Cum să faci plăți online în condiții sigure și fără riscuri

Odată cu creșterea digitalizării, consumatorii recurg tot mai des la comerțul online.  Cele mai des întâlnite cumpărături online sunt cele de echipamente electronice și media digitale, cum ar fi: calculatoarele și telefoanele, jocurile, muzica și cărțile electronice.

De asemenea, online se cumpără haine și încălțăminte, produse cosmetice și alimentare, servicii de transport și călătorie și multe altele. Plățile pentru diverse servicii guvernamentale, taxele instituțiilor de învățământ, facturile pentru servicii comunale, de asemenea, pot fi achitate online. Printre principalele motive din care oamenii preferă cumpărăturile online se numără ușurința și rapiditatea procesului care nu necesită deplasare la locul de vânzare, livrarea frecvent gratuită, promoțiile și reducerile, posibilitatea de a citi recenzii, comoditatea procesului de plată, informează unica.md cu referire la comunicat al Băncii Naționale a Moldovei.

În Moldova, pe parcursul anului 2023, numărul de platforme de comerț electronic (soluții ce permit acceptarea plăților în mediul online) a crescut cu 57,0%, iar numărul și valoarea operațiunilor de plată fără numerar efectuate prin e-commerce a sporit respectiv cu 15,2% și 17,2%.

De asemenea, în aceeași perioadă, numărul plăților online în Moldova (fără prezența fizică a cardului) a crescut cu 12,5%, iar valoarea operațiunilor de plată online a sporit respectiv cu 25,6%. În prezent, un locuitor al Republicii Moldova efectuează lunar în medie o operațiune de plată online, iar valoarea medie lunară a plăților online per locuitor este de 764 lei.

Datorită avantajelor pe care le oferă, comerțul electronic va continua să crească. Conform estimărilor, la nivel mondial, în anul 2023 fiecare a cincea cumpărătură cu amănuntul a fost efectuată în mediul online, iar către anul 2026 se așteaptă că fiecare a patra cumpărătură se va face online.

Cu toate avantajele pe care le oferă plățile online, acestea pot avea și anumite riscuri. Ținând cont de faptul că lunar în Moldova sunt efectuate circa 15 milioane de operațiuni cu cardul, valoarea fraudelor înregistrate este nesemnificativă (0.01% din valoarea totală a operațiunilor cu cardul). Totuși este bine de știut cu ce tipuri de riscuri puteți să vă confruntați atunci când faceți plăți online și cum le puteți evita.

Tehnicile de fraudare în cadrul plăților online sunt variate, cele mai frecvente fiind următoarele:

