Locurile în care avioanele devin prea grele și nu vor mai putea decola. Explicația unui fenomen care provoacă îngrijorare

Avioanele decolează tot mai greu de pe anumite aeroporturi, din cauza creșterii temperaturii planetei. Și, pe măsură ce valurile de căldură devin mai dese, problema s-ar putea extinde la mai multe zboruri, obligând companiile aeriene să lase pasagerii la sol, relatează CNN.

„Provocarea principală cu care se confruntă orice aeronavă atunci când decolează este pur și simplu faptul că avioanele sunt foarte grele, iar gravitația vrea să le țină pe sol”, explică Paul Williams, profesor de științe atmosferice la Universitatea Reading din Marea Britanie, transmite Digi24.

„Pentru a depăși gravitația, trebuie să genereze portanță, care împinge avionul în sus. Decolarea depinde de mai mulți factori, dar unul dintre cei mai importanți este temperatura aerului. Pe măsură ce aerul se încălzește, acesta se extinde, astfel încât numărul de molecule disponibile pentru a împinge avionul în sus este redus”, arată el.

Avioanele primesc cu 1% mai puține molecule la fiecare 3 grade Celsius în plus, a spus Williams.

„De aceea, căldura extremă îngreunează decolarea avioanelor. În anumite condiții extreme, aceasta poate deveni imposibilă”, a spus el.

Problema afectează în special aeroporturile aflate la mare altitudine, unde aerul este deja în mod natural mai subțire, și cu piste scurte, care lasă avionului mai puțin spațiu de accelerare. Potrivit lui Williams, dacă un avion are nevoie de 2 kilometri de pistă pentru a decola la 20 de grade Celsius, va avea nevoie de 2,5 kilometri la 40 de grade.

Williams și echipa sa au studiat date istorice de la 10 aeroporturi din Grecia, toate fiind caracterizate de temperaturi ridicate în timpul verii și piste scurte. Ei au descoperit o încălzire cu 0,75 grade Celsius pe deceniu, începând din anii 1970.

„Am găsit, de asemenea, o scădere a vântului pe pistă, cu 2,3 noduri pe deceniu”, a spus Williams.

„Vântul din față este benefic pentru decolare și există unele dovezi că schimbările climatice cauzează o încetinire globală a vântului”, a spus profesorul.

Apoi, echipa a pus temperaturile și viteza vântului într-un calculator de performanță la decolare pentru diferite tipuri de aeronave, inclusiv Airbus A320, unul dintre cele mai populare avioane din lume.

„Am constatat că greutatea maximă la decolare a scăzut cu 127 de kilograme în fiecare an – aproximativ greutatea unui pasager plus bagajul său. Adică un pasager mai puțin în fiecare an care poate fi transportat”, a spus Williams.

În 2017, zeci de zboruri au fost anulate în câteva zile pe aeroportul internațional Sky Harbor din Phoenix, deoarece temperaturile au ajuns la 48,8 Celsius, peste temperatura maximă de operare pentru multe avioane de pasageri.

20 de școli din țară au primit microbuze noi, achiziționate cu sprijinul României

20 de microbuze noi, achiziționate cu ajutorul Guvernului României, vor ajunge în școlile din Republica Moldova. La evenimentul de distribuire a unităților de transport a participat, astăzi, premierul Dorin Recean, alături de prim-ministrul României, Marcel Ciolacu, și ministrul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Dan Perciun.

Premierul Dorin Recean a mulțumit omologului său român pentru contribuția la îmbunătățirea infrastructurii educaționale, evidențiind necesitatea asigurării accesului la educație de calitate pentru toți copiii din țară. „Acest ajutor esențial face parte dintr-un efort amplu de a asigura accesul fiecărui copil la o educație de calitate în școli dotate cu echipament modern”, a spus șeful Executivului.

Prim-ministrul României a subliniat importanța investițiilor în sistemul educațional. „Educația copiilor, transportul lor în siguranță este o prioritate. Mă bucur că Republica Moldova este conectată la problemele copiilor. Toți copiii trebuie să aibă acces egal la educație”, a spus Marcel Ciolacu.

Unitățile de transport vor ajunge în școlile din Ungheni, Briceni, Soroca, Florești, Drochia, Ocnița, Căușeni, dar și în alte raioane ale țării. 

Microbuzele au fost achiziționate din contul asistenței financiare nerambursabile de 100 de milioane de euro, oferită de Guvernul României. Întregul lot cuprinde 69 de unități de transport școlar, dintre care primele 40 au fost distribuite în luna august, curent.

