Fiecare țară are propriile reguli de conducere al căror obiectiv principal este creșterea siguranței rutiere și asigurarea respectului față de ceilalți paticipanți la trafic. Cu toate acestea, unele legi pot suna ciudat atât pentru șoferii locali, cât și pentru cei care sunt în vizită. Experții de la CarVertical prezintă unele dintre cele mai interesante legi rutiere din întreaga lume.
Luați-o încet prin băltoace
Mulți pietoni au trecut prin situația neplăcută de a fi stropiți de o mașină care se deplasa cu viteză mare pe timp de ploaie. În Regatul Unit, astfel de șoferi iresponsabili pot atrage atenția forțelor de ordine și în funcție de circumstanțe, se pot confrunta cu amenzi cuprinse între 100 și 5.000 de lire sterline, plus puncte de penalizare.
Toleranță zero pentru zgomot
Elvețienii respectă foarte mult liniștea pe timp de noapte și au numeroase legi care limitează nivelul zgomotului. De exemplu, între orele 22:00 și 07:00, este interzis să trântești zgomotos ușile mașinii, capota sau portbagajul.
De asemenea, șoferilor le este interzis să accelereze brusc și să perturbe liniștea în zonele rezidențiale, iar când așteptați la semafor, motorul trebuie oprit.
Cele mai ciudate legi sunt în SUA
Cele mai neobișnuite legi rutiere există în SUA. În Youngstown, Ohio, este ilegal ca o mașină să rămână fără benzină. Autoritățile orașului își propun să încurajeze șoferii să aibă suficient combustibil în rezervor, astfel încât vehiculele să nu rămână în drum și să blocheze intersecțiile sau să pună în pericol alți participanți la trafic.
În New Jersey eliberarea plăcuțelor de înmatriculare personalizate este controlată cu strictețe. Dacă un șofer este prins beat sau sancționat pentru conducere iresponsabilă, acesta nu-și va mai putea scoate plăcuțele personalizate timp de 10 ani.
În Fenwick Island, Delaware, este interzis să dormiți, să vă schimbați hainele sau să gătiți într-un vehicul.
Fără lucruri care vă pot distrage atenția când conduceți
Dacă vi se distrage atenția în timp ce conduceți, puteți pierde controlul asupra vehiculului, așa că unele țări încearcă să-și protejeze șoferii de ei înșiși. În Cipru, este interzis să mâncați sau să beți la volan.
Scoaterea unei mâini pe geam
În Australia, șoferilor le este interzis să conducă cu orice parte a corpului ieșită pe geam. Această lege are ca scop prevenirea diferitelor accidente atunci când o mașină trece în apropierea altor vehicule. Singura excepție este atunci când semnalizatoarele de direcție ale mașinii nu funcționează, iar șoferul trebuie să semnaleze celorlați participanți la trafic manevra pe care intenționează să o facă.
Nu peste tot sunt permise camerele de bord
În Elveția, este interzisă filmarea continuă a traficului cu o cameră de bord – aceasta poate fi activată doar pentru a surprinde evenimente rutiere importante. Persoanele filmate trebuie, de asemenea, informate că acțiunile lor vor fi înregistrate. Este greu de spus cum este implementată această lege în practică.
„În timp ce unele țări permit șoferilor să folosească camerele de bord pentru a dovedi circumstanțele unui incident rutier, în altele utilizarea lor este controlată strict sau complet interzisă”, spune Matas Buzelis expertul carVertical pe piața auto.
Legea portugheză este poate cea mai strictă în această privință – este interzisă înregistrarea altor participanți la trafic, iar camera în sine nu poate fi ținută în mașină. Camerele de bord sunt interzise și în Luxemburg, deși aici pot fi ținute în mașină.
În Germania și Belgia, camerele de bord sunt permise, dar legile definesc în mod clar utilizarea înregistrărilor pentru a proteja confidențialitatea persoanelor filmate.
Conversațiile în mașină nu își au locul
Multe accidente de circulație se întâmplă pentru că șoferii își pierd concentrarea. Pentru a reduce numărul accidentelor, în Franța a fost introdusă în 2015 o lege care interzice folosirea căștilor audio în timpul conducerii.
Potrivit legii, un șofer care vorbește la telefon, chiar și folosind echipament hands-free, nu se poate concentra pe deplin la condus și riscă să provoace un accident. Această interdicție se aplică și altor participanți la trafic, inclusiv bicicliștilor.
Drumurile pot fi folosite doar în anumite zile
Pentru a combate volumul enorm de trafic, autoritățile din Manila, capitala Filipinelor, dictează în ce zile pot fi folosite anumite drumuri. De exemplu, dacă plăcuța de înmatriculare a unei mașini se termină cu 1 sau 2, aceste vehicule nu pot circula pe unele drumuri în zilele de luni, între orele 7:00 și 19:00. Cu toate acestea, unii șoferi ocolesc această lege folosind două mașini, lucru care le permite să aibă mereu la dispoziție un vehicul fără restricții.
În țările asiatice există și alte metode de a limita circulația mașinilor. De exemplu, în Jakarta, Indonezia, unele străzi și drumuri pot fi folosite doar de mașini care transportă cel puțin 3 persoane.
Este esențial să păstrați curățenia în mașină
Câtă vreme conduc în România, șoferii ar trebui să mențină curățenia în mașinile lor. Dacă polițiștii văd că geamurile vehiculului sunt murdare și acest lucru poate împiedica vizibilitatea, șoferul va fi amendat.
Legea nu specifică nivelul de murdărie necesar pentru a atrage atenția forțelor de ordine, așa că ofițerii rutieri evaluează fiecare caz individual.
Centurile de siguranță nu sunt obligatorii pe gheață
În Estonia, în timpul iernii sunt amenajate drumuri speciale de gheață, permițând șoferilor să traverseze în anumite locuri lacuri sau râuri, ca să ajungă mai repede la destinații. Legile reglementează strict călătoriile pe gheață, așa că șoferii ar trebui să fie foarte precauți.
Depășirea altor vehicule nu este permisă pe drumurile de gheață, iar centurile de siguranță nu trebuie purtate în timpul călătoriei. Drumurile de gheață pot fi folosite numai în timpul zilei, iar vizibilitatea trebuie să fie de cel puțin 300 de metri. Deplasarea pe drumurile de gheață este interzisă în zilele cu ceață, când vizibilitatea este de doar câteva zeci de metri.
„Deși cerința de a nu purta centura de siguranță pe gheață poate suna ciudat, aceasta crește șansele de a scăpa din vehicul în cazul în care mașina cade prin gheață”, spune Buzelis.
Acest articol are doar scop informativ și nu constituie consultanță juridică. Este posibil ca conținutul să nu fie actualizat cu cele mai recente evoluții legislative.