Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) dinn România a anunțat că a amendat Blue Air cu două milioane de euro, cea mai mare amendă acordată până acum de autoritate. ANPC a demarat luna trecută o acțiune de control, după ce au fost înregistrate aproape 1.000 de plângeri la adresa companiei.
Contactată de Economica.net, Oana Petrescu, prședintele Consiliului de Administrație al Blue Air a declarat ca operatorul va contsta decizia ANPC.
„Nu este firesc să aflăm așa ceva din presă. Tocmai am verificat, societatea nu a primit nici o comunicare în acest sens de la ANPC. În plus, cifrele sunt greșite – se referă la toate biletele anulate în respectiva perioadă din cauza valurilor 3, 4 și 5 de pandemie (care oricum reprezintă mai puțin de 10% din totalul zborurilor Blue Air din acea perioadă). Din totalul numărului de pasageri mentionați, majoritatea fie au călătorit deja, fie vor călători vara aceasta.
Nu înțeleg motivul pentru care Autoritatea a considerat necesar să facă acest anunț către public înainte de a clarifica toate aspectele cu compania. Este o perioadă dificilă pentru întreaga aviație, iar managementul și oamenii Blue Air fac eforturi uriașe să rezolve zi de zi toate provocările care apar, astfel încât pasagerii noștri să aibă asigurată predictibilitatea atât de necesară pentru un concediu plăcut și în siguranță; chiar nu înțeleg de ce este nevoie să avem această discutie acum, cu presa, înainte să o fi avut o comunicare directă între companie și autoritate, așa cum ar fi fost firesc”, a declarat pentru Economica.net, Oana Petrescu.
Știrea inițială:
„Ținând cont de aspectele constatate în urma verificărilor și de inexistența cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a făcut imposibilă stabilirea unei amenzi în procent, Comisia a decis aplicarea unei sancțiuni contravenționale cu amendă în valoare de 2 milioane euro, echivalent în lei la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, la data de 12 iulie 2022, 9,88 milioane de lei, în conformitate cu prevederile art.154 (2) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare”, se arată în comunicatul ANPC, remis Economica.net.
ANPC arată că în perioada 30 aprilie 2021- 30 aprilie 2022, Blue Air a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăți în valoare toatală de 66.5 milioane de lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene, în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri.
Blue Air a înregistrat în 2021 o cifră de afaceri de 121 milioane de euro, potrivit Ziarului Financiar.
ANPC a dispus ca sancțiune complementară măsura de remediere prevăzută la art. 121 alin. (1) lit. a) din legea 363/2007, și anume ,,… încetarea contractului și restituirea contravalorii serviciilor anulate și a compensațiilor aferente în termen de maximum 10 de zile” cu respectarea opțiunii consumatorilor și cu raportare la toate rezervările anulate și pentru care operatorul economic nu a procedat la restituirea corespunzătoare a sumelor datorate, inclusiv compensații, în urma anulării zborurilor survenite ulterior datei de 30. aprilie 2022.
Odată cu notificarea Blue Air, au fost notificate către statele membre, prin rețeaua CPC și Wizz Air și Ryan Air, care de asemenea au avut, în această perioadă, foarte multe anulări sau întârzieri de curse, fără a ține seama de drepturile consumatorilor.