasingul aeronavelor.”
Air Moldova mai are o datorie. Aproape 100 de milioane de lei, pe care le-a acordat statul Republica Moldova, în 2017, pentru a-și relua activitatea până a fi privatizată, în 2018. Banii trebuiau restituiți în șase luni, dar acest lucru nu s-a întâmplat nici până astăzi.
Victor Neaga, director adjunct al Autorității Aeronautice Civile: „La privatizare a participat Blue Air, o companie falimentată, dar care avea un renume pe piața regională. Noii proprietari s-au obligat să facă investiții masive în companie: să mărească flota, să angajeze mai multe persoane. Din câte am văzut, ei doar au tăiat costurile și nu au făcut investiții. Totul s-a micșorat, inclusiv zborurile și angajații. Planul Air Moldova după privatizare nu a fost îndeplinit.”
Potrivit lui Victor Neaga, Aeroportul Chișinău nu va mai tolera acumularea datoriilor, iar problemele pentru Air Moldova vor fi mult mai grave.
„Sunt foarte mari șanse ca compania să intre în insolvabilitate. Air Moldova are mulți creditori, iar ei vor începe să ceară restituirea datoriilor. De ce nu s-a făcut până acum este altă întrebare. Posibil să existe careva perturbații pe piață, dar cu siguranță pe termen mediu vor fi acoperite de alte companii. Noi avem mei mulți operatori naționali aerieni.”
Air Moldova a intrat în zona de risc în 2018, când a fost privatizată în regim de urgență. ”Compania Air Moldova a fost privatizată în condiții dubioase”, a declarat Igor Munteanu, care în 2019 era deputat și conducea o comisie parlamentară de anchetă. Citește mai mult aici.