Cum se vor organiza nunțile și cumetriile: Certificatul COVID, obligatoriu

CNESP s-a întrunit din nou în ședință și a aprobat o hotărâre care prevede noi reguli anti-COVID-19. Decizia vizează și organizarea evenimentelor festive, scrie sputnik.md.

Comisia Naţională Extraordinară de Sănătate Publică a întocmit noi reguli împotriva COVID-19 valabile pe întreg teritoriu al țării. Astfel, cei care planifică organizarea de nunți și cumetrii până pe 15 martie trebuie să țină cont de următoarele.

Astfel, potrivit deciziei CNESP, evenimentele private precum mese festive, evenimente corporative, nunţi și botezuri se vor putea organiza doar în localitățile unde pragurile de alertă sunt verde şi galben.

Evenimentele vor putea fi organizate cu un număr de 25 de participanţi şi mai mult, iar acces vor avea doar persoanele care dețin certificatul COVID-19.Amintim că până pe 15 martie a fost prelungită stare de urgență în sănătate publică pe teritoriul întregii țări. Asta după ce în data de 10 ianuarie în Republica Moldova s-a confirmat prezenţa tulpinii Omicron.

ATENȚIE, șoferi! Ceață densă în unele zone din centrul țării

ATENȚIE, șoferi! În unele zone din Centrul țării persistă, în această dimineață, ceața densă, informează unica.md cu referire la un comunicat al Poliției.

”Amintim, că în astfel de condiții vizibilitatea în trafic scade considerabil, iar orice manevră neasigurată poate fi periculoasă.

Vă îndemnăm să sporiți atenția în timpului șofatului, circulați cu viteză redusă și nu uitați de obligativitatea conectării luminii de întâlnire și a celor anticeață.”, anunță Poliția.

Republica Moldova exportă tot mai multe fructe pe piața României. Ce preferă consumatorii de peste Prut

Republica Moldova exportă anual o cantitate tot mai mare de fructe pe piața României. Astfel, în primele 10 luni ale acestui an, în România au fost exportate 20 de mii de tone de mere, 16 mii tone de struguri și 12 mii tone de prune, scrie evz.ro.

Membrii Asociației Moldova Fruct, cu suportul Proiectului USAID Competitivitatea și Reziliență Rurală, au participat la Forumul „RO Fruits & Vegetables Show” ediția 2024. Evenimentul, marcă în industria legumelor și fructelor proaspete, a fost organizat de Modern Buyer pentru profesioniști din întreaga industrie. Acesta a fost dedicat noilor tendințe de consum, inovațiilor și strategiilor de colaborare în domeniu.

Piața română, aproape de producătorii din Republica Moldova

Director Fani SRL, Ștefan Bîtlan, a specificat că piața României constituie o destinație importantă. Aceasta este tratată ca piață locală, datorită proximității logistice și preferințelor similare ale consumatorilor.

„M-am bucurat să am ocazia de a interacționa direct cu reprezentanții lanțurilor de retail din România. Este vorba de Metro Cash&Carry, Carrefour, Lidl, Profi, Auchan, Diana. Totodată, am remarcat că în comerțul modern din România, merele sunt pe locul doi ca produse comercializate. La fel, se atestă o creștere a cererii pentru soiurile de club. Comparativ cu anul trecut pe piață s-a înregistrat o cerere în creștere cu 23% pentru struguri și caise”, a menționat Ștefan Bîtlan.

Astfel, Carrefour a prezentat experiența lor în cooperarea cu producătorii români reușind să își asigure necesarul de produse proaspete din surse locale. În acest sens, lucrează cu 29 cooperative de producători de fructe și legume (peste 350 de fermieri), dintre care 11 au fost create de Carrefour. Un aspect important îl constituie dezvoltarea capacității de stocare și producție în paralel.

Preferințele consumatorilor români

Consumatorul de peste Prut nu mai alege produse după criteriul – preț avantajos. Acesta s-a reorientat spre calitate, gust și avantajele care îi sunt oferite. Conform datelor prezentate de NielsenIQ – companie de cercetare de piață, fructele și legumele constituie 8,1% din coșul de consum al unui român. Totodată, în acest an, vânzările cu fructe și legume în România au cunoscut o creștere de 14%, comparativ cu anul precedent.

