Ucrainenii nu luptă doar pe front, la propriu, după ce invadatorii ruși au atacat țara, ci luptă și pe frontul virtual, unde tânărul ministru pentru Transformare Digitală, Mihail Fedorov (31 de ani), a obținut până acum victorii remarcabile.
Fedorov (foto centru, lângă președinte – n.red.), care este și vicepremier în guvernul ucrainean, a făcut parte și din echipa celor care l-au ajutat pe Volodimir Zelenski să câștige alegerile în 2019. Din buncărul său aflat într-o locație secretă din Kiev, cel mai tânăr ministru din Guvernul Ucrainei conduce războiul digital împotriva Rusiei, scrie BBC.
”Folosind arma sa preferată – social media – Mihail Fedorov i-a convins pe șefii marilor companii occidentale să rupă legăturile cu Moscova. Tot el a lansat o mișcare fără precedent prin armata de voluntari ’IT Army of Ukraine’, care lansează atacuri cibernetice asupra ’inamicului’”, scriu jurnaliștii britanici.
Înainte de război, scopul lui principal era să creeze un ”stat într-un smartphone”, adică serviciile guvernamentale să poată fi oferite 100% online. Acum proiectul este pus pe pauză, fiecare strop de energie fiind consumat în cadrul războiului digital.
Boicotul propus de el prin intermediul unei scrisori oficiale transmise de la Guvern și publicată pe rețele a ajuns și a convins mari giganți Apple, Google, Meta, Twitter, YouTube, Microsoft, Sony, Oracle. E greu de apreciat cât de multă influență a avut doar el, dar majoritatea companiilor și-au schimbat poziția față de Rusia în zilele imediat următoare, fie oprind vânzările de produse, fie suspendându-și operațiunile.
Anunțul PayPal referitor la suspendarea serviciilor în Rusia a apărut mai întâi pe contul de Twitter al lui Fedorov și abia apoi în mass-media. La fel s-a întâmplat și în cazul Samsung sau Nvidia, care și-au blocat toate afacerile în Rusia.
Un tweet postat de Fedorov lui Elon Musk la scurt timp după declanșarea invaziei l-a convins pe miliardarul american ca în 48 de ore să relocheze sateliții Starlink și componentele specifice, astfel încât Ucraina să aibă acces facil la Internet, în ciuda riscului la care se expunea devenind o posibilă țintă a Rusiei, scrie BBC.
Fedorov are mai mult de jumătate de milion de urmăritori pe Twitter, Facebook, Instagram și Telegram, și îi folosește pe toți pentru a-și promova mesajele în întreaga lume.
”Încercăm să transmitem adevărul și rușilor și să-i facem să protesteze la adresa războiului”, a declarat Mihail Fedorov pentru BBC, via email.
Mihail Fedorov a lansat și o campanie de atragere de donații in criptomonede pentru armata Ucrainei, care s-a bucurat de un foarte mare succes.