Merită să investești în mașini clasice? Da, dacă știți ce să căutați

În timp ce unii oameni investesc la bursă, alții preferă investiții mai previzibile cum ar fi mașinile clasice. Fabricate cu peste 30 de ani în urmă, mașinile clasice devin din ce în ce mai populare în rândul persoanelor care caută oportunități de investiții. Potrivit lui Matas Buzelis, expert auto al carVertical, modelele în stare impecabilă, alese cu atenție, își pot crește valoarea de câteva ori, chiar și după câțiva ani.

Care mașini pot fi considerate clasice?

Pentru ca o mașină să fie considerată model clasic trebuie să fi fost fabricată acum mai bine de 30 de ani. Cu toate acestea, nu orice mașină mai veche de 30 de ani este o investiție bună. Numărul de exemplare produse, prețul și motivele din spatele producției sunt elemente care pot explica de ce unele vehicule sunt considerate mașini clasice iar altele nu.

De exemplu, un vehicul care a fost extrem de popular și accesibil maselor probabil nu va ajunge să fie o mașină clasică foarte râvnită. În schimb, versiunea sa cea mai luxoasă, cea mai puternică sau cea mai rară ca și configurație ar putea deveni populară printre entuziaști și ar putea fi considerată un model clasic.

Să luăm un exemplu simplu – Ford Sierra a fost o mașină populară în anii 80 și 90, dar nu este un model dorit de colecționarii de vehicule clasice. Cu toate acestea, când vorbim despre Cosworth, o versiune de înaltă performanță a Ford Sierra care a fost concepută pentru curse și a avut producția limitată, este o complet altă poveste.

Iată câteva exemple excelente la prețuri diferite a căror valoare ar trebui să crească în viitor:

  • Mercedes-Benz 500SL sau 600SL (șasiu R129) – un design atemporal de la Mercedes-Benz. Aceste roadster-uri erau foarte rafinate pentru vremea lor și sunt adesea căutate de pasionații de mașini germane.
  • Audi S2 Coupe – echipat cu legendarul motor 2.2 cu 5 cilindri și 20 de supape, acest model dispune de foarte multă putere, păstrând în același timp aspectul emblematic Audi.
  • Peugeot 205 GTI 1.9 – poate fi considerat cel mai important model al segmentului de mașini hot-hatch. O mașină care este extraordinar de distractiv de condus în ciuda puterii sale limitate după standardele actuale.
  • Citroen SM – un Citroen emblematic cu un iz de Maserati. O mașină cu totul specială, cu o suspensie mai rafinată decât cele găsite în mașinile de lux de astăzi.
  • Lancia Delta Integrale EVO (sau EVO2) – o mașină extrem de scumpă al cărui pedigree este plin cu succese înregistrate la Campionatul Mondial de Raliuri. Un model foarte valoros pentru orice colecționar de mașini.
    O linie foarte fină între o investiție și o distracție pe patru roți

Cumpărătorii de mașini clasice pot fi împărțiți în două grupe: cei care cumpără și vând mașini pentru a obține un profit și cei care cumpără astfel de vehicule pentru experiența plăcută pe care le-o oferă, conducându-le doar la ocazii exclusive.

Șoferii care se gândesc să-și ia o mașină clasică sunt adesea induși în eroare de ideea că se vor distra conducând acel vehicul și apoi îl vor putea vinde la un preț foarte bun. În realitate, pot ajunge în situații în care mașina lor este lovită sau condusă abuziv și prin urmare nu își va mai păstra intactă valoarea. Oamenii care cumpără mașini ca investiție nu le conduc pentru a se asigura că acestea vor rămâne într-o condiție excelentă și nu vor suferi defecțiuni sau accidente. Le folosesc doar la ocazii speciale, evitând de obicei condițiile meteorologice extreme.