„În sezonul curent, s-a atestat o creștere semnificativă a exporturilor de fructe moldovenești în România. În special a merelor la începutul noului sezon. Trendurile care trebuie urmărite cu mare atenție de producători și exportatori sunt: inovația, modul sănătos de viață, sustenabilitate, marcă privată, comerțul online, protecția mediului. Doar prin aceste criterii se va putea menține fidelitatea clientului la raft. La fel, consumatorii români își doresc la raft produs fără plastic. Se pune accent tot mai mult pe ambalajul din carton, caserole, pungi de hârtie, tăvițe”, a subliniat Alexandra Bîcu, specialist marketing Moldova Fruct.

Peste două treimi din exporturile Moldovei merg în UE

Potrivit datelor statistice, peste 66% din exporturile moldovenești ajung pe piața Uniunii Europene. Acestea au o valoare de peste 1,74 miliarde de dolari SUA în doar nouă luni ale acestui an.

Top 10 destinații pentru mărfurile producătorilor moldovenești sunt: România – 32,2%, Ucraina – 9,3%, Italia – 7%, Cehia – 5,6%, Turcia – 5,6%, Germania – 5,1%,  Polonia – 4,4%, Federația Rusă – 3,6%, Statele Unite ale Americii – 2,6% și Bulgaria – 2,4%.

Contrabandă cu circa 100 de tone de alcool etilic în sudul țării

Ofițerii Direcției investigații ,,Sud” a INI în comun cu polițiștii Direcției de Poliție UTA Găgăuzia, sub conducerea Procuraturii UTA Găgăuzia, au destructurat activitatea infracțională a unui grup de persoane, specializat în contrabandă cu alcool etilic, informează unica.md cu referire la un comunicat al Poliției.

În cadrul urmăririi penale inițiate în anul 2022 pentru contrabandă cu mărfuri accizate s-a constatat că din vara anului 2023 și până în prezent, mai multe persoane din diferite localități ale țării au fost implicate în contrabandă cu produse accizabile (alcool etilic) pe teritoriul Republicii Moldova și Ucrainei, inclusiv erau implicate în producerea, păstrarea, transportarea și comercializarea alcoolului etilic și a băuturilor alcoolice contrafăcute.

În urma măsurilor speciale de investigație, pe șoseaua de centură a mun. Comrat de către oamenii legii a fost stopat un camion care tracta o cisternă, condus de un bărbat de 38 de ani, angajat al unui SRL în proprietatea căruia se află unitatea de transport.

În cadrul verificărilor, în rezervoarele cisternei au fost depistate aproximativ 15 mii de litri de lichid transparent cu miros specific de alcool etilic.

Ulterior, în baza autorizării judecătorului de instrucție, polițiștii au desfășurat percheziții la domiciliul administratorului firmei căreia îi aparține mijlocul de transport, inclusiv pe teritoriul SRL-ului amplasat în orașul Ialoveni.

În timpul perchezițiilor au fost depistate și ridicate recipiente și cisterne cu lichid transparent cu miros specific de alcool etilic, cu volumul total de aproximativ 25 de mii de litri.

Totodată, în cadrul perchezițiilor a fost depistat și ridicat lichid de culoare maronie, având același miros specific de alcool etilic, cu un volum total de aproximativ 60 de mii litri. La fel au fost ridicate mai multe obiecte care indică la activitate ilegală ce ține de producerea, păstrarea și comercializarea produselor alcoolice contrafăcute.

La fel, în cadrul perchizițiilor a fost ridicat un microbuz Mercedes, special adaptat cu un compartiment ascuns confecționat artizanal destinat transportului ilicit al lichidelor și un camion Volvo cu semiremorcă care se prezumă că au fost folosite la comiterea infracțiunii investigate.

Un membru al grupului infracțional este cercetat penal fiind plasat în arest la domiciliu. În privința a încă doi figuranți la moment se întreprind măsuri de investigație în vederea stabilirii locului aflării și tragerii la răspundere pentru fapta comisă.

Conform legislației în vigoare, persoana culpabilă de asemenea infracțiune riscă închisoare de la 4 la 10 ani.

Țara noastră va beneficia de un nou sprijin în sectorul financiar din partea României și UE
Articolul anterior
VIDEO! O bloggeriță de la noi s-a plâns că are de achitat peste 25 000 de lei factura la gaz: „Nici în Europa pe 2 luni nu plătim așa”
Articolul următor