O femeie a ajuns al spital, după ce malina cu care se deplasa a fost implicată într-un accident. Cazul a avut loc sâmbătă, 4 ianuarie, în jurul orei 10:50, pe traseul R-30 din raionul Căușeni, iar la volan se afla un angajat al Ministerului Afacerilor Interne, scrie PulsMedia.MD.
Potrivit surselor, este vorba despre un polițist de frontieră în vârstă de 23 de ani, care se afla în afara orelor de serviciu și se deplasa la volanul unui automobil de marca Renault Scenic.
Din motive încă nestabilite de anchetă, acesta ar fi pierdut controlul volanului, iar mașina a derapat e pe traseu și s-a răsturnat pe acostament.
În urma accidentului, o femeie în vârstă de 56 de ani, care se afla în automobil în calitate de pasageră, s-a ales cu mai multe traumatisme și a fost transportată la spital pentru a-i se acorda ajutorul medical necesar.
Oamenii legii cercetează cazul pentru a stabili toate circumstanțele în care s-a produs accidentul.
De ce o parte din creștini sărbătoresc nașterea lui Hristos în luna ianuarie
Majoritatea creștinilor ortodocși sărbătoresc astăzi, 7 ianuarie, Crăciunul pe stil vechi – cea mai mare și așteptată sărbătoare de iarnă. În această zi este celebrată nașterea lui Iisus Hristos. Crăciunul pentru creștinii ortodocși de rit vechi este sărbătorit pe 7 ianuarie. Calendarul iulian sau pe stil vechi este decalat cu 13 zile față de calendarul oficial. Biserica Ortodoxă Română a trecut la noul calendar pe 1 octombrie 1924, transmite TV8.
Calendarul iulian și gregorian
Înainte de Hristos existau două sisteme de calculare a timpului unui an: unul al egiptenilor – care era mai corect, dar nici el perfect – de 365 de zile, altul, al romanilor, care era de 355 de zile. Însă, rămânea anual o diferență de timp de zece zile între aceste două sisteme și chiar între fiecare dintre ele și calendarul solar.
După această constatare, s-a simțit nevoia de îndreptare a lor și a punerii lor în acord cu calendarul ceresc. Astfel, împăratul roman Iuliu Cezar, în anul 46 i.Hr., adoptă sistemul de calcul egiptean, sistem care s-a numit “calendarul iulian”. Acest calendar a fost folosit de întreaga creștinătate, timp de 15 secole. Și tot de calendarul iulian s-au servit și Sfinții Părinți la Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325), la calcularea datei Paștilor.
Deoarece între calculul calendarului iulian de 365 de zile și 6 ore și cel al calendarului solar de 365 de zile, 5 ore, 43 de minute și 46 de secunde rezulta anual o diferență de 11 minute și 14 secunde, s-a ajuns după 330 de ani la o diferență de trei zile (cu cât a rămas în urma calendarului iulian).Publicitate
Astfel că, în vremea Sinodului I Ecumenic, echinocțiul de primăvară se afla la 21 martie în loc de 24 martie, cât a fost în anul 46 i.Hr., când împăratul Iuliu Cezar a îndreptat calendarul. De atunci, Sinodul a luat ca punct de plecare în calcularea datei Paștilor, ziua de 21 martie, când a fost atunci echinocțiul de primăvară.
Specialiștii astronomi au constatat că, și după aceea, din 123 în 123 de ani echinocțiul de primăvară retrogradează cu o zi. Acest lucru fiind constatat de-a lungul secolelor, învățații vremii – în Răsărit ca și în Apus – au sesizat faptul și au propus conducătorilor Bisericii îndreptarea calendarului, pentru că tabelele pascale nu mai corespundeau cu ziua lunii pline astronomice.
La 24 februarie 1582, papa Grigorie al XIII-lea a făcut o reformă, suprimând zece zile din calendar, astfel încât data de 5 octombrie a devenit 14 octombrie. De atunci calendarul s-a numit “gregorian” sau “stilul nou”.
În fiecare an, pe 6 și 7 ianuarie, milioane de creștini ortodocși din întreaga lume sărbătoresc Crăciunul la aproape trei săptămâni după ce mulți oameni din Occident au sărbătorit deja și au început Anul Nou.