Asta înseamnă și că astfel de mașini trebuie păstrate într-un garaj uscat, bine izolat și cu temperatură reglată, ceea ce necesită investiții suplimentare.
Mașinile mai vechi atrag șoferi mai tineri

Șoferii tineri și fără experiență au motivații diferite pentru a cumpăra o mașină mai veche. Pentru unii un vehicul este doar un mijloc de a ajunge din punctul A în punctul B și nu sunt interesați de cultura auto. Alții nu au încredere în abilitățile lor de conducere, așa că aleg o mașină veche și ieftină pentru a evita pierderi financiare mari în caz de tamponare sau accident.

Cu toate acestea, există și entuziaști auto mai tineri cărora le place să experimenteze emoția autentică specifică mașinilor clasice. Aceste mașini pot stârni un sentiment de nostalgie și pot aduce în conștient amintiri valoroase. În plus pot constitui și o investiție foarte bună.
Mașinile clasice în stare impecabilă ar putea fi mai scumpe pe piețele occidentale

Țările din Europa de Vest au o cultură consacrată a mașinilor clasice, în timp ce în Europa de Est unii proprietari nu știu ce bijuterie conduc zi de zi sau care este valoarea reală a unui Mercedes-Benz cu aspect vechi. Prin urmare, dacă un vehicul se bucură de o cerere mare, este o idee bună să fie vândut pe piețe occidentale precum cele din Italia, Franța, Germania, Belgia sau Marea Britanie.

„Cultura mașinilor clasice este mai pronunțată în țările occidentale, unde târguri de renume mondial atrag colecționari de top care își prezintă inventarul de mașini clasice și care caută oportunități de a face noi afaceri bune. Acest lucru evidențiază, de asemenea, potențialul de a vinde vehicule clasice la nivel internațional. În lumea interconectată de astăzi, licitațiile online fac acest proces mai ușor decât oricând până acum”, spune Matas Buzelis, expert în domeniul auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.
Este mai ușor de negociat cu vânzătorii particulari, dar acest lucru vine cu riscuri
În timp ce cumpărătorii își doresc să dea peste o mașină rară al cărei proprietar nu-i cunoaște adevărata valoare, șansele de a găsi o astfel de ofertă sunt foarte scăzute.

Având în vedere că dealerii de mașini de colecție știu bine ce vând și știu și să negocieze, mașinile vechi și bine conservate sunt semnificativ mai scumpe atunci când sunt vândute de aceștia.

În schimb, tot procesul de cumpărare este mai transparent atunci când se achiziționează o mașină de la un dealer pentru că își verifică mereu vehiculele înainte de a le pune la vânzare. Cumpărarea unei mașini de la vânzători privați vine cu riscuri, având în vedere că poate fi greu de spus la prima vedere cum a fost întreținut și condus vehiculul respectiv.
Doar mașinile care au rămas fidele design-ului original își merită banii

Chiar și mașinile clasice de colecție sunt adesea recondiționate și revopsite în așa fel încât nu mai există nicio urmă din aspectul lor original. Pentru a păstra cât mai ridicată valoarea unui vehicul clasic, acesta trebuie să fie ținut cât mai aproape de design-ul original și în cea mai bună stare posibilă.

„Nimic nu este mai rău decât să faci reparații ieftine unui vehicul de colecție, mai ales când luăm în considerare că aceste mașini sunt foarte dificil și costisitor de întreținut. De exemplu, modelele Mercedes-Benz mai vechi erau foarte avansate pentru vremea lor, dar în prezent sunt un coșmar de reparat deoarece în trecut comenzile hidraulice erau folosite practic pentru orice. Ajungi blocat într-o rutină nesfârșită de căutare a pieselor originale, în timp ce unele componente pot fi recondiționate doar de mecanici pricepuți”, explică Buzelis.
Este esențial pentru investitori să existe documentație pentru lucrările de întreținere

Mașinile clasice au un istoric de service foarte vechi, iar unele dintre aceste înregistrări s-ar putea să nu fi fost niciodată digitalizate. Prin urmare, singura dovadă disponibilă a stării bune a acestor mașini sunt cartea/documentația de service.