  1. Furtul elementelor de securitate ale victimei (phishing). De obicei, se face prin intermediul unei pagini de internet banking sau de inițiere plăți clonate (false), referința la care este trimisă victimei prin poștă electronică, SMS sau mesagerie. Într-un astfel de mesaj, victimei i se cere să deschidă referința sub pretextul necesității urgente de a face „actualizări” referitoare la datele contului bancar sau cele personale, primirea unui premiu, ridicarea unui colet poștal etc. Pe această pagină victima, crezând că accesează site-ul veritabil al băncii sau întreprinderii, introduce date.
  2. Imitarea autorităților sau a persoanelor de încredere (inginerie socială). În acest tip de fraude escrocul nu fură datele cardului, ci manipulează victima, astfel încât ea însăși să-i transfere banii. De exemplu, escrocul se poate prezenta (telefonic sau prin mesaj) drept rudă sau prieten care a nimerit într-un accident sau o altă situație urgentă și să-i ceară victimei un transfer de bani pentru a evita arestul sau pentru a plăti servicii medicale. Cu posibilitățile pe care le oferă în prezent inteligența artificială, escrocul poate imita destul de convingător vocea rudei. Sau, de exemplu, răufăcătorul se poate prezenta drept angajat al băncii și să-i spună că în contul victimei a avut loc o tranzacție suspectă și că este nevoie de transferat urgent banii pe un alt cont specificat de el, pentru a-i „proteja”. Uneori escrocii se prezintă drept angajați ai poliției sau ai guvernului, cunosc IDNP-ul, data de naștere și alte date personale ale victimei și sunt convingători. Ei îi cer victimei să plătească „impozite” sau „amenzi” în anumite conturi controlate de ei. O variație a acestui tip de fraude reprezintă facturile false pentru diferite servicii (comunale ș.a.), în care sunt indicate conturile escrocului în loc de conturile prestatorului real al serviciilor.
  3. Fraude cu plată (comision/taxă) anticipată. În acest tip de fraude victimei i se cere să facă o mică plată în avans pentru a primi ulterior o sumă mare de bani. De exemplu, victima este anunțată că a câștigat un premiu, dar pentru a intra în posesia acestuia trebuie mai întâi să plătească un impozit sau taxa de livrare. Sau un presupus „avocat” anunță victima că este moștenitoarea unei averi după decesul unei rude îndepărtate de peste hotare și că trebuie să transfere o anumită sumă de bani pentru servicii notariale/bilete de avion sau altceva.
  4. Vânzarea de produse/servicii fictive. Uneori, după ce ați făcut o comandă online și ați achitat-o, bunul comandat nu este livrat sau serviciul nu este prestat. Se întâmplă și la magazine veritabile din cauza unor erori tehnice sau umane și în acest caz un apel la administrația magazinului ar trebui să ajute. Câteodată însă administrația nu poate fi contactată și nu se cunoaște nimic despre soarta bunului/serviciului comandat.
  5. Atacuri prin acces la distanță (malware). Navigând pe internet puteți „prinde” un virus care instalează fără știința dvs. aplicații malițioase pentru interceptarea datelor transmise sau obținerea de drepturi de administrare asupra stației de lucru. Ca variantă, escrocul se poate prezenta drept un membru al echipei de asistență/suport tehnic și să convingă victima să instaleze un instrument de acces la distanță, cum ar fi aplicația AnyDesk sau altele asemănătoare, ca să acceseze calculatorul victimei și contul ei de internet banking, pentru a sustrage banii.

Ce măsuri puteți lua pentru a face plăți online în condiții sigure și fără riscuri

Reguli generale

Banca dvs., cu siguranță, deja a implementat unele soluții de securitate pentru a proteja banii dvs. de eventualele fraude, cum ar fi: sistemele de monitorizare a tranzacțiilor suspecte, limitele presetate pentru operațiuni etc. Cu toate acestea, responsabilitatea principală îi revine clientului deținător de card, care trebuie să respecte anumite reguli de securitate chiar din momentul în care primește cardul de la bancă:

  • Când primiți cardul, citiți atent condițiile contractului care este eliberat odată cu înmânarea cardului. Contractul oferă siguranță și protecție împotriva fraudei prin definirea responsabilităților, stabilirea limitelor și a altor condiții generale;
  • După primirea cardului, notați numărul de telefon al centrului de suport al băncii dvs., indicat pe versoul cardului, pentru a putea anunța imediat cazul de furt sau pierdere a cardului. Dacă apar suspiciuni legate de fraudă, sunați imediat la bancă anume la acest număr sau blocați cardul direct din aplicația instalată pe dispozitivul mobil.
  • Schimbați-vă PIN-ul generat automat pe un PIN ușor de memorizat pentru dvs., dar greu de ghicit pentru persoane terțe. Dacă nu puteți memoriza PIN-ul și sunteți nevoit/ă să-l notați undeva, nu-l păstrați în același loc cu cardul;
  • Când creați un PIN nou, evitați combinațiile evidente, cum ar fi data nașterii, ultimele cifre ale numărului de telefon etc.
  • Dacă aveți mai multe carduri, nu setați același PIN pe acestea.
  • Schimbați periodic codurile PIN ale cardurilor și parolele pentru online banking (sau aplicația mobilă a băncii sau versiunea sa web).
  • Nu dați cardul dvs. altor persoane să îl utilizeze, nici chiar membrilor familiei. Păstrați cardul în condiții care exclud pierderea sau furtul lui, sau al datelor indicate pe card;
  • În alegerea parolei pentru internet banking sau banking-ul mobil, evitați expresii ușor de determinat de către alte persoane și nu comunicați nimănui parola;
  • Nu divulgați codul PIN, CVV, codurile de confirmare de unică folosință nimănui, nici măcar personalului băncii. Schimbați-vă parolele la orice suspiciune că alte persoane le-ar putea ști;
  • Nu dezvăluiți detaliile complete ale cardului (numărul, data expirării și codul CVC2), codul PIN, parola pentru online banking sau orice alte parole și coduri trimise prin SMS.
  • Abonați-vă la servicii de SMS alert prin care să fiți notificați despre orice tranzacție în conturile dvs.;
  • Folosiți serviciul de 3-D Secure pentru plățile online cu cardul. Acesta adaugă o etapă suplimentară de autentificare (în doi factori) ce permite comercianților și băncilor să verifice suplimentar dacă cel care efectuează plata este într-adevăr titularul cardului. Astfel, deținătorul de card trebuie să introducă un cod de confirmare furnizat de bancă pentru fiecare tranzacție, cel mai adesea, printr-un mesaj SMS trimis la numărul de telefon mobil asociat cardului;
  • Monitorizați frecvent ceea ce se întâmplă în contul dvs., verificați chitanțele de la magazine şi comparați-le cu datele din istoria tranzacțiilor, astfel încât să puteți identifica erorile sau transferurile neautorizate;
  • Este recomandabil să stabiliți limite maxime pentru diverse tipuri de operațiuni în contul dvs. (de exemplu, prin aplicația de mobile banking), pentru a reduce pierderile în cazul în care cardul şi PIN-ul au fost furate;
  • Atunci când accesați internet banking-ul, evitați utilizarea terminalelor publice (de exemplu, computere publice la biblioteci). Dacă totuși aveți nevoie să folosiți un terminal public, asigurați-vă că nimeni nu vede datele de acces şi că ați făcut log-out la sfârșitul sesiunii de utilizare;
  • Atunci când cumpărați ceva online, asigurați-vă că adresa web a magazinului începe cu: https://. Litera „s” în https:// vă informează că pagina web este securizată;
  • Citiți notificările băncii privind noile metode de fraudare;
  • Instalați sistemele antivirus și efectuați la timp actualizările de software la dispozitivele utilizate;
  • Dacă bănuiți vreo activitate frauduloasă, anunțați imediat banca.