Pentru țări precum Rusia, Georgia, Armenia, Armenia, Belarus, Serbia, Egipt, Etiopia și Kazahstan, 6 ianuarie este ajunul Crăciunului.
În România, Crăciunul pe stil vechi este sărbătorit în comunităţile de ruşi, ucraineni şi sârbi. Astfel, pentru ruşii lipoveni care trăiesc în judeţul Suceava, în comunităţi din Climăuţi, comuna Muşeniţa, Lipoveni, comuna Mitocu Dragomirnei, Manolea, comuna Forăşti, în municipiile Suceava, Fălticeni, Rădăuţi şi în oraşul Gura Humorului, dar şi pentru cei care s-au stabilit în Dobrogea, sărbătorile de iarnă încep în data de 7 ianuarie, când este Crăciunul pe stil vechi.
Diferența se datorează modului în care creștinii catolici și ortodocși folosesc calendare diferite pentru a marca ziua sfântă.
Diferența dintre calendarul gregorian și calendarul iulian
Introdus de Papa Grigore al XIII-lea în 1582, calendarul gregorian este cel mai răspândit calendar civil din lume și acesta este cel pe care creștinii catolici îl folosesc pentru a sărbători Crăciunul la 25 decembrie.
Calendarul a fost propus inițial pentru a schimba data Paștelui, astfel încât acesta să cadă întotdeauna aproape de echinocțiul de primăvară.
Biserica Ortodoxă Greacă din Grecia, Cipru și Bulgaria a adoptat calendarul gregorian în 1923. Biserica Ortodoxă Română a trecut la noul calendar pe 1 octombrie 1924.
Ortodocșii din Ierusalim sărbătoresc, de asemenea, Crăciunul după calendarul gregorian.
Pentru creștinii din calendarul gregorian, 6 ianuarie marchează Boboteaza sau ziua Epifaniei – ziua în care se sărbătorește revelarea lui Dumnezeu în formă umană sub forma lui Iisus. Este, de asemenea, ziua în care cei trei magi, urmărind o stea pe cerul nopții din deșert, au apărut în Betleem alături de Iisus după nașterea sa.
România și calendarul gregorian
În anul 1923, la Consfătuirea interortodoxă de la Constantinopol, cele mai multe Biserici Ortodoxe au hotărât să renunţe la calendarul iulian şi să adopte calendarul gregorian. Cu toate acestea, data Sfintelor Paşti se calculează tot pe baza calendarului iulian, în care echinocţiul de primăvară are loc cu 13 zile mai târziu, de aici provenind neconcordanţa cu data Paştelui din Biserica Catolică.
Biserica noastră, făcând parte din rândul Bisericilor Ortodoxe, a adoptat calendarul gregorian după Consfătuirea de la Constantinopol din 1923, care a hotărât suprimarea diferenţei de 13 zile. Calendarul iulian îndreptat la Consfătuirea de la Constantinopol avea să devină mai corect decât cel gregorian prin adoptarea unui nou sistem al anilor bisecţi, adăugând o zi în plus, din patru în patru ani, lunii februarie, care va avea 29 de zile în loc de 28.
Au rămas, însă, câteva Biserici Ortodoxe cu calendarul iulian neîndreptat – Patriarhia Ierusalimului, Biserica Rusă şi Biserica Sârbă, precum şi Mănăstirile din Sf. Munte Athos, cu excepţia Vatopedului, care se numesc „pe stil vechi”, pentru că prăznuiesc Sfintele Paşti şi toate sărbătorile după vechiul calendar (adică după „stilul vechi”).
Ce tradiții se respectă în ajunul și ziua Crăciunului pe rit vechi
Începând cu data de 6 ianuarie, creștinii ortodocși din Europa de Est postesc în mod tradițional până la apariția primei stele pe cerul nopții care simbolizează nașterea lui Iisus.
Este tradițional să saluți prietenii și familia cu „Hristos s-a născut!” și să răspunzi cu „Slavă Lui!”.
Masa din Ajunul Crăciunului este, în mod tradițional, fără carne și fără alcool. De obicei, este alcătuită din 12 feluri de mâncare care simbolizează cei 12 apostoli.
