Genți cu 2-3 milioane de lei! Un martor dezvăluie cum erau împărțiți banii pentru protestele lui Șor

La ședința de judecată pe dosarul deputatei Marina Tauber și a finanțării ilegale a Partidului Șor, a fost audiat un curier care repartiza bani pentru organizarea protestelor antiguvernamentale. Bărbatul a fost reținut în 2022, dar apoi oamenii legii l-au eliberat de răspundere penală, scrie Europa Liberă.

Martorul acuzării a povestit în instanță că, în 2022, un cumătru de-al său, care este și „un bun prieten al domnului Ilan Șor”, l-a rugat să ajute la distribuirea banilor pentru transportarea și hrana protestatarilor. Cumătrul l-ar fi asigurat că sumele provin din businessul lui Ilan Șor și sunt legali, așa că a acceptat propunerea.Pe parcursul a circa două luni, el primea genți cu 2-3 milioane de lei și repartiza banii în raioanele din nordul Moldovei. Alți doi curieri se ocupau de zona de centru și de sudul țării. O geantă i-ar fi fost transmisă de persoane necunoscute în fața Teatrului de Operă și Balet „Maria Bieșu”, alta – lângă Manejul de atletică ușoară.Martorul a relatat că număra bancnotele manual și le sorta în propriul apartament, fiind ajutat de o persoană pe care toți o numeau „Mihailovici”. Bărbatul spune că transmitea banii în plicuri președinților organizațiilor teritoriale ale Partidului Șor.El nu a precizat sumele concrete care reveneau fiecărui președinte, dar a spus că acestea variau în funcție de numărul persoanelor care urmau să vină la protest.

Cât primea curierul pentru munca sa?

Martorul a mai povestit că, la un moment dat, i-a comunicat cumătrului că nu mai vrea să fie curier. „Sumele creșteau. L-am informat că asta pune în pericol viața mea. Nu am vrut să afle cineva că port așa sume de bani”, a declarat el.

Potrivit bărbatului, cumătrul l-a asigurat că, în curând, de repartizarea banilor se va ocupa altcineva. La sfârșitul lui octombrie 2022, curierul urma să primească ultima tranșă – în jur de 10 milioane de lei. Bărbatul susține că a primit aproximativ 5 milioane de lei, iar a doua zi a fost reținut de oamenii legii. Peste o zi, a fost eliberat.

Fiind întrebat dacă a fost remunerat pentru munca sa, martorul a spus că i-au fost acoperite doar cheltuielile de transport, care au variau între 3.000 și 7.000 de lei.

N-o cunoștea personal pe Tauber

Avocații Marinei Tauber au avut mai multe întrebări în legătură cu acest martor, în principal, în ce condiții acesta a fost eliberat de la răspunderea penală, faptele lui fiind recalificate în contravenție, și de ce nu a fost inclus din timp în lista martorilor acuzării.

Pe martor, avocatul Sergiu Moraru l-a întrebat dacă i s-a promis că va fi eliberat dacă va da depoziții. Martorul a răspuns că a decis să spună „adevărul”.

Avocatul a enumerat persoanele care figurau într-o ordonanță prezentată de procuror. Martorul a spus că pe majoritatea nu-i cunoaște. El a explicat că nu are probe care ar confirma că cei cărora le-a transmis banii făceau parte din Partidul Șor. De asemenea, bărbatul a spus că nu le-a transmis niciodată bani deputaților Partidului, că nu știe personal pe niciunul dintre ei, respectiv, nici pe Marina Tauber.

Fostă vicepreședintă a Partidului Șor, deputata este judecată, mai bine de jumătate de an, pentru complicitate la finanțarea ilegală a Partidului Șor și falsificarea raportului financiar din alegerile pentru funcția de primar al orașului Bălți, din 2021, la care a candidat.

În același dosar, Partidul Șor a avut statut de învinuit, ca persoană juridică. În ianuarie 2024, partidul a fost lichidat și radiat din Registrul persoanelor juridice, ca urmare a deciziei Curții Constituționale, care l-a scos în afara legii.

Procuratura mai investighează un dosar de finanțare ilegală a formațiunii. Potrivit oamenilor legii, acolo sunt circa 50 de învinuiți.