Cum combateți o tentativă de phishing

  • În primul rând, trebuie să știm, cum să deosebim mesajele phishing de mesajele normale ale băncilor sau magazinelor. Ele au un șir de trăsături specifice: email-urile falsificate sunt, de regulă, impersonale (nu menționează concret numele dvs.) şi ajung de cele mai multe ori în mapa Spam. Mesajele phishing încearcă să vă dea un sentiment de primejdie și urgență, de exemplu: „URGENT! Dacă nu actualizați datele în 24 de ore, contul dumneavoastră va fi blocat!”. Băncile nu practică așa ceva, ele nu solicită niciodată transmiterea/actualizarea datelor personale online și nu au nevoie să le spuneți datele confidențiale ale cardului sau codurile de confirmare de unică folosință primite prin SMS;
  • Nu accesați link-uri necunoscute expediate prin email sau mesaje și nu completați datele bancare personale pe site-uri dubioase;
  • Accesați pagina web a băncii direct, nu printr-un link primit. Culegeți adresa pe bara de căutare sau salvați pagina web a băncii ca favorită;
  • Pentru a face o plată cu cardul într-un magazin online nu este nevoie niciodată să introduceți codul PIN pe niciuna dintre paginile web.

Cum să nu cădeți victimă a ingineriei sociale

  • Dacă în conversația telefonică vi se spune că „pentru a primi premiul trebuie să plătiți impozit”, „pentru a proteja banii pe card, trebuie să-i transferați în alt cont” etc., nu credeți: este un semnal de fraudă. Nu transferați bani nimănui dacă vi se cere prin telefon. Angajații băncii nu cer niciodată aceasta.
  • Nu oferiți persoanelor neautorizate și nu publicați pe rețele sociale informații personale despre dvs. (fotografiile buletinului de identitate, IDNP, data nașterii, numărul actului de identitate, adresa, informații despre membrii familiei etc.), pentru că escrocii ar putea să le utilizeze cu scopul de a mima rudele tale sau angajații statului;
  • Fiți vigilenți și tratați cu suspiciune orice apel sau mesaj prin care vi se solicită datele personale sau să faceți un transfer, chiar dacă numărul de telefon sau adresa de email este similară cu cea a băncii. Spuneți persoanei care vă sună că veți reveni singur/ă cu un apel, găsiți numărul de contact oficial al băncii/agenției guvernamentale și sunați la el;
  • Dacă primiți un apel de la o rudă/prieten aflat în dificultate financiară, închideți și sunați dvs. ruda la numărul ei/lui obișnuit;
  • De regulă, băncile nu-și contactează clienții pe Viber, WhatsApp sau alte mesagerii. Dacă primiți un mesaj sau un apel de la bancă pe aceste canale, contactați banca la numărul ei oficial;

