Obligațiile de plată nu au fost îndeplinite la timp, deoarece SA „Moldovagaz” a înregistrat în octombrie curent un deficit al balanței de plăți. Aceasta este explicaţia distribuitorului de gaze pentru faptul neachitării plăţilor curente către Gazprom.
„SA „Moldovagaz” confirmă recepționarea unei notificări din partea SAP „Gazprom” data de 22 noiembrie 2021 cu privire la necesitatea plății pentru livrările curente de gaze naturale pentru lunile octombrie și noiembrie 2021 în termen de 48 de ore.
Obligațiile de plată nu au fost îndeplinite la timp din cauza faptului că în octombrie 2021 SA „Moldovagaz” a înregistrat un deficit al balanței de plăți ca urmare a creșterii prețului de achiziție a gazelor naturale în anul 2021 de la 126,70 USD per mia de metri cubi în trimestrul I până la 800,62 USD per mia de metri cubi în octombrie 2021, în condiția a unui preț mediu anual de achiziție de 148,61 USD per mia de metri cubi, inclus în tariful actual din 03 noiembrie 2020.
În acest moment, se lucrează în continuare pentru a rezolva această situație. Totodată, ne exprimăm încrederea că cu sprijinul autorităților de stat ale Republicii Moldova această problemă va fi rezolvată în cel mai scurt timp”, se arată în comunicatul „Moldovagaz”.
Datoria acumulată de Moldovagaz și din cauza căreia Moldova riscă să rămână fără gaze în următoarele 48 de ore a fost acumulată din cauza diferenței prețului de achiziție din octombrie, care a crescut cu 800 de dolari.
Explicațiile au fost oferite de șeful Moldovagaz, Vadim Ceban, în cadrul unei intervenții la „Ora Expertizei” de la Jurnal TV.
Ceban a precizat că e vorba de o datorie de 1 miliard 300 de milioane de lei.
„Pentru septembrie am închis datoria cu forțele proprii. La moment, lucrăm și cu Guvernul pentru a remedia problema, sper că mâine, poimâine va fi o soluție.
În octombrie din cauza că prețul de achiziție a fost de 800 de dolari, dar în tarif este introdus prețul de achiziție de 150 de dolari.
Deci este o diferență de mai mult de cinci ori. Respectiv noi nu am avut posibilitatea, am avut un decalaj de casă și, respectiv, nu am putut să încasăm aceste mijloace de la consumatori, pentru că tariful nu a fost actualizat decât abia pe 10 noiembrie. Acesta se referă doar la perioada 1 noiembrie încoace”, a declarat Ceban.