La aproape doi ani de la începutul invaziei pe scară largă a Rusiei în Ucraina, țările europene continuă să importe gaz natural lichefiat (GNL) arctic rusesc în volume record.
Citat din Нigh North News: „Spre deosebire de Statele Unite, UE nu a impus până acum nicio sancțiune asupra importului de GNL. Drept urmare, UE rămâne o destinație pentru 50% din exporturile de GNL ale Rusiei, trimițând peste 1 miliard de dolari în fiecare lună țării, scrie pravda.com.ua, citată de stiripesurse.ro.
Experții au descris în detaliu modul în care GNL a devenit acum principalul combustibil fosil rusesc achiziționat de UE.
O nouă analiză a distribuției combustibililor fosili ruși a dezvăluit importul continuu și constant de GNL de către țările UE.
„Rusia a înregistrat o creștere a veniturilor din exporturile de GNL, mai ales că GNL-ul său rămâne nesancționat de UE. Din decembrie 2022 până în octombrie 2023, jumătate din exporturile de GNL ale Rusiei, în valoare totală de 8,3 miliarde de euro, au fost direcționate către piața UE.
Detalii: Până la o duzină de țări europene cumpără GNL rusesc. Cu toate acestea, importatorii cheie sunt Belgia, Spania și Franța, care împreună au reprezentat 88% din importurile rusești de GNL în UE în ultimele 10 luni.
„Porturile UE primesc peste 200 de transporturi de la instalația de GNL Yamal din Rusia pe an. Volumul GNL importat este acum atât de semnificativ încât a depășit alte forme de combustibili fosili ruși.
Și cu un al doilea proiect, Arctic LNG 2, care urmează să fie lansat în următoarele săptămâni, importurile UE ar putea crește și mai mult în 2024.
UE facilitează, de asemenea, transbordarea GNL rusesc către cumpărători din afara continentului. Peste 20% din Yamal LNG trece prin terminalele din Europa, unde este transbordat de pe nave specializate pentru transportul prin ape înghețate pe cisterne convenționale pentru transportul ulterior.
Un hub cheie este portul Zeebrugge, unde Fluxys, un operator de sistem de transport al gazelor naturale, operează un terminal de regazeificare și stocare. În 2015, compania a semnat un acord de stocare pe termen lung cu Novatek până în 2035. Acordul permite transferul a până la 8 milioane de tone de GNL prin instalație în aproximativ 105 loturi.Companiile europene rămân, de asemenea, implicate în operarea flotei de tancuri GNL a Novatek. Assuranceforeningen Skuld din Norvegia, o companie de asigurări maritime cu sediul în Oslo, continuă să ofere asigurări de protecție și despăgubire pentru trei dintre petrolierele GNL care transportă GNL între piețele arctice și europene.
Statele membre ale UE ar trebui să interzică imediat transbordarea GNL rusesc în porturile lor, care continuă să călătorească mai departe către destinații din afara UE. Rusia se bazează pe aceste porturi pentru logistica și depozitarea GNL care călătoresc către destinații din afara UE.