Toate grădinițele din țară vor activa conform unui program de 10 ore și nu de 12, așa cum este în prezent în cazul majorității instituțiilor de învățământ timpuriu din Chișinău, informează ipn.md.
Ministerul Educației, Culturii și Cercetării face referire și la un sondaj efectuat de Direcția municipală educație, tineret și sport, în perioada februarie-mai 2018, prin înscrierea în registrul de sosire și plecare a copiilor la și de la grădiniță. Acesta arată că doar 13% din copii vin dimineața la grădiniță în intervalul orelor 07.00 și 07.30 și doar 11% din copii pleacă de la grădiniță în intervalul orelor 18.30 și 19.00. Marea majoritate – 61% din copii – vin la grădiniță în intervalul de ore 08.00 și 8.30 și 65% pleacă în intervalul orelor 17.00 și 18.00.Ministerul menționează că studiile în domeniul și experiența internațională indică un program optim de aflare a copiilor mici în mediul instituțional nu mai mare de zece ore pe zi. Și aceasta se face din perspectiva potențialului psiho-fiziologic limitat al copilului, dar și pentru a consolida relațiile dintre copil și părinți sau familia extinsă, pentru a-i oferi copilului bucuria comunicării cu părinții, dar și pentru a-i responsabiliza mai mult pe părinți cu privire la creșterea și dezvoltarea copilului.
Potrivit autorităților, un simplu calcul arată că 12 ore copilul mic se află la grădiniță, 8-10 ore doarme, în total – 20-22 de ore. Și doar patru ore, în cel mai fericit caz, copilul este cu părinții. Însă și acest timp trebuie împărțit pentru drum spre sau de la grădiniță, dimineața și seara, cina în familie, proceduri igienice, lectura etc. Și în aceste condiții, nu prea mult timp rămâne pentru o comunicare și interacțiune viabilă între copil și părinți. Potrivit MECC, pentru Republica Moldova mai există un motiv în plus și anume asigurarea unei echități sociale pentru toți copiii, indiferent de mediul lor de reședință și starea economico-financiară a administrațiilor publice locale de nivelul întâi.
Pentru copiii care nu pot fi aduși sau luați în intervalul de activitate de zece ore al instituției preșcolare Ministerul recomandă autorităților publice locale de nivelul întâi, în calitatea lor de fondatori și gestionari ai instituțiilor de educație timpurie publice, să formeze grupe de serviciu, cu salarizare suplimentară a educatorului de serviciu din fondul de salarizare disponibil. La Chișinău, spre exemplu, acest fond există, deoarece sunt multe posturi vacante, dar sursele financiare care-l constituie sunt utilizate în alte scopuri.