Tot mai mulţi copii ajung la neurolog cu dureri de cap. Cauzele pe care orice părinte trebuie să le ştie

Trebuie să fie primul din clasă. Trebuie să facă dans, pictură, engleză şi înot. Trebuie să devină un om de succes. Părinţii din societatea actuală vor totul pentru copilul lor. Din păcate, această tendinţă aduce tot mai mulţi copii în cabinetele medicilor neurologi, cu dureri de cap, anxietate sau chiar depresie.

separator
copil-durere-cap (1)

Stresul a devenit o prezenţă şi în viaţa copiilor noştri.

„Societatea în care trăim pune o presiune extremă şi pe copii. Şcoala pune presiune pe ei. Părinţii intrând în caruselul competiţiei vor să facă numeroase activităţi, să fie primii, să meargă la olimpiade. Lucrurile acestea îi stresează pe copii. Din păcate, unii dintre ei clachează înainte de a ajunge să evolueze în viaţă. Înainte de vârsta de liceu, sunt adolescenţi care au probleme pentru că nu sunt înţeleşi. Fiecare copil are dinamica lui de învăţare. Are abilităţile lui. Nu trebuie să fie de 10 pe linie, că nimeni nu e. Din păcate, copiii de azi sunt suprastimulaţi şi lipsiţi de afectivitate. Ei sunt extrem de obosiţi, au tulburări de somn. Acesta este mecanismul principal prin care vedem depresie la copilul adolescent, ceea ce poate că în urmă cu 10 ani nu vedeam”, a declarat dr. Raluca Teleanu, şef secţie Neurologie Pediatrică, pentru adevarul.ro.

COPILUL SPUNE STOP PRIN BOALĂ
Copiii obosesc şi nu ştiu să spună stop. „În momentul în care spun stop, spun prin boală”, atrage atenţia dr. Raluca Teleanu. Un copil nu ştie să-şi asume sentimentele şi să spună „Mama, eu nu mai pot!”. Copilul poate spune „Îmi place să merg la dans, pictură şi înot”, dar nu mai doarme, are dureri de cap.
„La neurologie pediatrică, jumătate din consultaţiile pe care eu le am sunt cefalee psihogenă. Sunt copii cu oboseală cronică, cu un program infernal de viaţă”, mărturiseşte dr. Raluca Teleanu.

INTELIGENŢA EMOŢIONALĂ, PE PRIMUL LOC
Referitor la dorinţa părinţilor de a dezvolta inteligenţa copiilor, medicul neurolog Raluca Teleanu consideră că „este foarte importantă în lumea asta inteligenţa emoţională şi nu neapărat cea academică. Dacă ai un IQ obişnuit, poţi fi un om de succes dacă ai un EQ foarte bun. Inteligenţa emoţională – EQ este cea care te face un om realizat. Împlinirea vine din inteligenţa emoţională”.

Pentru a le dezvolta inteligenţa emoţională este important ca, de mici, copiii să fie învăţaţi să empatizeze, să înveţe răbdarea, să fie sociabili, să se integreze, să le pese de oamenii din jurul lor.

Iată ce înseamnă inteligenţă emoţională.
„Cel care a iniţiat noţiunea de EQ, Daniel Gordman, povesteşte de un experiment celebru în care copiilor li s-a aşezat pe masă o farfurie mare cu bucăţi de ciocolată şi investigatorii au ieşit din sală. Li s-a spus <dacă aşteptaţi până ne întoarcem noi, veţi primi două bucăţi de ciocolată, dacă nu, vă puteţi servi>. Copiii au fost urmăriţi în timp. Cei care au avut răbdare şi au aşteptat să primească ciocolata au avut o evoluţie mult mai bună decât cei care voiau să primească acum, aici, în momentul ăsta”, spune dr. Teleanu.

PĂRINŢI ABSENŢI DIN VIAŢA COPIILOR
Dr. Raluca Teleanu semnalează de asemenea faptul că părinţii petrec tot mai puţin timp cu copiii. Acum, majoritatea părinţilor vor să îşi educe copiii, dar mai degrabă prin intermediul altora decât ei înşişi, din rolul de părinţi.

„Le plătim tot felul de lecţii, dar ei totuşi trebuie să aibă lecţia vieţii pe care o învaţă în casă. Aceasta nu se învaţă în nicio instituţie”, remarcă specialistul.

Lucrurile acestea se văd şi copiii le simt. Ei nu vor cadouri, nu vor opţionale şi tot felul de activităţi, ei vor afecţiune şi timp de calitate cu părintele şi cu cei care se ocupă de ei. În momentul în care copilul nu primeşte atenţie pozitivă, el devine mişcător şi vocal ca să primească atenţie. Aşa se explică de ce copiii noştri vor totul, acum, aici, imediat.

