Lăsate de mici în grija bunicilor. Dezvăluirile tulburătoare ale unei copile care a crescut cu dorul părinților: ”Viața de familie îmi lipsește. Mama, tata, dragostea lor”

Mai multe sate aflate în zona bazinului râului Cula nu au școli în sat. De exemplu, în componența comunei Hârcești din raionul Ungheni mai intră patru sate – Curtoaia, Mânzătești, Drujba și Veverița.

În Veverița, nu există școală, iar în Mânzătești și Curtoaia școlile au fost închise. În satul Drujba există doar o școală primară, frecventată de 30 de copii, în clasa întâi fiind doar cinci elevi. Drept rezultat, copiii din aceste sate se deplasează la gimnaziul din Hîrcești pentru a-și continua studiile. Respectiv, numărul total de elevi din cele patru sate, care frecventează gimnaziul din Hîrcești, este… 95.

Dintre aceștia, 5 copii au ambii părinți plecați la muncă peste hotare, iar 10 au câte un părinte plecat.

Odată cu exodul populației satele rămân fără oameni. Pentru un viitor mai bun pentru copiii lor, părinții aleg să plece, ulterior luând cu ei și copiii. Alții își lasă copiii la rude, venind periodic acasă. Jurnaliștii de la SanatateINFO au realizat un reportaj despre acest fenoment devenit tragedie națională.

Victoria Sârbu, profesoară de limba și literatura română la gimnaziul din Hîrcești, spune că plecarea părinților la muncă peste hotare are un impact negativ asupra copiilor. Educația ar trebui să provină în primul rând de la părinți, nu de la rudele în grija cărora rămân copiii.

Victoria Sârbu: Poate că nu le lipsește nimic material, dar ei simt absența emoțiilor pe care le poate oferi doar un părinte. Le este dor de căldura familială și, poate, chiar de dragoste. Desigur, bunicii oferă dragoste, însă nu toți reușesc să exprime afecțiunea în același mod în care o fac părinții. Bunicile îi răsfață, în timp ce părinții îi educă. Adesea, acest răsfăț din partea bunicilor poate avea un impact negativ asupra copiilor. Nu întotdeauna bunicii reușesc să îndeplinească rolul părinților, și de multe ori nu reușesc deloc. Acest lucru se întâmplă, pentru că bunicii nu au aceeași influență asupra copiilor.

Ați simțit vreodată cum se produce ruptura, atunci când copiii au ambii părinți alături și, la un moment dat, unul dintre ei pleacă? Observați schimbări în comportamentul lor în momentul producerii acelei rupturi?

Victoria Sârbu: Da, am avut o astfel de situație și am observat, într-adevăr, schimbări în comportamentul copiilor afectați. Performanțele lor școlare au înregistrat scăderi, absențe nemotivate, motiv pentru care am decis să ne implicăm activ.

Cum se implică profesorii în astfel de situații?

Victoria Sârbu: Ne implicăm cu vizite la domiciliu, deoarece credem că este esențial să cunoaștem în ce condiții și cu cine rămâne copilul. În situații mai delicate, întocmim fișe de sesizare și, dacă este necesar, apelăm la asistentul social. Există și copii cu ambii părinți plecați, dar care, aparent, nu au nevoie de sprijin din partea asistentului social sau a noastră. În aceste cazuri, ei pot beneficia de afecțiunea oferită de profesori pentru a compensa absența părinților. Dacă observăm că există nevoi specifice, avem discuții individuale cu copiii.

Profesorii de la gimnaziul din Hârcești afirmă că țin evidența copiilor ai căror părinți sunt plecați de ani de zile, în mare parte aceiași părinți. Plecarea unui părinte sau chiar a ambilor îi face pe mulți copii să se maturizeze mai repede, deoarece sunt implicați în mai multe responsabilități.

De exemplu, o fetiță în vârstă de 13 ani, a cărei mamă a plecat la muncă în străinătate povestește că a trebuia să preia toate responsabilitățile asupra ei, având grijă de frații mai mici. Ea îi trezește dimineața, îi îmbracă, le pregătește micul dejun și îi duce la școală și la grădiniță.

Astfel, copii mai mari rămân acasă și își asumă rolurile de mamă și tată, uitând să se bucure de copilărie și să se joace.

Victoria Sârbu: Anii care au trecut nu mai pot fi recuperați, la fel și copilăria. Aceasta nu a fost trăită la timp și nu va mai fi trăită niciodată. Așa stau lucrurile. Părinții pleacă să adune bani, să le ofere o șansă copiilor și să le asigure minimul necesar pentru existență. Cu toate acestea, se simte în continuare că prezența mamei este esențială. Eu sunt diriginta clasei a 7-a și am o fetiță a cărei părinți sunt plecați, iar ea a rămas în grija bunicii. Mama ei mă sună la fiecare două, trei zile să se asigure că distanța dintre ea și fetiță nu va afecta rezultatele la școală. Da, fata învață bine, dar ea simte foarte mult lipsa mamei și nu sunt sigură că primește din partea bunicii acea dragoste de care are nevoie un copil…”

Citiți continuare AICI.

