În timp ce unii oameni investesc la bursă, alții preferă investiții mai previzibile cum ar fi mașinile clasice. Fabricate cu peste 30 de ani în urmă, mașinile clasice devin din ce în ce mai populare în rândul persoanelor care caută oportunități de investiții. Potrivit lui Matas Buzelis, expert auto al carVertical, modelele în stare impecabilă, alese cu atenție, își pot crește valoarea de câteva ori, chiar și după câțiva ani.
Care mașini pot fi considerate clasice?
Pentru ca o mașină să fie considerată model clasic trebuie să fi fost fabricată acum mai bine de 30 de ani. Cu toate acestea, nu orice mașină mai veche de 30 de ani este o investiție bună. Numărul de exemplare produse, prețul și motivele din spatele producției sunt elemente care pot explica de ce unele vehicule sunt considerate mașini clasice iar altele nu.
De exemplu, un vehicul care a fost extrem de popular și accesibil maselor probabil nu va ajunge să fie o mașină clasică foarte râvnită. În schimb, versiunea sa cea mai luxoasă, cea mai puternică sau cea mai rară ca și configurație ar putea deveni populară printre entuziaști și ar putea fi considerată un model clasic.
Să luăm un exemplu simplu – Ford Sierra a fost o mașină populară în anii 80 și 90, dar nu este un model dorit de colecționarii de vehicule clasice. Cu toate acestea, când vorbim despre Cosworth, o versiune de înaltă performanță a Ford Sierra care a fost concepută pentru curse și a avut producția limitată, este o complet altă poveste.
Iată câteva exemple excelente la prețuri diferite a căror valoare ar trebui să crească în viitor:
- Mercedes-Benz 500SL sau 600SL (șasiu R129) – un design atemporal de la Mercedes-Benz. Aceste roadster-uri erau foarte rafinate pentru vremea lor și sunt adesea căutate de pasionații de mașini germane.
- Audi S2 Coupe – echipat cu legendarul motor 2.2 cu 5 cilindri și 20 de supape, acest model dispune de foarte multă putere, păstrând în același timp aspectul emblematic Audi.
- Peugeot 205 GTI 1.9 – poate fi considerat cel mai important model al segmentului de mașini hot-hatch. O mașină care este extraordinar de distractiv de condus în ciuda puterii sale limitate după standardele actuale.
- Citroen SM – un Citroen emblematic cu un iz de Maserati. O mașină cu totul specială, cu o suspensie mai rafinată decât cele găsite în mașinile de lux de astăzi.
- Lancia Delta Integrale EVO (sau EVO2) – o mașină extrem de scumpă al cărui pedigree este plin cu succese înregistrate la Campionatul Mondial de Raliuri. Un model foarte valoros pentru orice colecționar de mașini.
O linie foarte fină între o investiție și o distracție pe patru roți
Cumpărătorii de mașini clasice pot fi împărțiți în două grupe: cei care cumpără și vând mașini pentru a obține un profit și cei care cumpără astfel de vehicule pentru experiența plăcută pe care le-o oferă, conducându-le doar la ocazii exclusive.
Șoferii care se gândesc să-și ia o mașină clasică sunt adesea induși în eroare de ideea că se vor distra conducând acel vehicul și apoi îl vor putea vinde la un preț foarte bun. În realitate, pot ajunge în situații în care mașina lor este lovită sau condusă abuziv și prin urmare nu își va mai păstra intactă valoarea. Oamenii care cumpără mașini ca investiție nu le conduc pentru a se asigura că acestea vor rămâne într-o condiție excelentă și nu vor suferi defecțiuni sau accidente. Le folosesc doar la ocazii speciale, evitând de obicei condițiile meteorologice extreme.
Asta înseamnă și că astfel de mașini trebuie păstrate într-un garaj uscat, bine izolat și cu temperatură reglată, ceea ce necesită investiții suplimentare.
Mașinile mai vechi atrag șoferi mai tineri
Șoferii tineri și fără experiență au motivații diferite pentru a cumpăra o mașină mai veche. Pentru unii un vehicul este doar un mijloc de a ajunge din punctul A în punctul B și nu sunt interesați de cultura auto. Alții nu au încredere în abilitățile lor de conducere, așa că aleg o mașină veche și ieftină pentru a evita pierderi financiare mari în caz de tamponare sau accident.
