Inspectoratul General pentru Situații de Urgență al MAI și Agenția Suedeză pentru Situații de Urgență Civilă inițiază o cooperare bilaterală de lungă durată pentru consolidarea rezilienței în fața dezastrelor.
Foto: IGSU
Potrivit IGSU, în după-amiaza zilei de 27 mai curent, conducerea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, reprezentată de șeful Inspectoratului, colonel Oprea Alexandru, a avut o întrevedere de lucru cu delegația Agenției Suedeze pentru Situații de Urgență Civilă, condusă de manager de program în cadrul Secției pentru consolidarea rezilienței, Johan Köhler.
În cadrul vizitei la Chișinău, delegația suedeză a fost familiarizată cu domeniile de activitate ale IGSU. Responsabilii din cadrul instituției au relatat colegilor din Suedia informații privind structura organizațională a instituției, domeniile principale de activitate, dar și specificul funcționării subdiviziunilor subordonate. Totodată, au fost explicate principiile de recepționare și înregistrare a apelurilor de urgență în Republica Moldova prin Serviciul 112 și dispeceratele din cadrul Inspectoratului.
De asemenea, participanții delegației au făcut o tură prin Dispeceratul „Centru” și Centrul de Dirijare în Situații Excepționale al IGSU.
Totodată, astăzi, 28 mai, colegii din Suedia vor vizita Centrul Republican de Instruire din Răzeni, precum și Direcția regională căutare-salvare nr. 1 din Capitală.
Scopul întâlnirii a fost de a identifica posibilitățile de cooperare bilaterală pentru întărirea capacităților de răspuns și prevenirea dezastrelor naturale și tehnologice. Astfel, în urma întâlnirii, oficialii au stabilit mai multe domenii de interes comun pentru schimbul de experiență și expertiză, fiind discutate mai multe domenii de cooperare.
În acest sens, a fost pusă în discuție realizarea unui studiu de fezabilitate pentru implementarea unui Sistem de Avertizare Timpurie pentru IGSU similar cu cel utilizat de guvernul suedez, pentru transmiterea alertelor și mesajelor populației prin diverse canale de comunicare. Conform părților, acest aspect prevede delegarea unei echipe de experți suedezi la IGSU pentru realizarea unui Studiu de fezabilitate privind implementarea sistemului de avertizare timpurie modern și conform modelului european.
O altă tematică abordată în cadrul ședinței a fost schimbul de experiență în domeniul prevenirii și gestionării dezastrelor prin preluarea bunelor practici și lecțiilor învățate în domeniul prevenirii și gestionării dezastrelor naționale, inclusiv expertiza în domeniul incendiilor, metode de intervenție la lichidarea incendiilor forestiere, evaluarea riscurilor în cazul accidentelor industriale, precum și îmbunătățirea abilităților practice în domeniul gestionării operațiunilor de salvare.
Inițiativa de colaborare bilaterală de lungă durată între IGSU al MAI din Republica Moldova și Agenția Suedeză pentru Situații de Urgență Civilă este susținută de Ambasada Suediei și se încadrează într-un program mai amplu implementat de Centrul pentru Guvernarea Sectorului de Securitate (DCAF) din Geneva în Republica Moldova.
Totodată, ambele părți își vor axa eforturile accelerării procesului de elaborare a unui plan de proiect comun în perioada mai-august 2024, pentru a iniția acțiuni concrete în vederea consolidării capacităților de răspuns și prevenire în fața situațiilor de urgență.