Alocația lunară de 1.000 de lei pentru copiii de până la doi ani va fi achitată din noiembrie

Indemnizația lunară de 1.000 de lei pentru copiii de până la doi ani, intrată în vigoare în octombrie, va fi achitată începând cu luna noiembrie. Precizările au fost făcute pentru jurnaliști de către serviciul de presă al Casei Naționale de Asigurări Sociale, scrie jurnal.md.

Casa Națională de Asigurări Sociale precizează că potrivit prevederilor cadrului normativ, indemnizațiile lunare pentru copii se plătesc pentru luna precedentă. Indemnizația va fi oferită tuturor copiilor, indiferent dacă părinții au sau nu statut de persoană asigurată.

Astfel, persoanele asigurate social vor primi indemnizația lunară de 1.000 de lei suplimentar la cea pentru creșterea copilului pe care o ridică în prezent și care variază în funcție de venituri. În cazul persoanelor neasigurate, indemnizația lunară acordată până la vârsta de doi ani a copilului se va majora cu 260 de lei, de la 740 la 1.000 de lei.

Potrivit estimărilor Casei Naționale de Asigurări Sociale, peste 63.000 de persoane vor beneficia de aceste prestații sociale. În bugetul de stat au fost prevăzute aproximativ 76 de milioane de lei pentru aceste cheltuieli.

De asemenea, CNAS a anunțat că a finanțat marți, 4 octombrie, ajutorul unic de 1.500 de lei beneficiarilor de pensii și alocații de stat mai mici de 5.000 de lei. În total au fost transferate peste 980 de milioane lei către 654.000 de beneficiari. Aceștia își pot primi banii la poștă sau la bancă.

Pe fonul crizei prețurilor, guvernul a decis să majoreze alocațiile sociale, rectificând bugetul de stat și sporind cheltuielile cu peste trei miliarde de lei.

Cetățenii vor putea contracta servicii de asistență juridică la distanță

Forma electronică a mandatului avocatului și a avocatului stagiar va fi reglementată în legislație, iar cetățenii vor putea contracta servicii de asistență juridică de la distanță. Raportul pentru un proiect de lege care prevede acest lucru a fost aprobat la ședința de astăzi, 26 noiembrie, a Comisiei juridice, numiri și imunități, scrie stiri.md.

Proiectul de lege a fost elaborat de Ministerul Justiției, la propunerea Uniunii Avocaților din Republica Moldova. Modificările legislative sunt necesare întrucât, în prezent, Legea cu privire la avocatură nu reglementează forma electronică a mandatului, iar formularul mandatului avocatului și al avocatului stagiar trebuie să fie imprimat pe suport de hârtie, cu aplicarea ștampilei.

Astfel, autorii propun modificări la Legea privind avocatura, precum și actualizarea Codului de procedură penală, a Codului de procedură civilă, a Codului de executare, a Codului administrativ și a Codului fiscal, pentru a integra complet utilizarea formei electronice a mandatului avocatului. 

Astfel, se va oferi posibilitatea de a certifica împuternicirile avocatului prin mandat în formă electronică și copia certificată a acestuia pe suport de hârtie. Mandatul avocatului va trebui semnat cu semnătură electronică calificată. 

Acest lucru va permite avocaților să încheie contracte de asistență juridică la distanță, iar de acest lucru vor beneficia inclusiv cetățenii din diasporă, care au nevoie de asistență juridică pentru soluționarea litigiilor care apar pe teritoriul Republicii Moldova.

De menționat că reglementarea formei electronice a mandatului avocatului va asigura și implementarea soluției E-dosar judiciar din cadrul Sistemului informațional judiciar, care presupune automatizarea procesului de depunere a cererii în instanța de judecată în format electronic și distribuirea materialelor din dosar în formă electronică. Respectiv, avocații și avocații stagiari vor putea depune cererile în instanța de judecată prin intermediul Sistemului Informațional Judiciar.

Proiectul de lege privind forma electronică a mandatului avocatului va fi propus spre examinare în prima lectură în plenul Parlamentului.

Reguli noi pentru serviciile digitale

Drepturile consumatorilor de conținut sau servicii digitale vor fi mai protejate. Un set de prevederi în acest sens au fost incluse în legea privind contractele de furnizare de conținut digital și servicii digitale, care a fost publicată astăzi în Monitorul Oficial, transmite MOLDPRES.

Proiectul transpune în legislația națională o directivă a Parlamentului European și a Consiliului European privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale. Astfel, documentul prevede stabilirea unui set de reguli clare pentru vânzarea și consumul conținutului digital, cum ar fi programe de calculator, softuri, jocuri, cărți digitale sau DVD-uri, CD-uri sau stick-uri, în cazul în care acestea sunt purtătoare de conținut sau servicii digitale.

De asemenea, documentul conține prevederi care au drept scop protejarea drepturilor consumatorilor. Aceștia vor avea la dispoziție cel puțin doi ani pentru a solicita o remediere, în cazul în care au depistat defecte la conținutul digital. În cazul în care defectele sunt repetitive sau grave, consumatorii vor putea restitui produsul, vor putea păstra produsul și primi o parte din prețul plătit sau returna produsul și recupera banii.

La fel, vor fi eliminate barierele privind dreptul contractelor în cazul comerțului online transfrontalier cu bunuri și servicii digitale, prin crearea de drepturi și protecție uniformă a consumatorilor.

Autoritatea responsabilă de exercitarea controlului asupra respectării prevederilor privind furnizarea conținutului digital sau a serviciului digital este desemnat Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor din cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării.

Prezenta lege intră în vigoare la expirarea termenului de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Guvernul, în termen de șase luni de la data intrării în vigoare a documentului, va aduce actele sale normative în concordanță cu acesta.

KALEIDOSCOP 2025: Data festivalului și un detaliu exclusiv despre bilete

Festivalul KALEIDOSCOP, cel mai așteptat festival dei muzică din Moldova, revine pe 21 și
22 iunie 2025 cu o ediție grandioasă. Pentru prima dată, artiști internaționali de renume
mondial vor urca pe scenă, alături de cei mai buni interpreți locali și regionali.


Surse din echipa de organizare au dezvăluit o informație exclusivă: primele 1000 de
abonamente vor fi puse în vânzare pe 26 noiembrie, la prețul special de 444 lei.

Ce face KALEIDOSCOP 2025 unic?

KALEIDOSCOP 2025 va aduce două zile pline de muzică, artă și experiențe imersive.
Organizatorii promit un mix perfect între artiști locali, regionali și nume internaționale de
renume, ceea ce va transforma această ediție într-un eveniment de neratat.
„Am vrut ca ediția din 2025 să fie o celebrare globală, conectând publicul nostru din Moldova
la energia scenei internaționale. Va fi un spectacol total,” au declarat organizatorii dar nu au
vrut să ne divulge și numele artistului internațional.

Cum să fii parte din magie?

  1. Salvează data: 21-22 iunie 2025.
  2. Pregătește-te pentru startul vânzărilor pe 26 noiembrie.
  3. Fii printre primii care își asigură locul
    KALEIDOSCOP 2025 este mai mult decât un festival. Este momentul în care Moldova
    devine scena artei și a muzicii internaționale. Fii parte dintr-o experiență unică, alături de
    artiști de top, pe 21-22 iunie.
    Fii pe fază și pregătește-te să trăiești magia!

Peste două săptămâni, Moldova riscă să rămână fără gaz. Gazprom: ”Vom sista livrările, dacă nu se va efectua plata până pe 20 octombrie”
Articolul anterior
În Parcul „La Izvor” au fost instalate vestiare și cabine de duș
Articolul următor