Î.M. „Regia transport electric” s-a autosesizat cu privire la informațiile apărute în spațiul public despre incidentul ce a avut loc pe ruta nr. 22, la data de 21.02.2023, când un copil de 13 ani a fost sechestrat de taxator şi obligat să meargă până la stația terminus din cauza unui ”abonament necorespunzător”.
”În acest context, în scopul elucidării circumstanțelor cazului, menționăm că:
RTEC, nu tolerează comportamentul agresiv și neadecvat în rândul angajaților, iar orice abatere disciplinară este sancționată în conformitate cu prevederile codului muncii al RM.
În urma celor examinate privitor la incidentul produs, s-au constat următoarele:
Abonamentul pasagerului minor era xeroxat și laminat, fapt confirmat de părintele acestuia.
Abonamentul a fost predat de către minor la cererea taxatorului, în urma achitării taxei de călătorie 6 lei.
Nu a fost restricționată circulația minorului, ori dreptul acestuia de a părăsi unitatea de transport, cu atât mai mult conductorul i-a oferit 6 lei, pentru a se întoarce acasă.
În timpul circulației a fost purtată o discuție telefonică între conductor și părintele copilului, solicitându-se datele de contact pentru informarea ulterioară privind examinarea cazului.
Ancheta de serviciu se află în curs de desfășurarea și sunt examinate toate circumstanțele cazului, inclusiv comportamentul conductorului.Ținem să menționăm, că întreg personalul liniar va fi întrunit în vederea unui instructaj suplimentar privind respectarea normelor deontologice în timpul exercitării atribuțiilor funcționale.”, se arată în comunicatul de presă emis de RTEC.
Potrivit informației relatate de către mama copilului, în timp ce se deplasa la școală cu troleibuzul nr. 1288, ruta 22, minorul în vârstă de 13 ani a fost supus unui tratament abuziv de către taxator și persoane cu funcție de control. La prezentarea copiei abonamentului, taxatorul a avut un comportament brutal și cu voce ridicată a invocat faptul că abonamentul nu corespunde condițiilor. Respectiv, nu i-a oferit dreptul la circulație, amenințându-l că va fi dus la stația terminus și va rămâne acolo până la venirea mamei.
În cele din urmă, taxatorul nu i-a permis copilului să coboare la stație pentru a ajunge la ore, dar a fost transportat contra voinței lui până la stația terminus. Atât taxatorul, cât și controlorii, invitați pentru „soluționarea problemei”, au ignorat explicațiile și asigurările mamei privind veridicitatea copiei abonamentului și a faptului că la moment copilul nu dispunea de bani pentru a achita o călătorie. Totodată, fiind din suburbie, copilul a precizat că nu cunoaște alte sectoare ale orașului, decât traseul spre școală. În final, acesta a suportat un stres emoțional major, având frica că nu va mai putea ajunge acasă în siguranță.
Avocatul Poporului a anunțat luni, 27 februarie curent, că s-a sesizat din oficiu pe marginea cazului de nesiguranță a copilului în transportul public din municipiul Chișinău, în urma apelului telefonic parvenit la telefonul de încredere.