”Drum în lucru”, „Termen de finalizare – ianuarie 2023”. Asta citesc pe acest panou, de aproape trei ani locuitorii a trei străzi din orașul Codru, o suburbie a Chișinăului. Suntem deja în luna aprilie 2023, dar lucrările sunt făcute abia pe jumătate, scrie cusens.md.
Mai mult, pe unele porțiuni nu vedem nici urmă de asfalt. Proiectul de reconstrucție a străzilor, care costă peste 50 de milioane de lei, bani publici, se pare că s-a blocat, inclusiv din cauza unor probleme de proiectare. Cine se face vinovat de această situație și cât timp mai urmează să meargă prin glod și praf locuitorii de la marginea capitalei, aflați în anchetă.
Așa arată, într-o zi ploioasă, una dintre cele mai lungi străzi ale orașului Codru, numită Livădarilor. Drumul, care practic traversează urba dintr-un capăt până în altul, se umple, pe câteva sute de metri, de noroi.
GHEORGHE GAVRILAN, locuitor al or. Codru: Mai mult de 24 de ani nu există aici drum. Iaca, nu există. Avem parte de glod. Dacă vă trebuie, pot să vă dau oleacă. Peste o zi trebuie să spăl poarta de glodul acesta.
ANA LUCHIANOV, locuitoare a or. Codru: Te duci la serviciu, ți-e rușine în microbuz. Cizmele sunt murdare, le ascunzi. Ori avem cu noi un pachet de șervețele umede și ne ștergem. Cum venim acasă, „curăței”, ne spălăm. Nu avem încotro. Acesta e unicul drum pe care să ieși la microbuz. Și atât.
De mai bine de trei ani, strada Livădarilor, dar și alte două din preajmă – strada Izvoarelor și stradela cu același nume, sunt în plin proces de construcție. Pentru asfaltarea celor circa patru kilometri și jumătate de drum, s-au alocat peste cincizeci de milioane de lei, iar lucrările ar fi trebuit să fie gata încă în ianuarie 2023. Ne arată cum stau lucrurile pe șantier consilierul local, Vadim Țurcan, care este și președintele Comisiei pentru buget, finanțe, economie și reforme a Consiliului Primăriei Codru. Pornim cu mașina din capătulul străzii Livădarilor.
VADIM ȚURCAN, consilier local, or. Codru: Dacă vorbim la nivel de asfaltare, puteți să vedeți doar porțiunea asta, pentru că alte porțiuni, de fapt, ele nu-s.
Peste circa jumătate de kilometru, asfaltul se termină și intrăm pe un drum acoperit cu pietriș.
VADIM ȚURCAN, consilier local, or. Codru: Practic, vedeți că șantierul este abandonat. În stânga, în dreapta sunt materiale de construcție care, fie nu au fost utilizate, fie deja nu mai pot fi utilizate. Drumul este denivelat, altfel, riști să-ți strici mașina, mai ales că pe stânga, pe dreapta sunt gurile de canalizare care au fost acoperite temporar.
Peste încă un kilometru și jumătate ajungem la porțiunea care arată ca un drum de țară.
Nu s-au încheiat lucrările nici pe strada Izvoarelor. A rămas să se mai toarne încă un strat de asfalt. Paralel cu ea, se află stradela Izvoarelor. Și aici – un șantier în lucru. Liubomir Chiriac locuiește pe această stradelă de ani buni. Bărbatul e nemulțumit că, în urma lucrărilor, drumul a fost îngustat. Ca să ne convingă, îl măsoară cu ruleta.
Nemulțumiți, oamenii au expediat în februarie o scrisoare Primăriei și Consiliului Local, prin care au cerut suspendarea lucrărilor. Printre semnatari este și Liubomir Chiriac.
LIUBOMIR CHIRIAC, locuitor al or. Codru: Mergem mai departe să vedem cu ce o să se termine tot proiectul acesta, că așa drum nepracticabil nu ne trebuie.
Specialistul în construcții, Mihai Busuioc, a fost angajat de Primăria Codru să verifice calitatea și volumul lucrărilor pe durata întregului proiect. Venit la fața locului, acesta a fost luat la rost de doi localnici.
Întrebat de ce s-au tărăgănat lucrările, Busuioc susține că de vină ar fi creșterea prețurilor și lucrările suplimentare care au apărut între timp.
MIHAI BUSUIOC, responsabil tehnic: Nu, așa a fost planificat. Zece milioane de lei – prima tranșă. Pe urmă zece milioane de lei și acum deja trebuia, după idee, să termine. Dar cu prețurile astea, când au început să zboare prețurile în sus, ei au stopat. S-au îndeplinit foarte multe lucrări suplimentare.
Am mers la Primăria Codru pentru mai multe detalii. L-am întâlnit pe primar în fața instituției.
