În urmă cu puțin mai mult de 10 ani, în octombrie 2013, un A320 al companiei Wizz Air care venea de la Budapesta a ținut prima pagină a ziarelor, devenind primul zbor comercial de pasageri care a aterizat vreodată pe Aeroportul Internațional Al Maktoum, cunoscut și sub numele de Dubai World Central (DWC).
Acest aeroport „greenfield” nou-nouț, situat la aproximativ 30 de kilometri sud-vest de centrul orașului Dubai, a fost proiectat să devină, într-un viitor nu foarte îndepărtat, cel mai mare și cel mai aglomerat aeroport din lume. Viziunea a fost – și încă mai este – aceea a unui mega-hub futurist, asigurându-se că rolul emiratului ca nod important al economiei globale nu se va confrunta cu probleme de capacitate prea curând.
Dubai Airports, autoritatea aeroportuară care gestionează atât Dubai International (DXB), cât și noul aeroport, promite că, atunci când Al Maktoum International va fi finalizat, va putea gestiona peste 160 de milioane de pasageri pe an, precum și 12 milioane de tone de marfă.
Pentru a pune aceste cifre în perspectivă, aceasta înseamnă cu aproape 63 de milioane de călători mai mult decât a gestionat în 2022 cel mai aglomerat aeroport actual din lume, Hartsfield-Jackson Atlanta International, și cu aproape 100 de milioane mai mult decât Dubai International. DXB este deja cel mai aglomerat aeroport din lume în afara SUA și principala poartă internațională a Dubaiului.
Cu toate acestea, la un deceniu și o pandemie de la acel zbor inițial de pasageri și la 13 ani de când a fost deschis pentru prima dată pentru operațiuni de transport de marfă, cel mai nou aeroport din Dubai este încă foarte mult în lucru.
DWC și-a găsit un rol ca centru de întreținere, reparare și revizie a aeronavelor – „MRO” în limbajul industriei. De asemenea, DWC găzduiește o serie de operatori de transport aerian de marfă (inclusiv Emirates Cargo, filiala de transport de marfă a transportatorului aerian de pavilion din Emiratele Arabe Unite) și gestionează avioane executive și unele zboruri charter.
Cu toate acestea, serviciile regulate de pasageri sunt limitate la cele oferite de o mână de transportatori low-cost care operează servicii în principal către Europa de Est, Rusia și Asia Centrală.
Ce s-a întâmplat cu aceste planuri ambițioase și când am putea vedea un calendar sau noi proiecte?
Recentul Dubai Air Show, desfășurat în 2023 într-un spațiu construit special pentru acest scop pe Aeroportul Internațional Al Maktoum, a oferit câteva indicii intrigante despre ceea ce va urma pentru DWC – și câteva informații despre strategia pe termen lung a Aeroporturilor din Dubai.
„Am prioritizat extinderea și investițiile la DXB pentru a răspunde cerințelor și planurilor clienților noștri. Acest lucru va continua până când toate capacitățile posibile vor fi absorbite”, a declarat Paul Griffiths, CEO al Dubai Airports, pentru CNN, citat de Economedia.
Planul este de a maximiza capacitatea actuală prin „aplicarea de tehnologii inovatoare și reamenajări pentru a regândi utilizarea spațiului”, spune Griffiths, adăugând încă 20 de milioane de pasageri la capacitatea anuală actuală a DXB, de 100 de milioane de pasageri.
„Această extindere nu numai că va permite o creștere pe termen scurt, dar ne va oferi, de asemenea, mai mult timp pentru a stabili o strategie pentru extinderea treptată a DWC. Previziunile noastre de pasageri pentru 2023 se ridică la 86,8 milioane, cu proiecții de 88,2 milioane și 93,8 milioane pentru 2024 și, respectiv, 2025”, adaugă el.
Griffiths a avut grijă să nu confirme un calendar, dar în noiembrie 2023 a declarat pentru agenția de presă AFP că atunci când capacitatea va fi atinsă „vom avea nevoie de un nou aeroport […] Acest lucru va trebui să se întâmple la un moment dat în cursul anilor 2030”.
„DWC este o perspectivă palpitantă. Viitoarea fază 2 de dezvoltare reprezintă o oportunitate semnificativă, permițându-ne să construim de la zero în alinierea cu obiectivele mai largi și planurile de creștere ale Dubaiului”, a declarat Griffiths pentru CNN în luna ianuarie a acestui an.