Pe de altă parte, „părinţii care nu petrec timp cu copiii dezvoltă un sindrom de frică de copil. Nu vor să vină weekendul, pentru că nu ştiu ce să facă împreună cu copilul. Copiii sunt mişcători, vor atenţie, sunt obişnuiţi pe repede înainte, aşa cum au fost antrenaţi în timpul săptămânii şi când vine weekendul sunt copleşiţi. Atunci părinţii trebuie să găsească alte opţionale pentru copii. Şi continuă cu lecţii de dans, sport, meditaţii şi în week-end”, exemplifică dr. Teleanu.

Sursa: adevarul.ro

Mămicile care au născut de curând au fost instruite cum să aibă grijă de sănătatea urechilor bebelușilor

Mai multe mămici care și-au adus pe lume bebelușii în aceste zile au primit sfaturi prețioase despre cum să aibă grijă de sănătatea auzului și urechilor la cei mici.

Tinerele mame au rămas mulțumite în urma recomandărilor oferite de către specialiștii din cadrul Spitalului clinic municipal ,,Gheorghe Paladi”.

Începând cu acest an, în țara noastră, a fost introdus screening-ul audiologic obligatoriu pentru toți nou-născuții. Astfel, copiilor le este testat auzul și verificată sănătatea urechilor începând cu primele zile de viață. Identificarea precoce a surdității congenitale este un pas important pentru rezolvarea problemelor de auz la copii și accesul precoce al acestora la servicii medicale specializate și de calitate.

Astăzi, de Ziua mondială a Auzului, medicii au adus explicații tinerelor mămici și au distribuit materiale informative despre reducerea factorilor de risc și măsuri de prevenire a deficiențelor auditive, între care:

– păstrarea igienei urechilor

– combaterea la momentul oportun a infecțiilor la nivelul urechii care pot duce la slăbirea auzului

– evitarea altor boli infecțioase care pot cauza complicații urechilor, cum ar fi meningita, oreionul, rujeola.

De asemenea, mamele au fost atenționate cu privire la efectele unor medicamente, în special antibiotice, asupra auzului și evitarea factorilor nocivi ai mediului înconjurător (zgomotul excesiv și alți factori periculoși).

Pentru a evita tulburările de auz, specialiștii recomandă imunizarea copiilor împotriva rujeolei, meningitei, oreionului și rubeolei, dar și imunizarea împotriva rubeolei a adolescenților și femeilor de vârstă fertilă înainte de a rămâne însărcinate.

În cadrul IMSP Spitalul Clinic Municipal “Gheorghe Paladi”, screeningului auditiv sunt supuși toți nou-născuții, examenul fiind efectuat de către medicii neonatologi. În acest scop, instituția este dotată cu echipament medical specializat care permite depistarea precoce a deficiențelor de auz la bebeluși.

Tripleți născuți la cinci ani diferență. Povestea incredibilă a unei femei care a luptat pentru a deveni mamă

Colleen Hapney, în vârstă de 30 de ani, și soțul ei, Pete, în vârstă de 33 de ani, aproape că renunțaseră la speranța de a avea copii după 10 ani de încercări.

Mama a fost supusă, în total, la opt ture de fertilizare in vitro și a trecut prin două pierderi de sarcini pe parcursul a 10 ani.

Cuplul aproape că își pierduse speranța. În 2018 însă, femeia a născut o fetiță pe nume Phoebe-Grace. Anul trecut, în 2023, femeia a mai născut doi băieți gemeni.

Femeia a vorbit despre lupta pe care a dus-o în încercarea de a avea copii și acum vrea să ofere cu povestea ei speranță cuplurilor care încearcă să aibă un copil.

Cuplul din Plymouth, a descoperit problemele de fertilitate după doi ani de încercări. Femeia a fost diagnosticată cu sindromul ovarelor polichistice.

„Mi s-a spus că nu pot beneficia de FIV din partea NHS, deși amândoi îndeplineam toate criteriile stabilite. Am avut inima frântă, știam că FIV este costisitoare, dar era singura noastră cale”, a spus Colleen, conform Mirror.

Colleen și Pete au decis să zboare în Cipru pentru un tratament privat de fertilizare in vitro. Dar, din păcate, tratamentul costisitor nu a funcționat. Nu au renunțat și au continuat să încerce FIV în Țara Galilor, în 2016, dar Colleen s-a îmbolnăvit grav.

„Am făcut FIV, dar am fost foarte nefericită și am dezvoltat OHSS sever, care aproape m-a ucis, ceea ce a însemnat că nu am putut face un transfer de embrioni și a trebuit să ne înghețăm toți embrionii pe 22 noiembrie 2016. A durat luni de zile să ne recuperăm și am avut primul nostru transfer de embrioni în martie 2017, care a fost un ciclu eșuat, embrionul nu s-a implantat și a fost o altă durere de inimă după ani de bătăi de cap”, a mai povestit femeia.

