Care este riscul ca un cutremur precum cel din Turcia să aibă loc şi în România. Explicaţia unui seismolog

Mihail Diaconescu, doctor geofizician la Instititutul de Fizică a Pământului, a vorbit despre despre cele două cutremure puternice care au avut loc în Turcia, dar şi despre activitatea seismică din România şi despre riscul ca un astfel de fenomen extrem să aibă loc şi pe teritoriul ţării noastre, scrie observatornews.ro.

Mihai Diaconescu, seismolog INFP: Nu am întâlnit în cariera mea o secvenţă seismică care să prezinte două cutremure de magnitudini atât de mari, într-un interval atât de scurt de timp. O explicaţie ar fi că primul cutremur, cel de 7,8, s-a produs în apropierea unui punct de joncţiune între Placa Africană, Placa Arabică şi Blocul Nord-Anatolian, pe o falie numită falia Est-Anatoliană, care este o prelungire a faliei transformante care vine din Marea Moartă. 

Alessandra Stoicescu, prezentator Observator: Deci primul cutremur era de aşteptat, se încadra în tiparul seismelor din Turcia. 

Mihai Diaconescu, seismolog INFP: Această magnitudine nu a fost întâlnită până acum în Turcia. Au fost cutremure de 7 şi uşor peste 7, dar pe falia Nord-Anatoliană.

Alessandra Stoicescu, prezentator Observator:  Cel din 1939, mai ales?

Mihai Diaconescu, seismolog INFP: Erzincanul a fost mai în interior, a produs şi un tsunami, dar în zona Istanbul, falia Nord-Anatoliană, care este paralelă cu Coasta Mării Negre turceşti, acolo se produc cutremure cu peste 7. Aici nu erau cunoscute. Deci este atipic de la cap la coadă, iar al doilea cutremur nu se putea produce dacă nu erau întrunite nişte condiţii fizice de a se produce cutremurul. Impulsul primit de la cutremurul de 7,8 a fost picătura care a umplut paharul.

Alessandra Stoicescu, prezentator Observator: Asta, în termeni populari, înseamnă că este un deranj acolo, al lucrurilor aşa cum le ştiam. De deranjul acesta ne e teamă şi nouă, în România. Trăim cu spaima unui cutremur mare, nu suntem pregătiţi pentru el, clădirile noastre nu sunt sigure, pentru Bucureşti ar fi un dezastru. Acest deranj, dublat şi de faptul că la nouă minute am avut şi un cutremur în Vrancea, n-ar trebui să fie influenţate. 

Mihai Diaconescu, seismolog INFP: Eu nu cred că sunt influenţate de cutremurul din Turcia. În primul rând, este o distanţă de cel puţin 900 de kilometri între zona Vrancea şi zona unde s-a produs. În al doilea rând, avem nişte aşa-zişi „amortizori tectonici”, alte sisteme de falii care amortizează propagarea undelor seismice la intensitatea din epicentru. Ele suferă oricum un proces de absorbţie.

Alessandra Stoicescu, prezentator Observator: Cum e activitatea seismică din România acum?

Mihai Diaconescu, seismolog INFP: Activitatea seismică este normală, chiar şi cu cele patru cutremure de magnitudini de 2, 3, tipice pentru zona Vrancea. 

Alessandra Stoicescu, prezentator Observator: Sesizaţi totuşi un pericol de schimbare a lucrurilor tipice şi pentru zona noastră, din punct de vedere seismic?

Mihai Diaconescu, seismolog INFP: Pentru zona Vrancea, nu am sesizat o activitate care să mă ducă cu gândul că s-ar întâmpla ceva acolo. În zona turcă, am sesizat că în ultimele două-trei săptămâni au tot fost cutremure de 4, 5 şi mi-am pus problema – „măi, e ceva acolo, cred că vine unul mare”. Dar de la a crede până la a demonstra, e o diferenţă mare.