Cumpărătorii de mașini clasice ar trebui să examineze cu mare atenție documentele mașinii deoarece acestea pot fi falsificate pentru a crea iluzia că vehiculul nu are defecte. Unele înregistrări istorice se poate să fi fost totuși digitalizate, așa că este clar o idee bună să inspectați online istoricul mașinii cu ajutorul unui număr VIN și să vedeți dacă găsiți ceva informații.

Articol de CarVertical

Reuniune de urgență la Paris privind securitatea europeană după convorbirea Trump – Putin: Ce lideri europeni au fost invitați

Președintele Franței, Emmanuel Macron găzduiește o ședință de urgență care va reuni „principalele țări europene” la Paris, luni, pentru discuții despre „securitatea europeană”, a anunțat șeful diplomației franceze, Jean-Noël Barrot, citat de hotnews.ro.

Reuniunea vine la mai puțin de o săptămână de când președintele american Donald Trump a avut o conversație telefonică cu Vladimir Putin despre încheierea războiului din Ucraina. Trimisul special al președintelui american Donald Trump pentru Ucraina, Keith Kellogg, a șocat Europa spunând că aceasta nu va avea un loc la masa discuțiilor privind încheierea războiului dintre Rusia și Ucraina.

„Președintele Republicii va reuni mâine principalele țări europene pentru discuții despre securitatea europeană”, a spus Jean-Noël Barrot la France Inter, fără a specifica participanții la această „întâlnire de lucru”.

Reuniunea are loc într-un context internațional tensionat, după ce, la Munchen, vicepreședintele american JD Vance a lansat critici dure la adresa Uniunii Europene,  acuzând-o de nerespectarea „libertății de exprimare” și a subliniat că Statele Unite ar putea începe negocieri cu Rusia privind Ucraina, fără a mai include europenii.

Jean-Noël Barrot a respins acuzațiile legate de libertatea de exprimare, afirmând că Franța „nu are nicio lecție de învățat” și că nu se va lăsa intimidată. „Nu vom accepta ingerințe de niciun fel”, a subliniat el.

Cu o săptămână înainte de alegerile legislative din Germania, șeful diplomației franceze a catalogat „evident inacceptabile” comentariile lui JD Vance, care a criticat cordonul partidelor politice germane tradiționale împotriva partidului de extremă dreapta AfD. „Ne vom proteja democrația și dezbaterea publică, acestea sunt bunurile noastre cele mai prețioase, chiar dacă sunt fragile”, a asigurat Jean-Noël Barrot.

În ceea ce privește Ucraina, el a reiterat că „numai ucrainenii pot decide să înceteze lupta, iar noi îi vom sprijini atât timp cât nu au luat această decizie”. Ucrainenii „nu se vor opri niciodată până când nu vor fi siguri că pacea care li se oferă va fi durabilă” și până când nu vor avea o garanție de securitate.

„Cine va oferi aceste garanții? Europenii”, a repetat Jean-Noël Barrot, insistând că „da, europenii vor fi implicați într-un fel sau altul în discuțiile” pentru a pune capăt războiului din Ucraina.

Franța va găzdui un summit european despre Ucraina

Ministrul polonez al afacerilor externe, Radoslaw Sikorski, anunțase ieri că Franța vă găzdui un summit european despre Ucraina, luni, în contextul discuției pe care au purtat-o în mod direct președintele american Donald Trump și omologul său rus, Vladimir Putin, pentru a pune capăt războiului.

„Trebuie să ne arătăm puterea și unitatea”, a declarat Sikorski, sâmbătă, într-o postare pe X, confirmând participarea premierului polonez Donald Tusk la evenimentul de luni de la Paris.

Reprezentanții președintelui francez Emmanuel Macron au declarat în urmă cu o zi pentru AFP că între liderii europeni au loc „discuții despre o posibilă întâlnire informală”, dar nu au oferit o dată în acest sens și nici detalii despre lista participanților.

Cine participă

Downing Street a confirmat sâmbătă că a auzit despre întâlnirea propusă, iar oficialii au precizat că Starmer va participa şi va duce mesajele de la întâlnire la Washington săptămâna viitoare, când se va întâlni cu preşedintele Trump. Surse britanice au declarat că, în opinia lor, cei invitaţi la Paris de Macron ar fi secretarul general al NATO, Mark Rutte, şi liderii Germaniei, Italiei, Regatului Unit şi Poloniei.