În august 2017 au mai încercat încă o dată și au primit vestea pe care o așteptau. Phoebe-Grace s-a născut în aprilie 2018. Deși călătoria lor a fost grea, Colleen și Pete își doreau măcar un frate sau o soră pentru fiica lor. Cuplul mai avea patru embrioni rămași pe care îi puteau folosi.

„Am fost binecuvântați cu fiica noastră, dar după atâtea eșecuri și avorturi spontane nu știam ce să facem și am încercat totul, toate medicamentele, suplimentele și terapiile alternative, dar nu am avut noroc”, a spus ea.

Collen a rămas în cele din urmă însărcinată cu gemeni.

„A fost o sarcină terifiantă, nu mă lăsam să mă entuziasmez, mă așteptam la ce era mai rău tot timpul și încercam să mă opresc să nu mă bucur pentru că nu mai puteam suporta durerea”, a povestit ea la Plymouth Live.

Dar totul s-a dovedit a fi bine, iar în aprilie 2023, ea a născut doi băieți gemeni pe nume Perseus și Elijah.

Medicii aveau să descopere că perechea de gemeni care s-a născut în 2023 și fetița care s-a născut în 2018 sunt, de fapt, tripleți. Toți cei trei copii s-au format ca embrioni în aceeași zi, în noiembrie 2016, iar asta înseamnă că sunt tripleți, chiar dacă s-au născut la mai mult de cinci ani distanță.

Sursa

De ce unii copii încep să vorbească mai devreme: Concluzia surprinzătoare dintr-un studiu realizat de cercetători

Anii premergători vârstei școlare sunt fundamentali în dezvoltarea limbajului, marcând o perioadă de învățare accelerată și diversificată. În ciuda acestei ferestre critice de oportunitate, ritmul la care copiii încep să vorbească variază enorm. Unii micuți debutează în arta conversației devreme, în timp ce alții își iau timpul, stârnind curiozitatea specialiștilor.

Căutând răspunsuri: studiul care luminează misterul

Elika Bergelson, de la prestigioasa Universitate Harvard, a condus un studiu împreună cu o echipă de psihologi din întreaga lume, urmărind să descopere ce determină aceste diferențe. Analizând comportamentul a 1.001 copii sub patru ani, cercetătorii au avut parte de rezultate neașteptate: nu există o corelație directă între cantitatea de vocalizări ale copilului și factori precum genul, statutul socio-economic sau expunerea la multiple limbi.

Cheia succesului: interacțiunea cu adulții

Contrar presupunerilor comune, studiul care a fost publicat pe Pnas.org a revelat că secretul dezvoltării timpurii a limbajului nu se află în cantitate, ci în calitatea interacțiunilor. Copiii cei mai activi în conversații sunt cei care beneficiază de un mediu bogat în dialoguri cu adulții, indiferent de alte variabile sociale sau economice.

Impactul conversației: mai mult decât cuvinte

Folosind tehnologii avansate, inclusiv microfoane purtabile și algoritmi de învățare automată pentru a analiza datele, studiul a putut să măsoare cu precizie cât de mult vorbesc copiii în funcție de expunerea lor la limbajul adult. Concluzia? Pentru fiecare 100 de cuvinte rostite de un adult, copilul produce în medie 27 de vocalizări în plus, un efect ce se amplifică pe măsură ce copilul crește.

Studiul și răspândirea sa globală: amploarea dialogului în dezvoltarea Copiilor

Extinzându-se pe 12 țări și 43 de limbi, cercetarea subliniază universalitatea acestui fenomen, arătând că fundamentul dezvoltării lingvistice este consistent în diverse culturi și comunități. Această descoperire pune în lumină importanța angajamentului verbal constant al părinților și îngrijitorilor, indiferent de contextul geografic sau cultural.

Înțelesuri mai profunde și studii complementare

Alte cercetări coroborează aceste descoperiri, subliniind că răspunsurile prompte și angajarea în conversații cu copiii, chiar și în stadiile când acesta este doar un bebeluș, pot accelera dezvoltarea limbajului. Studii publicate în reviste de prestigiu precum „Journal of Child Language” și „Developmental Science” confirmă că interacțiunile bogate și diversificate sunt piloni ai învățării lingvistice timpurii.

În concluzie, dialogul constant și interacțiunea cu adulții nu doar că îmbogățesc experiența copilăriei, dar sunt esențiale pentru dezvoltarea abilităților de comunicare. Aceste descoperiri oferă părinților și educatorilor un instrument valoros în sprijinirea dezvoltării limbajului la copii, reiterând ideea că fiecare cuvânt și conversație contează.

sursa: www.playtech.ro

Cum arată fiica Ninei Ştanski
Articolul anterior
Fiica lui Ricky Ardezianu este omagiată
Articolul următor