Cum evitați fraudele cu plată anticipată

Feriți-vă de propuneri și promisiuni nerealiste. Nu puteți câștiga un premiu într-o tombolă sau un concurs la care nici nu ați participat și, cel mai probabil, nu sunteți moștenitorul unui milionar de peste hotare. Minuni se întâmplă, dar chiar și așa, ar trebui să vă pună în gardă solicitarea de a efectua o plată în avans.

Ce faceți dacă ați achitat online pentru produse care nu au fost livrate

  • Asigurați-vă că știți și aveți încredere în comerciantul de la care cumpărați marfa/serviciul. Dacă magazinul nu vă este cunoscut, alegeți opțiunea de plată după livrare sau nu cumpărați deloc;
  • Dacă ați așteptat destul și livrarea nu s-a efectuat, încercați să contactați administrația magazinului sau să inițiați o dispută pe platforma comercială respectivă;
  • Dacă nici așa nu ați reușit să soluționați problema, puteți încerca să vă recuperați banii cu ajutorul băncii dvs. printr-o procedură de chargeback. Chargeback este o procedură de contestare a unei plăți cu cardul bancar cu care clientul nu este de acord. Ea este utilizată în cazul în care un vânzător de bunuri sau un furnizor de servicii nu și-a îndeplinit obligațiile.

Atenție! Dacă ați trimis din greșeală banii către o altă persoană, i-ați transferat de bună voie către escroci sau i-ați investit fără succes, chargeback-ul nu va funcționa!. Procedura are loc în felul următor. Cumpărătorul nemulțumit își contactează banca și solicită un chargeback. Banca evaluează dacă este posibil să inițieze o procedură de rambursare. În cazul în care este posibil, aceasta transmite cererea cumpărătorului către sistemul de plată, care o trimite băncii vânzătorului. La rândul ei, banca află dacă clientul său este într-adevăr obligat să returneze banii. Dacă este cazul, debitează suma necesară din contul vânzătorului și o trimite băncii cumpărătorului. Procedura de rambursare este, de obicei, gratuită pentru client, deși băncile pot stabili un comision pentru ea.

Peste 21 700 de moldoveni și-au anunțat intenția să voteze peste hotare

Înregistrarea prealabilă pentru alegerile din 20 octombrie s-a încheiat vineri, scrie tvrmoldova.md.

În total, 21 708 moldoveni și-au anunțat intenția să voteze într-o altă țară, transmite IPN. 

Potrivit datelor Comisiei Electorale Centrale, cele mai multe înregistrări prealabile anunțate – circa 8 238 – sunt pentru Federația Rusă. Urmează Italia, unde au și-au anunțat intenția de vot 2 499 de moldoveni. 

În Germania au anunțat că vor vota 1 997 de cetățeni ai Republicii Moldova, în Statele Unite ale Americii – 1 451, în România – 1 186, în Marea Britanie – 1 014, în Franța – 1 005, iar în Canada – 833. În celelalte țări, numărul de înregistrări este sub 800.

Înregistrarea prealabilă este unul dintre cele trei criterii folosite de Comisia Electorală Centrală pentru a decide numărul de secții deschise în străinătate. 

În ceea ce ține de votul prin corespondență, implementat în șase țări și pentru care înregistrarea prealabilă a fost obligatorie – numărul solicitanților este de 1 996. În SUA și-au anunțat intenția de a vota prin corespondență 1 087 de moldoveni, în Canada – 584, în Norvegia – 134, în Suedia – 93, în Finlanda – 72, iar în Islanda – 26.

La alegerile prezidențiale din anul 2020, au fost peste 52 de mii de înregistrări prealabile, iar pentru alegerile parlamentare anticipate din iulie 2021, s-au înregistrat prealabil peste o sută de mii de cetățeni moldoveni aflați peste hotare.

VIDEO! O rusoaică de lângă Belgorod a surprins forțele armate ruse în timp ce îi jefuiau casa. „Să vă fie rușine!”