Resurse educaționale și produse de igienă menstruală pentru 81 de școli profesionale, colegii și centre de excelență

Cele 81 de școli profesionale, colegii și centre de excelență din Republica Moldova au fost echipate cu seturi de resurse educaționale și produse de igienă menstruală în cadrul unui eveniment public de donare organizat de UNFPA Moldova, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Fiecare instituție a intrat în posesia unei boxe EduLife cu materiale educaționale interactive pentru lecțiile de dezvoltare a deprinderilor de viață și dispensere cu absorbante care vor fi instalate în blocurile sanitare din școli, cu acces gratuit pentru fete.

Investiția totală se ridică la cca 1,5 mln lei și este parte a programului „Conectăm tinerii cu piața muncii prin dezvoltarea deprinderilor de viață”, realizat de UNFPA Moldova în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și finanțat de către Agenția Austriacă pentru Dezvoltare din fondurile programului Cooperării Austriece pentru Dezvoltare.

„Pregătind tinerii pentru viață le dezvoltăm abilități esențiale și îi susținem să devină cetățeni activi. Sunt convinsă că profesorii vor valorifica la maxim resursele incluse în boxele EduLIFE și vor contribui semnificativ la promovarea unui stil de viață sănătos în rândul tinerilor”, a subliniat Galina Rusu, Secretară de stat, Ministerul Educației și Cercetării.

UE propune un nou pachet de sancțiuni împotriva Rusiei

În cadrul celui de-al 15-lea pachet de sancțiuni aplicate împotriva Rusiei, Uniunea Europeană își propune să impună sancțiuni împotriva a 45 de petroliere rusești, 50 de persoane fizice și 30 de companii, transmite Agenția Bloomberg, citând documente în posesia cărora agenția a intrat. Potrivit documentelor, în cadrul celui de-al 15-lea pachet de sancțiuni Comisia Europeană propune adăugarea pe listă a peste 50 de persoane fizice și aproape a 30 de persoane juridice, înghețându-le averile și introducând o interdicție de călătorie, scrie moldova1.md.

În plus, noul pachet include o interdicție asupra accesului a peste 45 de petroliere rusești în porturile europene și la serviciile europene. Sancțiunile vor afecta, de asemenea, companiile rusești implicate în transportul petrolului, precum și numeroși militari și directori de companii.

Printre altele, UE propune și introducerea de restricții comerciale împotriva a aproximativ unor organizații care ar ajuta Moscova să obțină tehnologiile necesare pentru a fabrica arme.

Potrivit documentelor, această listă include firme din Rusia, Serbia, Iran, India, Thailanda, Emiratele Arabe Unite, precum și din China și Hong Kong.

De la începutul invaziei pe scară largă a Ucrainei de către Rusia la 24 februarie 2022, UE a impus sancțiuni masive și fără precedent împotriva Rusiei.

Aceste sancțiuni se adaugă măsurilor impuse deja Rusiei încă din 2014 ca urmare a anexării Crimeei și a nepunerii în aplicare a acordurilor de la Minsk.

Sancțiunile includ măsuri restrictive specifice (sancțiuni individuale), sancțiuni economice, măsuri diplomatice și măsuri privind vizele.

Sancțiunile economice sunt menite să aibă consecințe grave asupra Rusiei în urma acțiunilor sale și să contracareze în mod eficace capacitatea acesteia de a-și continua agresiunea.

Sancțiunile individuale vizează diferite persoane care fie sunt responsabile de sprijinirea, finanțarea sau punerea în aplicare a unor acțiuni care subminează integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei, fie beneficiază de pe urma acestor acțiuni.

De asemenea, UE a adoptat sancțiuni împotriva Belarusului, Iranului și Coreei de Nord ca răspuns la sprijinul acordat de aceste state Rusiei în contextul agresiunii militare împotriva Ucrainei.

