Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, supranumită și Autostrada Unirii va avea o lungime de peste 90 de kilometri. Pe traseul autostrăzii, care va uni Moldova cu România, vor fi construite 55 de poduri, două tunele și nouă noduri rutiere. Potrivit autorităților române, unele lucrări sunt la etapa de proiectare, în timp ce pe alte tronsoane sunt anunțate licitații.
Foto: Thediplomat.ro
Valoarea estimativă a proiectului de construcție a Autostrăzii Unirii este de 2-3 miliarde de euro, lucrările urmând să fie realizate etapizat până în 2027-2030 a afirmat vicepreședintele Consiliului Județean Iași, Marius Danga, transmite radiomoldova.md.
Potrivit oficialului, varianta de traseu avizată este formată dintr-un drum de legătură care va asigura conexiunea cu viitoarea Autostradă Târgu Mureș – Iași – Ungheni și care va traversa râul Prut pe două piste paralele, pentru fiecare sens de circulație, cu o lungime de aproximativ 300 de metri. Durata pentru proiectarea și execuția lucrărilor este de doi ani, din care șase luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor.
„Dezvoltarea autostrăzii Unirii se află la ultima etapă care va trebui să o descrie pe unde trece, ce zone traversează, sectorul estic de la Moțca la Pașcani, Podiloaie, Lețcani ocolind municipiul Iași pe la nord și mergând către noul pod de la Ungheni este în această etapă de finalizare a studiului de fezabilitate. Tronsonul acesta dintre Târgul Neamț, Moțca, Iași, Ungheni, din indicații, vorbesc de 2-3 miliarde de euro. Pentru podul de la Ungheni este un proiect distinct de aproape 160 de milioane de lei”, a declarat Marius Danga.
Potrivit presei române, un constructor din Ucraina unul din Republica Moldova și un altul din România au depuse oferte la licitația pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni, parte din Autostrada Unirii. Valoarea estimată a contractului este de 156,26 milioane de lei, fără iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile.
Totodată, Ministrul Infrastructurii și dezvoltării Regionale Andrei Spînu a semnat recent Acordul de Cooperare cu Banca Europeană de Investiții prin intermediul căruia urmează să fie finanțată realizarea studiului de fezabilitate în vederea construirii unei Autostrăzii Ungheni – Chișinău – Odesa. Potrivit oficialului, până la sfârșitul anului 2025 va fi încheiat și studiul de fezabilitate, pentru acest segment de drum.