VLADIMIR MUNTEANU, primarul or. Codru: Opriți camera. Vă dau interviu când pornesc și eu camera mea, ca să nu scoateți din context ceea ce o să vorbesc.
Peste câteva minute, edilul a revenit însoțit de Mihaela Tărîță, responsabilă de achizițiile publice din cadrul Primăriei, care a filmat tot interviul cu o cameră video.
VLADIMIR MUNTEANU, primarul or. Codru: Această stradă e o stradă problematică, fiindcă nu a fost niciodată construită, reparată. Multe obstacole au fost întâlnite: cu lucrări suplimentare, cu prețuri majorate, unde primăria a luat o hotărâre să analizeze foarte bine, deci, propunerile agentului economic pentru majorarea prețului și lucrări suplimentare. Au fost multe greșeli, deci, de proiectant făcute în acest proiect, și ca banii publici să nu-i irosim în zadar, fiindcă noi răspundem de banii publici, noi facem tot posibilul ca prelungirea acestei lucrări să fie conform legislației în vigoare. Oamenii trebuie să înțeleagă și Consiliul trebuie să fie responsabil de ce a început administrația publică locală, ca să ducem această construcție, acest drum până la urmă, până la sfârșit să fie construit. Dar orice lucrare adăugătoare trebuiește să fie votată la Consiliu. Orice ban se votează de Consiliu.
Compania Luxgaz SRL este cea care acum trei ani a câștigat licitația de milioane și s-a angajat să pună asfalt pe cele trei străzi. De fapt, contractul nu a fost câștigat din prima. Inițial Primăria Codru i-a respins oferta și a anulat licitația. Luxgaz SRL, însă, a contestat decizia autorității locale la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor, care a constatat că „este neîntemeiată respingerea ofertei doar din simplu motiv că lipsesc unele precizări, (…) acțiunile autorității contractante reprezentând un formalism excesiv.” Astfel, autoritatea locală a fost obligată să reevalueze oferta.
MIHAELA TĂRÎȚĂ, specialistă în achiziții publice, Primăria Codru: Noi am organizat deja de câteva ori această procedură de achiziție și chiar dacă noi optăm pentru anulare, deja, întrucât avem o parte motivantă din partea ANSC, eram obligați, într-o oarecare măsură, să avem un câștigător pentru acest obiectiv.
Lucrările au pornit din start cu stângul. Asta, deoarece, cum a recunoscut și primarul orașului Codru, multe dintre greșeli au fost făcute încă la etapa de proiectare. De exemplu, nu au fost prevăzute 300 de capace pentru gurile de canalizare, explică Alexei Pleșca, administratorul și cofondatorul companiei Luxgaz.
ALEXEI PLEȘCA, administrator, Luxgaz SRL: Deci dacă înmulțim, pur și simplu, așa, la 3.000 de lei capacul, ai un milion de lei numai în capace omisiune. Și astfel de omisiuni sunt foarte multe. Niciodată n-am întâlnit așa situație, în primul rând, atâtea modificări într-un proiect. Primăria trebuia să prezinte un proiect modificat, care să prevadă toate omisiunile, pentru că eu nu sunt obligat omisiunile proiectantului să le compensez din buget propriu.
Mai mult, antreprenorul susține că firma care a efectuat proiectul de execuție a lucrărilor, în baza căruia acum el trebuie să construiască drumul, nu a reacționat prompt atunci când au apărut lucrări suplimentare.
ALEXEI PLEȘCA, administrator, Luxgaz SRL: Un an de zile s-a tărăgănăt cu procesul acesta de supraveghere de autor de proiect, timp în care nu a executat nici modificări la documentația de execuție. Deci noi, efectiv, un an de zile am așteptat în zadar. Noi suntem o instituție privată, o companie privată, interesul nostru primordial este să executăm un volum cât mai mare de lucrări, cât mai rapid, ca să putem lua alt contract, deci să avem rulaj. Nouă beneficiarul nu ne-a asigurat condiții de lucru, noi nu am avut până la moment un proiect final pus pe masă, să-mi spună „băieți, așa lucrăm, așa executăm lucrarea”. Deci, cum putem noi să mărim ritmul, să urgentăm lucrările, dacă noi nu știm cum?
Compania care a realizat proiectul de execuție a lucrărilor este Institutul de Proiectări de Stat „Iprocom”. În Chișinău, are sediul în mai multe birouri din această clădire care aparține statului.
Între timp, Primăria a încheiat cu agentul economic un acord de prelungire a termenului de execuție a lucrărilor cu încă un an. Până atunci, dincolo de ping-pong-ul de acuzații și pasare a responsabilităților, locuitorii orașului Codru sunt cei păgubiți, mai scrie sursa citată.