Adio pașapoarte ștampilate! Uniunea Europeană a anunțat că noul sistem informatic de intrare/ieșire va fi implementat la sfârșitul acestui an, eliminând astfel necesitatea ștampilării pașapoartelor, scrie capital.ro.
Începând cu 10 noiembrie, fața și amprentele digitale ale călătorilor vor fi scanate la intrarea în Europa, iar datele biometrice vor fi apoi folosite pentru a face referințe încrucișate pentru pașapoarte și pentru a verifica sosirea și ieșirea persoanei la date ulterioare.
Începe era pentru pașapoarte biometrice
Pentru a utiliza sistemul, vizitatorii vor avea nevoie de pașapoarte biometrice sau pașapoarte electronice, care conțin identificatori biometrici și un cip electronic pentru securitate consolidată.
Deși în SUA pașapoartele electronice au fost distribuite încă din 2007, călătorii fără document biometric vor putea în continuare să intre în UE, dar vor fi supuși unor verificări suplimentare.
Ea susține că acest sistem ”va îngreuna folosirea pașapoartelor false de către infractori, teroriști sau spioni ruși.”
UE va implementa și sistemul ETIAS
De asemenea, UE va implementa și sistemul ETIAS, o formă de autorizație de călătorie pentru cetățenii non UE. Pentru a vizita cele 30 de țări europene care vor necesita identificarea ETIAS, călătorii din 60 de țări vor trebui să plătească mai puțin de 8 USD pentru a completa o cerere și a aștepta aprobarea, ceea ce ar putea dura ore, zile sau săptămâni.
Johansson a spus că ETIAS va intra în funcțiune în primăvara lui 2025, dar cererile, odată aprobate, vor fi valabile trei ani sau până la expirarea pașaportului asociat persoanei respective.
Sistemul EES al UE este separat de Sistemul european de informații și autorizare de călătorie, care va solicita ca majoritatea vizitatorilor să se înregistreze înainte de călătorie.
Românii pot deține mai multe pașapoarte
Potrivit Ministerului Afacerilor Interne din România, cetățenii români pot deține, concomitent, un pașaport simplu electronic și un pașaport simplu temporar valabile:
- atunci când pașaportul simplu electronic a fost depus pentru obținerea unor vize, în situații obiective și urgente, în care este necesară prezența persoanei pe teritoriul altui stat și nu există timpul necesar pentru emiterea și eliberarea pașaportului simplu electronic sau acesta a fost depus pentru obținerea unor vize;
- în situația în care se probează, cu documente, necesitatea deplasării cetățeanului român în străinătate, în perioada în care pașaportul simplu temporar este depus pentru obţinerea unor vize.
De asemenea, cetățenii români pot deţine, concomitent, două pașapoarte simple electronice valabile, numai în următoarele situații:
- când titularul declară în scris că urmează să călătorească în state între care există stare de beligeranţă ori conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict;
- când titularul deţine paşaport simplu electronic, dar, ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării vizelor, călătoria în statele pentru care este necesară aplicarea acestora nu mai este posibilă.
Eliberarea succesivă a mai multor pașapoarte simple electronice, pentru o anumită perioadă de timp sau până la dobândirea capacității depline de exercițiu de către minor, se efectuează numai în cazul în care instanța, în hotărârea judecătorească sau în ordonanța președințială de suplinire a acordului, a stabilit expres acest aspect, mai precizează MAI.