Cazuri de defăimare premeditată în mediul online a Recensământului 2024 și a activității recenzorilor

În legătură cu apariția în mediul online a unor înregistrări video prin care se răspândesc în societate falsuri despre recensământ, inclusiv despre scopul acestui exercițiu și activitatea personalului de recensământ, fiind făcute și apeluri de a nu participa la recensământ, Biroul Național de Statistică (BNS) vine cu precizări.

Recensământul populației și locuințelor (RPL) din Republica Moldova se desfășoară în perioada 8 aprilie – 7 iulie 2024 în corespundere cu prevederile Legii nr. 231/2022 privind recensământul populației și locuințelor și ale Hotărârii Guvernului nr. 69/2024 și Hotărârii Guvernului nr. 951/2022. Acesta este realizat în corespundere cu recomandările Organizației Națiunilor Unite, conform cărora statele lumii trebuie să efectueze recensăminte ale populației cel puțin o dată la 10 ani. RPL din Republica Moldova din anul 2024 se desfășoară după 10 ani de la recensământul precedent (din 2014) și este ultimul an din runda mondială 2020 a recensămintelor realizate pe plan internațional (care cuprinde anii 2015-2024).

În corespundere cu art. 5 al Legii 231/2022, recensământul are ca obiectiv producerea, în condiții de calitate și comparabilitate internațională, a statisticilor oficiale naționale sub forma unor indicatori statistici privind: numărul și distribuția teritorială a populației la cel mai mic nivel teritorial; structura demografică și caracteristicile socio-economice; gospodăriile casnice, locuințele, condițiile de locuit ale populației și clădirile în care se situează locuințele acesteia.

Chestionarele de recensământ au fost elaborate și aprobate urmare a unui proces extins de consultări publice  care a durat mai mult de 1 an. Au fost organizate o serie de mese rotunde, ședințe bilaterale cu reprezentanții societății civile, ca de exemplu ai asociațiilor etno-culturale, Alianței Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități, organizațiilor care activează în domeniul apărării drepturilor omului etc. În procesul consultării chestionarelor au fost colectate peste 100 de propuneri, care au fost analizate minuțios și de care s-a ținut cont la definitivarea instrumentarului RPL.

Astfel, contrar falsurilor din unele postări video, chestionarele pentru recensământul din 2024, ca și în cazul recensământului precedent din 2014, NU conțin întrebări despre avere, câștiguri, carduri bancare, datorii, colecții, moșteniri, conturi, firme, bunuri în posesia cetățenilor.

Pentru a asigura buna înțelegere a chestionarelor de recensământ de către reprezentanții diferitor grupuri etno-culturale și informarea din prima sursă a acestora, chestionarele au fost elaborate și sunt disponibile în limbile română, rusă, găgăuză, ucraineană, bulgară și romani.

Cu regret, au fost realizate și răspândite unele înregistrări video a activității recenzorilor, prin care este defăimată cu rea-credință și calomniată activitatea recenzorilor și a recensământului 2024 la general, fiind alimentate temerile nejustificate ale populației să participe la recensământ și astfel împiedicând buna desfășurare a acestuia.

Este ieșit din comun și condamnabil cazul de înregistrare video a interviului de recensământ oferit recenzorului în mod discret de către respondent, înregistrare făcută pe ascuns, fără știrea și acordul acestora. Mai mult ca atât, după intervenția persoanei terțe în procesul de intervievare, respondentul și recenzorul sunt forțați să părăsească locul interviului, fiindu-le adresate învinuiri nefondate, cu tentă de hârțuire.

Menționăm că, recenzorilor și supervizorilor angajați în calitate de personal autorizat contractat de Biroul Național de Statistică, le revine un rol cheie în procesul de colectare a datelor de recensământ în teren, aceștia vizitând fiecare locuință din cadrul sectorului de recenzare atribuit acestora, pentru a asigura că fiecare apartament, casă și fiecare om care locuiește în acestea este recenzat, în modul stabilit de legislație.

Ținem să menționăm că, conform art. 7 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 231/2022, respondenții și alte persoane care fac obiectul recenzării au obligația de a respecta și de a nu obstrucționa activitatea personalului de recensământ.