Sute de asistenți sociali personali din Chișinău, reangajați de Guvern

Începând cu luna mai, 507 de asistenți personali, demiși în primele luni ale anului, au fost angajați în cadrul serviciului social asistență personală instituit de curând în cadrul Agenției pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă.

Potrivit Ministerului Muncii și Protecției Sociale, această cifră reprezintă 67% din totalul de 758 de asistenți personali, demiși la începutul anului de Primăria Chișinău.

La sfârșitul lunii martie, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a anunțat soluția identificată pentru a putea restabili serviciul prestat celei mai vulnerabile categorii de cetățeni din Capitală și anume persoanele cu dizabilități severe.

Reprezentanții MMPS menționează că Ministerul va continua să angajeze asistenții personali afectați până în prezent, dar și pe cei care vor fi disponibilizați ilegal în perioada următoare.

Ministerul reamintește că 1.200 asistenți personali cu care au fost încetate raporturile de muncă sau redusă norma de muncă au primit și un sprijin financiar din partea statului. Mai exact:

-în luna martie, o plată în sumă fixă de 5.000 de lei pentru toți asistenții vizați;

-în luna aprilie, au beneficiat de încă un ajutor bănesc în funcție de proporția, în care a fost diminuată norma sau încetarea totală a raporturilor de muncă.

Două instituții școlare din Căușeni vor fi comasate

Începând cu data de 1 iulie la Căușeni urmează să fie comasate două instituții școlare. Este vorba despre Liceul Mihai Eminescu și gimnaziul Dimitrie Cantemir, iar toți elevii și profesorii de aici vor fi parte din cea mai mare instituție de învățământ din raion.

Două instituții școlare din Căușeni vor fi comasate. Ce spun profesoriiFoto: studio-l.online

Se întâmplă după ce în ultimii ani numărul elevilor din sectorul Căușenii Vechi a scăzut simțitor, iar cheltuielile de întreținere a școlii creșteau de la an la an. Anul trecut Ministerul Educației și Cercetării alături de Consiliul raional au venit cu soluția de a comasa aceste două școli și de a transforma instituția în una model, transmite Studio-l.online.

Pe 7 mai, cei 70 de profesori din cele două instituții s-au reunit într-un consiliul profesoral la gimnaziul Dimitrie Cantemir, iar cei prezenți au discutat un șir de aspecte legate de noile metodologii și reforme ale Ministerului Educației și Cercetării, trecerea la servicii educaționale digitalizate, dar și orele opționale, cele de mentorat și altele.

Profesorii Liceului Mihai Eminescu spun că schimbările prin care urmează să treacă cele două colective de profesori nu ar trebui să îngrijoreze pe nimeni, iar de la 1 septembrie elevii din sectorul Căușenii Vechi vor învăța în școala din acest sector, cei din centru, în clădirile din centrul urbei.

Decizia de a comasa cele două unități școlare nu ar trebui să ofere emoții spun cadrele didactice care susțin că părinții, elevii și profesorii vor avea doar de câștigat.

Totuși aceste comasări au scopul de a crește calitatea învățării, de a crea condiții mai bune de educație și a ajunge la alt nivel de performanță.

Emoționați despre schimbările prin care urmează să treacă, profesorii gimnaziului Dimitrie Cantemir spun că își doresc să creeze legături de prietenie și bună înțelegere cu viitorii lor colegi.

De menționat că în R. Moldova va fi creată o Rețea de Școli Model – un proiect național lansat de Ministerul Educației și Cercetării care prevede renovarea și dotarea integrală a 35 de instituții de învățământ general din țară. Scopul inițiativei este de a crește accesul elevilor din medii defavorizate, în special a celor din localitățile mici din mediul rural, la educație de calitate.

Incendiu puternic într-un bloc din Capitală

Un incendiu a izbucnit cu puțin timp în urmă într-un bloc de locuit din sectorul Râșcani al municipiului Chișinău.

Incendiul s-a produs pe strada Bogdan Voievod, iar flăcările au cuprins un balcon, raportează www.stiri.md.

De asemenea, din imagini se mai poate observa că incendiul este destul de grav întrucât, fumul se vede de la câteva sute de metri.

Salariu mare și un loc de muncă aproape de casă. Ce-și mai doresc candidații moldoveni — Lucru.md
Articolul anterior
Valentina Nafornița și Cristian Spătaru și-au botezat fiul
Articolul următor