Cinci diplomați europeni au declarat că reuniunea ar include Franța, Marea Britanie, Germania, Polonia, Italia, Spania și Danemarca, care ar reprezenta țările baltice și scandinave.

„Acesta este un moment unic într-o generaţie pentru securitatea noastră naţională, în care ne confruntăm cu realitatea lumii de astăzi şi cu ameninţarea cu care ne confruntăm din partea Rusiei. Este clar că Europa trebuie să-şi asume un rol mai important în cadrul NATO, în timp ce lucrăm cu Statele Unite pentru a asigura viitorul Ucrainei şi pentru a face faţă ameninţării cu care ne confruntăm din partea Rusiei. Regatul Unit va depune eforturi pentru a se asigura că SUA şi Europa rămân unite. Nu putem permite ca diviziunile din cadrul alianţei să ne distragă atenţia de la inamicii externi cu care ne confruntăm”, a declarat Starmer.

O tânără ucraineancă, prinsă chiar în momentul în care își vindea bebelușul pentru 20.000 de dolari. Voia să-și cumpere o mașină

O poveste cutremurătoare a ieșit la iveală în Ucraina! O tânără de doar 22 de ani din Harkov a fost prinsă în flagrant în timp ce își vindea fetița nou-născută pentru suma de 20.000 de dolari. Femeia voia să-și cumpere o mașină din acei bani, scrie observatornews.ro

Potrivit informațiilor furnizate de Procuratura Generală și Poliția Națională a Ucrainei, copila s-a născut pe 1 decembrie 2024. În ianuarie 2025, mama a decis că nu mai vrea să aibă grijă de micuță și a început să caute un cumpărător. În final, tânăra a convenit să-și cedeze fiica unei prietene, cerând în schimb suma de 20.000 de dolari.

Planul tinerei, dejucat de poliție

Autoritățile au fost alertate de activitatea suspectă și au început o investigație amănunțită. În urma verificărilor, s-a confirmat că mama avea intenția clară de a-și vinde propriul copil.

„Femeia, care mai are un băiețel de un an și zece luni, nu dorea să se ocupe de fiica ei nou-născută și a căutat o modalitate de a scăpa de ea”, au declarat reprezentanții Poliției Naționale.

În cele din urmă, tânăra a fost reținută pe 12 februarie, chiar în momentul în care preda copilul și primea suma cerută. Potrivit anchetatorilor, femeia și concubinul său intenționau să folosească acești bani pentru a cumpăra o mașină. Între timp, băiețelul de un an și zece luni al femeii a fost luat sub îngrijirea medicilor.

Pedeapsă aspră pentru o faptă inumană

Tânăra din Harkov a fost pusă sub acuzare pentru trafic de persoane. Dacă va fi găsită vinovată, riscă până la 15 ani de închisoare.

Într-un caz similar, în urmă cu doar câteva luni, o fată de 19 ani din Dnipro a încercat să își vândă fiul de doi ani, plănuind să folosească banii pentru a-și deschide o afacere.

Vremea se răcește și mai mult: Ne așteaptă până la -12 grade

Meteorologii anunțăcă vremea se răcește și mai mult. Astfel, la noapte se așteaptă până la -12 grade Celsius. Ziua termometrele vor indica -1 grad, informează unica.md.

În Centrul țării temperaturile vor oscila până la -10 grade în timpul nopții și până la 1 grad ziua.

În sudul țării, ziua va fi cel mult 3 grade ziua, iar noaptea -8 grade.

În capitală minima va fi de -10 grade în timpul nopții și un grad în timpul zilei.

Bărbatul care și-ar fi stropit soția cu acid riscă detenție pe viață! Individul, trimis pe banca acuzaților
Articolul anterior
„Simțeam că gata, nu mai am puteri”: #SUNTVOCE cu Irina Grecu.
Articolul următor