Defăimarea și calomnierea este realizată aparent de unii pretinși activiști publici care emit ipoteze nemotivate și nejustificate privind recensământul, care au scopul de a de a genera frică și neclaritate în rândul societății, de a știrbi din importanța și imaginea recensământului  și a periclita buna desfășurare a acestuia.

Având în vedere aceste derapaje crase, BNS a sesizat organele de resort pentru a verifica și contracara practicile ilegale, care sunt realizate prin platformele de socializare, aparent de pe profiluri false.

În acest context, ne adresăm populației să fie mai precaută la alegerea surselor de informare, dând prioritate surselor demne de încredere și să nu cadă pradă falsurilor și miturilor despre recensământ, precum și să nu le răspândească.

Apelăm, de asemenea, către populație cu îndemnul să fie indulgență și binevoitoare cu recenzorii de recensământ, aceștia având o sarcină și muncă foarte importantă, responsabilă, dar și extrem de solicitantă atât sub aspectul eforturilor fizice necesare pentru a vizita (în multe cazuri repetat) fiecare casă, locuință, dar și din punct de vedere emoțional, fiind realizate multiple interviuri zilnic cu diverse persoane.

Mulțumim tuturor persoanelor care deja au fost recenzate, oferind răspunsuri corecte la întrebările din chestionarul de recensământ!

Apreciem mult și mulțumim recenzorilor și personalului de recensământ pentru activitatea lor asiduă și extrem de importantă de colectare a datelor de recensământ.

Îndemnăm populația să se informeze din surse oficiale și sigure, în special de pe site-ul oficial al Biroului Național de Statistică www.statistica.gov.md/RPL2024  pentru a fi cât mai corect informați, și să participe la recensământ, oferind răspunsuri complete, care corespund realității.

Răspunsurile la întrebările frecvente și combaterea diverselor falsuri și mituri pot fi consultate pe site-ul oficial web al BNS, la pagina Întrebări frecvente.

Reamintim că, dacă apar îngrijorări sau nelămuriri cu privire la recensământ, populația poate apela la Linia verde a RPL 0 800 800 24 (apel gratuit), scrie la adresa de e-mail rpl2024@statistica.gov.md sau în chatul de pe pagina dedicată recensământului www.statistica.gov.md/RPL2024.

Două medalii de bronz și două mențiuni de onoare pentru elevii moldoveni la Olimpiada Balcanică de Matematică din Bulgaria

Lotul olimpic al Republicii Moldova a obținut o medalie de argint, două medalii de bronz și două mențiuni de onoare la Olimpiada Balcanică de Matematică, desfășurată în orașul Varna, Bulgaria, în perioada 27 aprilie – 02 mai 2024.

Medalia de argint a fost obținută de Marius Cerlat, elev al Instituției Private de Învățământ Liceul Teoretic „Orizont” din Chișinău.

Medaliați cu bronz sunt elevii Timur Degteari și Alin Popescu, elevi ai Instituției Private de Învățământ Liceul Teoretic „Orizont” din Chișinău, iar mențiunile de onoare au fost obținute de Laura Șestacov și Mihai Eșanu, elevi ai aceleiași instituții de învățământ.

Ministerul Educației și Cercetării și Agenția Naționalî pentru Curriculum și Evaluare adresează mulțumiri membrilor Consiliului Olimpic Republican la Matematică pentru dedicație și implicare în pregătirea lotului olimpic național.

Totodată, Ministerul Educației și Cercetării și Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare adresează felicitări premianților, profesorilor și părinților, dorindu-le succese în continuare.

Implementarea votului electronic a fost stopat din cauza riscurilor de securitate cibernetică la care este expusă Republica Moldova

Comisia Electorală Centrală nu a renunțat la implementarea votului online, dar a stopat acest proces din motive legate de riscurile de securitate cibernetică la care este expusă Republica Moldova, au declarat reprezentanții CEC la o ședință. De cealaltă parte, experții susțin că votul electronic este mult mai ieftin comparativ cu cel clasic sau cu cel prin corespondență, iar riscurile de securitate vizează orice tip de vot, scrie moldova1.md.