Un fel tradițional este „kutia”: un fel de mâncare rece, asemănătoare unui terci, făcută din grâu integral, semințe de mac, stafide, nuci și miere. Restul mesei variază, dar include în mod frecvent pește prăjit și supă de sfeclă roșie preparată cu bulion de legume, fasole și varză.
Ziua de Crăciun pe rit vechi, din 7 ianuarie, începe cu o vizită la biserică. Unii creștini ortodocși preferă să meargă la o slujbă la miezul nopții în Ajunul Crăciunului.
Prânzul din ziua de Crăciun cuprinde o varietate de feluri de mâncare, având ca piesă centrală o friptură de porc de lapte sau de gâscă.
Spre deosebire de Crăciunul catolic, în tradiția ortodoxă nu se obișnuiește să se ofere cadouri. Creștinii ortodocși de rit vechi obișnuiesc să împartă cadouri pe 19 decembrie, de Sfântul Nicolae, sau în ajunul Anului Nou – 31 decembrie.
Multe țări creștine ortodoxe folosesc calendarul gregorian în viața de zi cu zi, dar adesea revin la calendarul iulian pentru sărbătorile lor sfinte.
Anul Nou, conform calendarului iulian, este pe 13-14 ianuarie, iar ziua Epifaniei, sărbătorită pe 6 ianuarie, este celebrată de creștinii ortodocși de rit vechi pe 19 ianuarie.
În ziua Epifaniei, în țările care au adoptat calendarul gregorian, inclusiv România, preoții aruncă adesea cruciulițe în râuri sau lacuri în care credincioșii se scufundă apoi pentru a le recupera.
În Ucraina, perioada dintre 6 și 19 ianuarie este perioada în care se desfășoară „Vertep” – un spectacol de teatru de păpuși de stradă care este o variantă a piesei Nașterii.
„Vertep” este însoțit de cântece și dansuri și are legături cu tradițiile precreștine. În ultimii ani, a devenit din ce în ce mai popular printre copii să organizeze spectacole de „Vertep” și să strângă sume mici de bani.
Tradiţii de Crăciun la moldoveni şi în alte ţări
Crăciunul este una dintre cele mai mari sărbători ale creștinilor, plină de tradiții cum ar fi colindatul, pregătirea bucatelor, mersul la biserică. Copiii în special se adună în grupuri și merg cu colindatul din casă în casă. Acest lucru se întâmplă în ajunul Crăciunului, în data de 6 ianuarie pe stil vechi, informează unica.md.
Gospodinele gătesc colaci și bucate alese și îi așteaptă pe cei dragi să le pășească pragul. Sărbătoarea ,,Nașterea Domnului” este un prilej de bucurie care îi adună laolaltă pe toți ai casei.
Cum este sărbătorit Crăciunul în alte părți ale lumii?
Argentinienii, în ajunul Crăciunului, în jurul orei 22:00 au parte de masa tradiţională Crăciunului. După câteva ore, se bucură de priveliştea oferită de miile de lampioane lansate.
Australienii consideră că atunci când moşul ajunge în ţara lor eliberează renii şi preia cangurii, dar şi ,,6 boomerang-uri albe’’ şi îşi înlătură hainele groase în schimbul celor subţiri.
Dacă tot e vară, ce altceva ar putea face brazilienii de Crăciun decât să meargă la plajă?! O altă tradiţie a lor este oferirea de cadouri în cursul întregii luni decembrie, urmând ca în prima zi a Crăciunului să mărturisescă cine a fost, de fapt, ,,făptaşul’’.
În Canada, peste 2000 de copii iau parte la parada închinată moşului. Canadienii deţin un cod poştal utilizat pentru a primi toate scrisorile trimise de copii moşului. Nu există o adresă centralizată, aşa încât, mii de voluntari se ocupă cu răspunderea la scrisorile acestora.
În China, doar 1% din populaţie sunt declaraţi creştini. Aceştia, în ajun îşi dăruiesc mere şi cadouri.
Cei din Costa Rica îşi decorează locuinţele cu flori şi fructe. Coroniţele de Crăciun le confecţionează din chiparos, boabe de cafea şi fundiţe.
