O fetiță cu dizabilități, hărțuită și discriminată în troleibuz de către o taxatoare

Un copil cu dizabilități a fost hărțuit și discriminat de o taxatoare. Deși fetița, de 13 ani, deținea o legitimație de dizabilitate, care îi permitea să călătorească gratuit cu transportul public, pe 10 februarie 2024, a fost obligată de taxatoarea unei rute de autobuz din Chișinău să achite călătoria. Motivul: legitimația a fost emisă fără fotografie, respectiv taxatoarea avea dubii că îi aparține fetei, scrie cusens.md.

SVETLANA ANGHEL, mama feteiFiica mea refuză să mai folosească legitimația de transport gratuit. Mai mult, nici nu dorește să discute despre acest subiect. De fiecare dată când îi cer să ia legitimația, are o criză și spune: „Nu sunt invalidă, sunt o persoană normală, ca toți ceilalți.” Fiica mea a venit acasă și era într-o stare groaznică, era psihologic demoralizată, stresată, ea stătea culcată și nu dorea nici să socializeze, doar plângea. Refuza să mănânce, refuza să meargă la școală. Ea zicea că taxatoarea a făcut-o de rușine în fața prietenilor ei. Taxatoarea a înjosit-o în fața tuturor pasagerilor care erau acolo, dând de înțeles că fiica mea se folosea de o legitimație care nu-i aparține. Ea a început să o filmeze cu telefonul, a numit-o: „Nerușinat-o!” și i-a arătat acest gest în prezența cunoscuților, adică cu degetul, așa, la obraz, adică că nu are rușine. Pentru ea, acest incident a fost o traumă pentru că nimeni dintre prietenii ei nu știau că are grad de dizabilitate. 

Pentru că plângerile depuse la Parcul Urban de Autobuze, dar și la poliție nu s-au soldat cu succes, mama fetei a apelat la serviciile unui avocat.

ALEXANDRU CEBANAȘ, avocat, Institutul de Reforme PenaleÎn primul rând, a fost încălcat dreptul la transport gratuit al fetiței. Deci, ea nu trebuia să achite niciun fel de taxă, deoarece ea face parte din categoria persoanelor care are dreptul să circule gratuit. A divulgat datele cu caracter medical cu privire la dezabilitatea fetiței față de ceilalți colegi și față de celelalte persoane, ceea ce, iarăși, constituie o încălcare a confidențialității informațiilor cu caracter medical despre persoană.

Avocatul a depus o plângere din numele mamei fetei la Consiliul pentru Egalitate, autoritate publică care examinează cazurile de discriminare.

CAROLINA BAGRIN, membră a Consiliului pentru EgalitateConsiliul a dat o decizie de constatare. A constatat o faptă de discriminare pe criteriul de dizabilitate și vârstă. Fetița nu era singură, era însoțită de colege, iar explicații mai detaliate sau oferirea acestor explicații ar fi presupus să dezvăluie dizabilitatea sa sau tipul dizabilității, ceea ce i-a creat acea stare de disconfort și umilire. Și aceste comportamente au determinat Consiliul să constate acel comportament ofensator, determinat de criteriul de dizabilitate. În plus, Consiliul a reținut și un alt criteriu, criteriul de vârstă. Deci, cu alte cuvinte, taxatoarea a profitat de vulnerabilitatea că este un copil și nu are acele abilități de a-și susține poziția, de a se apăra și a luat acea taxă, a încasat acea taxă, deși copila nu trebuia să plătească acel bilet. Ar fi corect și frumos ca administrația parcului de autobuze să vină să-și ceară scuze de la fată, de la părinții fetei. Asta a fost o recomandare pe care Consiliul a formulat-o și au mai urmat alte recomandări cu intenția de a preveni situațiile similare pe viitor.

Parcul Urban de Autobuze nu a ținut, însă, cont de una dintre recomandările Consiliului pentru Egalitate și nu și-a cerut scuze.

TUDOR BĂLĂNUȚĂ, jurist, Î.M. Parcul Urban de AutobuzeÎntreprinderea nu este împuternicită din partea taxatoarei respective să-și ceară scuze. Deci, poziția noastră este, dacă mama minorei nu este de acord cu poziția întreprinderii, este în drept să se adreseze în instanța de judecată competentă pentru a veni cu probe concludente și pertinente în cazul respectiv.

Mai mult, taxatoarea nu-și recunoaște vina și nu a fost sancționată în urma acestui caz.

TUDOR BĂLĂNUȚĂ, jurist, Î.M. Parcul Urban de AutobuzeTaxatoarea, categoric, nu a recunoscut faptul respectiv și s-a exprimat în cazul dat. Este gata să răspundă doar în fața unei instanțe de judecată. Petiționara a cerut întreprinderii ca taxatoarea să fie sancționată disciplinar. La momentul acela, administrația nu avea temeiuri de fapt și de drept pentru a fi sancționată disciplinar. Și dumneaei a plecat din propria inițiativă.

Reporter: Ce măsuri întreprinde Parcul Urban de Autobuze ca astfel de situații să nu se mai repete? 

TUDOR BĂLĂNUȚĂ, jurist, Î.M. Parcul Urban de Autobuze: Deci, întreprinderea permanent este în… Adică, actele normative ale întreprinderii au fost suplimentate cu prevederile respective ca să nu fie în viitor comise astfel de fapte.