Implementarea votului prin internet în Republica Moldova este dificilă nu doar din cauza riscurilor de securitate cibernetică, dar și pentru că nu au fost identificați prestatori și software-uri de servicii digitale calitative care să contracareze aceste riscuri, a declarat vicepreședintele Comisiei Electorale Centrale, Pavel Postica. Acesta a mai spus că anumite elemente, cum ar fi identificarea persoanelor la distanță prin metode digitale, sunt deja incluse în proiectul privind votul prin corespondență care va fi testat în alegerile prezidențiale din toamnă.

„Comisia Electorală Centrală nu a renunțat la implementarea votului prin internet, dar reieșind din acele motive, obiective care sunt la această etapă, adică riscurile de securitate cibernetică la care este expusă Republica Moldova, inclusiv CEC, din perspectiva războiului care este la hotarul Republicii Moldova și, suplimentar, practic experiența comisiei în găsirea acelor prestatori de servicii digitale calitative care să ofere dezvoltarea acelor produse, a softurilor pentru punerea în aplicare a diferitelor aspecte digitale, este foarte complicat și, pe alocuri, practic imposibil. Deci, din aceste considerente și lucrurile durează mai mult decât ne-am fi dorit noi, totuși vreau să atrag atenția că anumite elemente definitorii, precum identificarea persoanelor la distanță prin metode digitale, deja se regăsesc inclusiv în acest proiect și, respectiv, va fi o bună oportunitate pentru a testa inclusiv anumite aspecte sau anumite părți ale procedurii de vot prin internet, că ceea ce se face sau să facem din perspectiva punerii în aplicare parțiale a votului prin corespondență ar fi de foarte mare ajutor, inclusiv pentru exercitarea votului de internet”, a declarat Pavel Postica.

Expertul politic Mihai Mogîldea a declarat pentru Radio Moldova că atât votul prin corespondență, cât și cel la urne comportă riscuri, în special, de a fi fraudate, dar introducerea votului electronic ar reduce din cheltuieli și ar facilita procesul de vot al cetățenilor din diasporă.

„Votul electronic reprezintă o metodă alternativă care poate facilita procesul de vot pentru cetățenii moldoveni, stabiliți în mod special în diasporă. Vorbim aici despre zeci, dacă nu chiar sute de mii de cetățeni moldoveni care astăzi sunt în indisponibilitatea de a-și exercita dreptul la vot pentru că se află la distanțe semnificative de secțiile de votare sau locuiesc în state în care în general nu există secții de vot sau trebuie să acopere costuri financiare semnificative pentru a vota. Votul electronic este cea mai ieftină metodă de vot, deoarece, spre deosebire de votul la urne sau votul prin corespondență, nu implică costuri atât de mari de personal, de logistică și toate cheltuielile sunt suportate de stat, nu de votanți. Asta este diferența semnificativă față de votul la urne. Orice metodă de vot implică riscuri. Votul la urne tot implică riscuri, votul clasic la fel poate fi fraudat, și noi avem diverse cazuri de fraudă electorală, cum ar fi coruperea alegătorului, sau fotografierea buletinului de vot. Toate aceste lucruri le-am văzut ani de-a rândul în timpul alegerilor”, a menționat Mihai Mogîldea.

Precizăm că, în anul 2022, Parlamentul a votat alocarea a circa opt milioane de lei pentru testarea votului electronic. Potrivit Președintei CEC, Angelica Caraman, aceste resurse ar putea fi alocate după testarea votului prin corespondență și desemnarea unei companii pentru dezvoltarea software-urilor destinat votului online.

Precizăm că inițiativa de implementare a votului electronic a fost lansată încă în anul 2008, prin intermediul unei legi adoptate de Legislativ, care a stabilit conceptul de digitalizare a procesului electoral. Proiectul trebuia să fie implementat din 2016.

Potrivit autorităților responsabile, votul online ar facilita participarea cetățenilor la procesul electoral din țară, precum și a diasporei și ar soluționa problema numărului limitat de secții de votare deschise în străinătate.

Rusia răspunde: Un angajat al Ambasadei R. Moldova la Moscova, declarat persona non-grata de autoritățile ruse
Articolul anterior
#stilunic – Mircea Marco și Lucian Dumitrescu:”Misiunea de matahală a început deja”!
Articolul următor