Locuitorii Danemarcii vizitează pădurile şi parcurile, având drept scop, hrănirea animalelor.
Etiopienii serbează Naşterea Domnului pe 7 ianuarie. În această zi primează hainele ce deţin nonculoarea albă.
Finlandezii obişnuiesc ca în ajunul Crăciunului, în jurul orei 15:00 să îşi viziteze rudele din cimitir.
Locuitorii Franţei stropesc buştenii de cireş cu vin pentru a mirosi frumos, după care le vor da foc. Tot în ajun, vor lăsa luminile aprinse, dar şi bucate pe masă, în aşteptarea Maicii Domnului cu Pruncul Iisus.
Nemţii redactează scrisori ,,Copilului Domnului’’ . Plicurile sunt decorate cu zahăr, pentru a le face mai strălucitoare şi mai atractive.
Masa tradiţională a grecilor posedă o pâine în mijloc. După ospăţ, masa nu se strânge. Aşteaptă ca Iisus să îşi potolească foamea.
Japonezii nu deţin obiceiuri specifice acestei perioade, aşa că în prima zi de Crăciun colindă KFC-urile.
În ajunul Crăciunului, norvegienii îşi ascund toate măturile. Scopul tradiţiei este îndepărtarea spiritelor rele şi a vrăjitoarelor.
Darurile moşului pentru locuitorii Olandei pot fi găsite în saboţii de lemn pe care îi deţin.
Suedezii din oraşul Gavle au drept obicei arderea ţapului.
Ucrainienii îşi împodobesc arborii cu false pânze de păianjen. Legenda spune că, mai demult, o familie săracă îşi dorea foarte mult să îşi decoreze copacul, dar nu avea cu ce. Toată familia era îndurerată, femeia continua să verse lacrimi. Această scenă a fost văzută de nişte păianjeni prietenoşi, care au împodobit copacul cu aur şi argint.
În Venezuela, mai exact în Caracas, în ajun toate străzile sunt închise, iar locuitorii merg la biserică pe patine cu role.
Creștinii ortodocși de stil vechi sărbătoresc astăzi Crăciunul
Majoritatea creștinilor ortodocși sărbătoresc astăzi, 7 ianuarie, Crăciunul pe stil vechi – cea mai mare și așteptată sărbătoare de iarnă, informează unica.md.
Printre statele care mai sărbătoresc azi Crăciunul, pe lângă R. Moldova, se numără Federaţia Rusă, Georgia, Muntenegru, Bulgaria, Macedonia, Serbia, Etiopia şi Grecia, unde bisericile continuă să se folosească de calendarul iulian pentru datele fixe.
O mare parte a lumii serbează Crăciunul pe data de 25 decembrie.
Pregătirile pentru Naşterea Domnului încep din timp, astfel încât, în prima zi de Crăciun, creştinii să se poată ospăta şi bucura de sărbătoare.
Potrivit tradiţiei, în seara de Ajun, copiii şi tinerii colindă pe la casele rudelor şi prietenilor pentru a aduce vestea cea bună a Naşterii Pruncului Sfânt.
În ziua de Crăciun, fiecare creştin ortodox merge la biserică, la Liturghie, apoi, la prânz, familiile se reunesc la masa tradiţională.
Tradiţii şi obiceiuri
După ce colindătorii se întorc la casele lor, familiile tradiționale se reunesc la o masă de post, denumită „Cina Sfântă”, după răsăritul primei stele pe cer, semnificație a astrului ce i-a călăuzit pe magi către locul Nașterii Mântuitorului.
Pe masa din Ajunul Crăciunului, ortodocșii de stil vechi pun aceleași bunătăți de post specifice Sărbătorilor. În ziua de Crăciun, fiecare creștin ortodox de rit vechi merge la biserică, la Liturghie, apoi, la prânz familiile se reunesc la masa tradițională, cu preparate din purcel de lapte fript la jar, sarmale, pește, ciorbe și borșuri, zacuscă, totul stropit din abundență cu vin rubiniu și votcă.
La masa de Crăciun, obiceiul este să pună sub faţa de masă bani şi fân, pentru a atrage bunăstarea casei. Acestea sunt scoase de sub faţa de masa abia de Bobotează, pe 19 ianuarie.