SVETLANA ANGHEL, mama feteiVreau să se oprească această discriminare, nu doar față de fiica mea, ci și față de toți copiii. Vreau ca administrația Parcului Urban de Autobuze să le explice taxatorilor ce tipuri de legitimații există, unde trebuie să fie fotografie, ce trebuie să fie scris acolo.

Fără hârtie, fără pierdere de timp și proces mai rapid pentru operatorii economici: Serviciul Vamal lansează versiunea digitală a certificatului de origine preferențială

Începând cu 17 martie 2025, operatorii economici vor putea solicita certificatul de origine preferențială a mărfurilor exclusiv electronic, fără hârtie și fără pierdere de timp, într-un proces rapid și transparent, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial

Acest lucru va deveni posibil prin lansarea, în regim pilot, a versiunii modernizate a modulului SICOM (Sistemul Informațional Certificate de Origine Mărfuri) din Sistemul Informațional „ASYCUDA World”, în cadrul proiectului „Digitalizarea Serviciului Vamal din Republica Moldova”, finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și implementat de Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD).

Unul dintre cele mai mari avantaje ale acestei inițiative este eliminarea totală a documentelor pe hârtie. Operatorii economici nu vor mai fi nevoiți să depună cereri sau acte justificative în format fizic. Toate documentele vor putea fi transmise și procesate electronic, economisind astfel timp prețios și reducând volumul de muncă. Mai mult, comunicarea între autoritatea vamală și operatori va avea loc exclusiv prin intermediul mesageriei Sistemului Informațional, iar orice solicitare de informații suplimentare va putea fi făcută rapid, în regim online.

Prin digitalizarea procesului, timpul de procesare a cererilor va scădea considerabil, iar procedurile vor deveni mult mai transparente și eficiente. Operatorii economici vor avea acces instantaneu la informațiile necesare, iar întregul flux de lucru va fi mult mai bine organizat.

Pentru o implementare eficientă, Serviciul Vamal a elaborat Normele tehnologice privind digitalizarea procesului de eliberare a certificatelor de origine preferențială. De asemenea,  în procesul de pilotare participă atât funcționarii vamali cât și reprezentanți ai mediului de afaceri, fapt ce va contribui activ la testarea pilot a sistemului și va oferi feedback pentru optimizarea acestuia.

Alexandru Iacub, directorul Serviciului Vamal al Republicii Moldova, a declarat:
„Digitalizarea proceselor vamale este o prioritate strategică, iar trecerea la un sistem complet electronic pentru solicitarea certificatului de origine preferențială va aduce un real beneficiu mediului de afaceri. Vom reduce semnificativ timpul de procesare, vom elimina complet documentele pe hârtie și vom asigura transparență maximă, aliniind Serviciul Vamal la cele mai bune practici internaționale.”

Prin această inițiativă, Serviciul Vamal continuă să modernizeze procesele, să sprijine eficiența comerțului și să consolideze parteneriatele cu mediul de afaceri.

Peste 115 milioane de lei vor fi alocate pentru lichidarea consecințelor calamităților naturale de anul trecut

Localitățile afectate de ploile torențiale, vântul puternic și grindina din lunile iunie-septembrie 2024 vor beneficia de ajutor financiar de peste 115 milioane de lei, pentru remedierea pagubelor. O hotărâre în acest sens a fost aprobată, astăzi, de Executiv, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Fondurile vor fi distribuite către raioanele Rezina, Hîncești, Florești, Telenești, Ialoveni, Strășeni, Cantemir și Leova, unde, din cauza ploilor torențiale au fost înregistrate distrugeri masive ale infrastructurii rutiere și ale unor gospodării particulare. 

Circa 114 milioane de lei vor fi destinate pentru reabilitarea drumurilor publice deteriorate, iar alte 331 de  mii de lei vor fi alocate pentru reparația a 21 de imobile din comuna Cania și satul Stoianovca, raionul Cantemir.

Implementarea proiectului se va realiza de către autoritățile administrației publice locale din regiunile afectate. 

Un adolescent de18 ani și doi bărbați de 23 și 36 de ani, bănuiți de comiterea unui furt de proporții dintr-o locuință din satul Rublenița

Polițiștii Inspectoratului din Soroca au reținut trei bărbați cu vârstele de 18, 23 și 36 de ani, bănuiți de comiterea unui furt dintr-o locuință din satul Rublenița, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

În urma investigațiilor, oamenii legii au stabilit că suspecții au pătruns în locuință prin geam și au sustras o boxă, un telefon mobil, un notebook și mijloace bănești. Prejudiciul cauzat a fost estimat la 25.000 de lei.

Polițiștii au reușit să identifice și să rețină suspecții la scurt timp, iar o parte din bunurile furate au fost deja recuperate. Doi dintre bărbați au antecedente penale și au fost reținuți pentru 72 de ore.

Bănuiții riscă pedeapsa cu închisoarea de până la 4 ani.

Schemă de corupție în nordul țării: Patru angajați ai ANTA, reținuți pentru solicitarea sistematică a taxelor ilicite de la transportatori
Articolul anterior
Igor Grosu solicită convocarea sesiunii extraordinare a Parlamentului
Articolul următor
Close menu