Ucrainenii au lovit un aerodrom rusesc din Voronej

Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a efectuat în comun cu Forțele de Operațiuni Speciale un atac cu drone asupra aerodromului militar Borisoglebsk din regiunea Voronej, în cursul nopţii trecute, potrivit unei surse din SBU, scrie adevarul.ro.

Atacul a vizat depozite rusești unde sunt stocate bombe aeriene ghidate, precum și hangare ale avioanelor de luptă Su-35 și Su-34 și depozite de combustibil.

„SBU continuă să ia măsuri active pentru a reduce capacitatea inamicului de a teroriza orașele pașnice ucrainene cu bombardiere echipate cu bombe KAB”, a spus sursa, citată de Kyiv Independent.

„Demilitarizarea aerodromurilor militare rusești va continua, deoarece inamicul nu trebuie să se simtă în largul său nici măcar pe propriul său teritoriu”, a declarat o sursă din SBU pentru Business Insider.

Pe rețelele de socializare au apărut imagini din satelit ce surprind consecințele atacului din noaptea de 3 octombrie.

Ministerul rus al Apărării a susținut că apărarea antiaeriană a distrus 113 drone ucrainene în cursul nopții trecute, 25 dintre ele fiind doborâte deasupra regiunii Voronej.

Un depozit de combustibil a luat foc în regiunea Perm

În regiunea Perm, rezervoare întregi de combustibil au fost cuprinse de flăcări, incendiul extinzându-se pe o suprafaţă de 10.000 de metri pătraţi, potrivit Ministerul rus pentru Situaţii de Urgenţă.

Imagini postate pe contul său oficial de Telegram prezintă pagube importante. Ministerul a declarat că se investighează cauza incendiului, dar fără a preciza legătura cu vreun atac ucrainean cu drone.

În septembrie, Ucraina a lovit mai multe depozite de muniții rusești într-o serie de atacuri cu drone, provocând pagube importante în mai multe locații. Apărarea aeriană a Rusiei a fost incapabilă să se apere în mod fiabil împotriva atacurilor în adâncime ale Kievului.

Poliția de Frontieră a primit echipament modern din partea OSCE

Inspectoratul General al Poliției de Frontieră (IGPF) a recepționat trei mijloace de transport destinate domeniului chinologic, programe software, achiziționate în cadrul proiectului de asistență externă „Sprijin pentru agențiile de aplicare a legii din Moldova ca răspuns la provocările de securitate în regiune”, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Scopul proiectului este consolidarea capacităților instituțiilor de drept din Republica Moldova în lupta împotriva criminalității organizate transnaționale, contribuind astfel la securitatea și stabilitatea Republicii Moldova și a întregii regiuni.

„Noile dotări, recepționate cu suportul Guvernului Statelor Unite ale Americii, vor îmbunătăți capacitățile operaționale și analitice ale IGPF, sporind eficiența în activitățile de prevenire și combatere a criminalității transfrontaliere. Integrarea echipamentelor moderne în activitatea de serviciu a Poliției de Frontieră va permite extinderea dimensiunilor practice în cazul instruirii  teoretice, facilitând aplicarea rapidă și eficientă a cunoștințelor acumulate”, a conchis șefa adjunctă a IGPF,  Diana Salcuțan.

La eveniment au participat șefa adjunctă a misiunii OSCE în Moldova, Izabela Hartmann, reprezentanți ai Ambasadei SUA în Republica Moldova, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerul Afacerilor Interne și reprezentanți ai Secretariatului OSCE din Viena.

Acest proiect este cofinanțat de guvernele Germaniei, Statelor Unite ale Americii, Regatului Unit al Marii Britanii, Poloniei și Franței, fiind implementat de cadrul Departamentului pentru amenințări transnaționale al Secretariatului OSCE din Viena, Austria.

De menționat că echipele canine ale Poliției de Frontieră reprezintă domenii esențiale în asigurarea securității frontaliere, iar dotarea cu mijloace de transport va permite mobilizarea promptă în diverse situații, optimizând intervențiile la frontieră și susținând implementarea Conceptului privind funcționarea echipelor canine mobile în cadrul Poliției de Frontieră.

Deputat rus: Gazprom ar trebui să răspundă dur la acțiunile Chișinăului
Articolul anterior
Primul vin ce are pe contraetichetă indicația ,,teritoriu ocupat din Republica Moldova”
Articolul următor