Cu toate acestea, există și entuziaști auto mai tineri cărora le place să experimenteze emoția autentică specifică mașinilor clasice. Aceste mașini pot stârni un sentiment de nostalgie și pot aduce în conștient amintiri valoroase. În plus pot constitui și o investiție foarte bună.
Mașinile clasice în stare impecabilă ar putea fi mai scumpe pe piețele occidentale
Țările din Europa de Vest au o cultură consacrată a mașinilor clasice, în timp ce în Europa de Est unii proprietari nu știu ce bijuterie conduc zi de zi sau care este valoarea reală a unui Mercedes-Benz cu aspect vechi. Prin urmare, dacă un vehicul se bucură de o cerere mare, este o idee bună să fie vândut pe piețe occidentale precum cele din Italia, Franța, Germania, Belgia sau Marea Britanie.
„Cultura mașinilor clasice este mai pronunțată în țările occidentale, unde târguri de renume mondial atrag colecționari de top care își prezintă inventarul de mașini clasice și care caută oportunități de a face noi afaceri bune. Acest lucru evidențiază, de asemenea, potențialul de a vinde vehicule clasice la nivel internațional. În lumea interconectată de astăzi, licitațiile online fac acest proces mai ușor decât oricând până acum”, spune Matas Buzelis, expert în domeniul auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.
Este mai ușor de negociat cu vânzătorii particulari, dar acest lucru vine cu riscuri
În timp ce cumpărătorii își doresc să dea peste o mașină rară al cărei proprietar nu-i cunoaște adevărata valoare, șansele de a găsi o astfel de ofertă sunt foarte scăzute.
Având în vedere că dealerii de mașini de colecție știu bine ce vând și știu și să negocieze, mașinile vechi și bine conservate sunt semnificativ mai scumpe atunci când sunt vândute de aceștia.
În schimb, tot procesul de cumpărare este mai transparent atunci când se achiziționează o mașină de la un dealer pentru că își verifică mereu vehiculele înainte de a le pune la vânzare. Cumpărarea unei mașini de la vânzători privați vine cu riscuri, având în vedere că poate fi greu de spus la prima vedere cum a fost întreținut și condus vehiculul respectiv.
Doar mașinile care au rămas fidele design-ului original își merită banii
Chiar și mașinile clasice de colecție sunt adesea recondiționate și revopsite în așa fel încât nu mai există nicio urmă din aspectul lor original. Pentru a păstra cât mai ridicată valoarea unui vehicul clasic, acesta trebuie să fie ținut cât mai aproape de design-ul original și în cea mai bună stare posibilă.
„Nimic nu este mai rău decât să faci reparații ieftine unui vehicul de colecție, mai ales când luăm în considerare că aceste mașini sunt foarte dificil și costisitor de întreținut. De exemplu, modelele Mercedes-Benz mai vechi erau foarte avansate pentru vremea lor, dar în prezent sunt un coșmar de reparat deoarece în trecut comenzile hidraulice erau folosite practic pentru orice. Ajungi blocat într-o rutină nesfârșită de căutare a pieselor originale, în timp ce unele componente pot fi recondiționate doar de mecanici pricepuți”, explică Buzelis.
Este esențial pentru investitori să existe documentație pentru lucrările de întreținere
Mașinile clasice au un istoric de service foarte vechi, iar unele dintre aceste înregistrări s-ar putea să nu fi fost niciodată digitalizate. Prin urmare, singura dovadă disponibilă a stării bune a acestor mașini sunt cartea/documentația de service.
Cumpărătorii de mașini clasice ar trebui să examineze cu mare atenție documentele mașinii deoarece acestea pot fi falsificate pentru a crea iluzia că vehiculul nu are defecte. Unele înregistrări istorice se poate să fi fost totuși digitalizate, așa că este clar o idee bună să inspectați online istoricul mașinii cu ajutorul unui număr VIN și să vedeți dacă găsiți ceva informații.
Articol de CarVertical