În Buzău, oraș care teoretic poate fi traversat în 15 minute cu mașina, șoferii petrec zeci de minute în trafic, mai ales la orele de vârf și-n intersecțiile mari de la intrările în municipiu. Traficul a devenit unul de coșmar odată cu începerea unor ample lucrări de modernizare a infrastructurii stradale, scrie adevarul.ro.
Pe lângă asfaltarea și refacerea trotuarelor, proiectul de modernizare a mai vizat printre altele reconfigurarea unor sensuri de mers și delimitarea benzilor cu stâlpișori, pentru fluidizarea transportului. Schimbările s-au produs însă mult prea rapid pentru unii dintre șoferi. Ei au doborât ca pe popice primii stâlpișori montați pe arterele modernizate.
„E aglomerat tare. Cel mai greu se circulă la ieșirea din oraș și în centru. S-au făcut niște benzi pe interior, dar degeaba. Normal, acelea din interior trebuiau pentru autobuze, dar le folosesc tot autoturismele. Și tot așa”, se plânge un șofer buzoian.
Circulația bară la bară, reconfigurarea sensurilor de mers, îi derutează pe buzoieni, care spun că au ajuns la capătul răbdării. Pe șoferii dezamăgiți de amploarea șantierelor de pe străzi pare că nu-i mai bucură nici măcar perspectiva îmbunătățirii traficului, după ce va începe să fie coordonat de un sistem inteligent, cu senzori în asfalt și camere de supraveghere în intersecții.
În prezent, 24 de intersecții din Buzău sunt monitorizare video și prin senzori. Datele ajung într-un calculator performant care va învăța cum să comande sincronizarea semafoarelor.
„Sistemul are inteligenţa necesară astfel încât să decidă că în momentul acesta pe o direcţie trebuie să acorde câteva secunde în plus astfel încât să facă coada să se scurgă mai repede. Sistemul a fost implementat în oraşe precum Doha, în Qatar, cu prilejul Campionatului Mondial de Fotbal. Este folosit la Roma, Helsinki, în România dar nu cu tehnologia de astăzi. Este cel mai modern din țară. Sunt instalați în jur de 40 de senzori, în jur de 160 de bucle inductive, 500 de semafoare în 24 de intersecţii”, declară Liviu Stăniloiu, directorul companiei care a implementat sistemul de management.
Chiar dacă sistemul este unul autonom, există un centru de control dotat cu servere în care controlorii de trafic pot vizualiza imagini din teren preluate de camerele de supraveghere iar în cazul unor defecţiuni se pot deplasa la faţa locului pentru a interveni.
Totodată, imaginile colectate pot fi folosite de către autorităţi atunci când cercetează modul în care s-a produs un accident de circulaţie sau chiar pot aplica sancţiuni şoferilor indisciplinaţi.
„În oraş există camere care identifică numărul de înmatriculare şi care transmit din intersecţiile respective numărul de înmatriculare către centrul de control. Orice maşină care trece pe roşu, se cunoaşte că numărul dar nu are nicio informaţie despre proprietarul autoturismului. Utilitatea este dublă, în momentul în care se va întâmpla un accident, Poliţia care va fi în centrul de control va avea informaţii clare”, a subliniat Liviu Stăniloiu.
Proiectul cu finanțare europeană în valoare de 5.5 milioane de euro este unic în țară. Acum, camerele și senzorii din intersecție măsoară constant valorile de trafic și viteza medie de deplasare a autovehiculelor, pentru a stabili matrici în baza cărora să ajusteze timpii de la semafor. Noul centru va avea unsprezece angajați, însă programul nu va fi 24 din 24.