Au apărut noi imagini cu trupele ruse jefuind în localitățile evacuate din regiunile Kursk și Belgorod. Soldații jefuiesc nu numai magazine și farmacii, dar și casele locuitorilor din zonă, scrie adevarul.ro.

O locuitoare a regiunii Belgorod, din Federația Rusă, a ajuns acasă și a găsit jefuitori chiar la locul faptei. Soldații au pătruns în casa ei, au luat tot ce era de valoare de acolo, inclusiv alimente, și chiar un cvadriciclu. Femeia din Rusia a fost furioasă și a filmat totul.

„Vom chema acum poliția militară, ei vor veni aici. Să mergem înapoi! Aduceți cvadriciclul înapoi! Ce naiba faceți? V-am ajutat  încă din primele zile! Voi ce faceți? Să vă fie rușine! A dispărut cvadriciclul! Totul a dispărut! Nu aveți tocană? Mori de foame sau ce? Fără rușine! Au intrat în colibă și au luat totul din colibă”, a strigat femeia.

Rusoaica i-a filmat pe jefuitorii care i-au prădat casa. Soldații fugeau de ea, ascunzându-și fețele.

Când pică Paștele ortodox și catolic în 2025. Anul viitor, cele două sărbători vor fi în aceeași zi

În anul care urmează, Paștele Ortodox și Paștele Catolic pică în aceeași zi. Creștinii vor celebra sărbătoarea Învierii Domnului pe data de 20 aprilie 2025. Sărbătoarea de Paște se prăznuiește, în calendar, la o dată diferită în fiecare an. Calculul exact al zilei în care pică Paștele se face în funcție de cele două fenomene naturale, respectiv echinocțiul de primăvară și Luna plină, scrie digi24.ro.

Sărbătoarea de Paște, Învierea Domnului, este celebrată în fiecare an după prima lună plină care apare după echinocțiul de primăvară (care se produce la 20 sau 23 martie). Întotdeauna sărbătoarea de Paște pică într-o zi de duminică. Pentru a se stabili data exactă a sărbătorii, se iau în calcul ciclurile solare și lunare, cu o bază de 19 ani. Această formulă de calcul este cunoscută sub denumirea de ciclu pascal. Formula de calcul folosită atât de est, cât și de vest, provine de la Primul Conciliu de la Niceea, din anul 325 d.Hr, în care s-a cerut ca sărbătoarea Pascală să fie sărbătorită după solstițiu de primăvară. În baza acestei formule de calcul, sărbătoarea de Învierea Domnului poate avea loc în perioadele 22 martie – 25 aprilie, cu unele excepții.

Potrivit ultimilor ani, s-a observat că sărbătoarea de Paște la ortodocși și catolici s-a celebrat cu o diferență de timp de 1-5 săptămâni. Ziua de sărbătoare nu este aceeași pentru catolici și ortodocși, deoarece biserica ortodoxă se raportează la echinocțiul de primăvară, după calendarul iulian, pe stil vechi, iar biserica catolică folosește calendarul gregorian pentru calcul. Sărbătoarea de Paște în 2025 În anul care urmează, Paștele ortodox și Paștele catolic pică în aceeași zi, respectiv pe data de 20 aprilie 2025. Și sărbătoarea de Florii va fi în aceeași zi pentru catolici și ortodocși, mai exact pe 13 aprilie 2025. Celebrarea comună a Paștelui, cel catolic și ortodox, nu a mai fost în aceeași zi din anul 2017, când a fost sărbătorită Învierea Domnului pe 16 aprilie.

Paștele Ortodox în următorii ani se va sărbători astfel: Paștele Ortodox 2026 – 12 aprilie; Paștele Ortodox 2027 – 2 mai; Paștele Ortodox 2028 – 16 aprilie; Paștele Ortodox 2029 – 8 aprilie; Paștele Ortodox 2030 – 28 aprilie.

Paștele Catolic în următorii ani se va sărbători astfel: Paștele Catolic 2026 – 5 aprilie; Paștele Catolic 2027 – 28 martie; Paștele Catolic 2028 – 16 aprilie; Paștele Catolic 2029 – 1 aprilie; Paștele Catolic 2030 – 21 aprilie.

Cum să nu fiți înșelat atunci când cumpărați o mașină electrică la mâna a doua
Articolul anterior
Se modifică regulile de intrare în Israel
Articolul următor