În plus, UE a impus sancțiuni împotriva unor persoane și entități având în vedere deteriorarea continuă a situației drepturilor omului în Rusia și, în special, în legătură cu moartea lui Alexei Navalnîi.

Potrivit Comisiei Europene, începând din februarie 2022, UE a interzis un total de peste 43,9 miliarde euro, reprezentând valoarea unor mărfuri care ar fi fost exportate în Rusia și un total de peste 91,2 miliarde euro, reprezentând valoarea unor mărfuri care ar fi fost importate din Rusia. Aceasta înseamnă că, în comparație cu volumul exporturilor și importurilor din 2021, în prezent sunt supuse embargoului 54 % din exporturi și 58 % din importuri.

Mecanismul de confiscare a bunurilor infracționale va fi perfecționat

Guvernul a aprobat proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative, prin care va fi îmbunătățit mecanismul de confiscare a bunurilor provenite din infracțiuni. Această inițiativă legislativă va consolida cadrul legal în domeniul urmăririi, identificării, confiscării și gestionării bunurilor infracționale, precum și responsabilitățile instituțiilor competente, așa cum stabilește Directiva (UE) 2024/1260 privind recuperarea și confiscarea activelor, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Astfel, în premieră, va fi permisă confiscarea unor bunuri echivalente sau a valorii acestora în cazul în care bunurile vizate nu pot fi confiscate, inclusiv a beneficiilor obținute, chiar dacă persoana implicată nu mai poate fi trasă la răspundere penală. Totodată, în cazul infracțiunilor economice, de mediu, de terorism și abuz sexual asupra copiilor, vor fi analizate bunurile dobândite cu cinci ani înainte sau după săvârșirea faptei, deduse judecării pentru a fi supuse confiscării. Prevederea se va aplica inclusiv în situațiile în care persoana nu poate fi trasă la răspundere penală din cauza decesului, liberării de răspundere sau de pedeapsă penală. Un aspect important este și faptul că va fi permisă confiscarea bunurilor transferate către terți, dacă terțul cunoștea că scopul transferului era de a evita măsurile de confiscare, inclusiv atunci când persoana urmărită penal păstrează controlul asupra acestora.

În faza de urmărire penală, în situația în care bunurile imobile sechestrate pot fi abandonate intenționat de către persoana care le posedă, instanța, la solicitarea procurorului, le va transmite Agenției de Recuperare a Bunurilor Infracționale (ARBI) pentru administrare. Totuși, când urmărirea penală se încetează, dar sunt bunuri ce urmează a fi confiscate, procurorul va solicita instanței acest lucru. 

În etapa de judecare a cauzei, printre elementele noi este și faptul că procurorul poate solicita ARBI investigații suplimentare pentru identificarea bunurilor infracționale, atât înainte de transmiterea cauzei în instanța, cât și pe parcursul procesului în instanță. Judecătorul este cel care va dispune confiscarea bunurilor nu doar în caz de condamnare, dar și pentru  încetare a procesului penal, dacă se aplică confiscare specială, extinsă sau de la terți.

În etapa executorie, procurorul va fi cel care va coordona procesul de executare, iar Serviciul Fiscal de Stat va executa hotărârile penale, asistat de ARBI și executorii judecătorești. ARBI va fi instituția care va ține evidența bunurilor sechestrate și confiscate, dar și va gestiona repatrierea bunurilor din afara țării, precum și aplicarea hotărârilor străine de confiscare.

Această măsură legislativă reprezintă un pas important în cadrul Planului de măsuri pentru deoligarhizare și în implementarea Programului Național de Recuperare a Bunurilor Infracționale 2023–2027, asigurând o mai mare eficiență în combaterea criminalității și în protejarea intereselor statului.

Zelenski ar putea pleca mâine la Bruxelles. Posibil, dar fără confirmare oficială
Articolul anterior
Atenție, șoferi! Se anunță restricții de circulație pe o stradă din centrul Capitalei
Articolul următor