Casa de modă franceză Louis Vuitton a lansat o campanie de promovare a noii sale colecții de bijuterii, LV Volt. Evenimentul însă a stârnit controverse. După cum mulți utilizatori ai rețelelor sociale au remarcat, inițialele „L” și „V” folosite în designul bijuteriilor sunt prezentate astfel încât seamănă cu litera „Z”, devenită în ultimele săptămâni un simbol de susținere a invaziei ruse în Ucraina. Presa de la Moscova este mulțumită, menționând că compania titrează, în acest context, gestul de sprijin pentru acțiunile Rusiei.
În descrierea colecției, casa de modă precizează că „inițialele iconice «L» și «V» apar împreună, se separă și se întrepătrund într-o multitudine de combinații care devin o metaforă a mișcării și un simbol al energiei”.
Campania lansată de Louis Vuitton este promovată de rapperul Kid Cudi, actrița americană Alicia Vikander și actrița chineză Gina Jin.
Potrivit agenției ucrainene Unian, designerul de bijuterii Francesca Amphitheatre a arătat pentru prima dată brățara cu acest design pe 5 februarie, adică cu 21 de zile înainte de începutul invaziei ruse în Ucraina.
Critici pe rețelele sociale
Cu toate acestea, promovarea brățărilor, inelelor și colierelor din această colecție a stârnit un val de critici în mediul online, unii utilizatori ai Instagram, rețea interzisă în Rusia, considerând că este inadecvată folosirea celor două litere într-o combinație care duce cu gândul la simbolul invaziei ruse în Ucraina.
„Acolo este litera Z sau mi se pare mie???”, „#stopwarinukraine”, „«Z» este o glumă?”, „Văd deja cum asta va ajunge să fie un studiu de caz al celor mai grave eșecuri de marketing internațional în universitățile din întreaga lume”, „Opriți asta”, „În zilele noastre «Z» este o idee foarte proastă”, „Lol nu am nimic împotriva lui LV și pot recunoaște LV în Z, dar haide. Vă uitați măcar la știri? Mă întreb cum vor arăta cifrele de vânzări”, „Când veți concedia responsabilii de marketing și publicitate pentru acest lucru, le puteți dona salariile Ucrainei”, sunt doar câteva dintre comentariile publicate pe Instagram la videoclipurile de prezentare a colecției postate pe pagina casei de modă în ultimele 24 de ore.
Reacții critice au apărut și pe Twitter: „Putin v-a plătit pentru asta?”, „Louis Vuitton, acesta este cel mai prost moment pentru a lansa așa ceva. Sau a fost intenționat? Nu pentru prima dată, nu?”, „Chiar trebuie să renunțați la acest design. Moment prost judecat sau mesaje subliminale?”.

Au fost și utilizatori ai rețelelor sociale care au atras atenția asupra faptului că această campanie a fost pregătită înainte de începerea războiului din Ucraina sau că „Chiar și litera «Z» este anulată? Care este următorul pas? Interziceți folosirea oricărui cuvânt care conține «z»?”, după cum a scris cineva pe Twitter.
Louis Vuitton se numără printre mărcile de lux care și-au suspendat temporar activitatea în Rusia după începutul invaziei în Ucraina. Compania a anunțat la începutul lunii martie că va închide magazinele din Rusia „având în vedere circumstanțele actuale din regiune”, potrivit unui purtător de cuvânt citat de New York Times, care a adăugat că Louis Vuitton va continua să plătească salarii și beneficii celor 3.500 de angajați din țară. Se estimează că în Rusia există peste 120 de magazine LV.
De asemenea, într-un mesaj publicat pe pagina oficială de Instagram pe 3 martie, compania s-a declarat „profund mișcată de situația tragică din Ucraina” și a anunțat că se angajează să doneze un milion de euro către UNICEF pentru sprijinirea copiilor și familiilor care au de suferit din cauza războiului.