Comisia Europeană a propus marți noi norme pentru a consolida utilizarea datelor privind informațiile prealabile referitoare la pasageri. Sunt vizați toți pasagerii zborurilor care intră în spațiul Schengen.
Această propunere este una din acțiunile-cheie ale strategiei UE privind o uniune a securității.
În fiecare an, peste un miliard de pasageri trec granițele UE sau circulă pe teritoriul Uniunii. Noile norme vor îmbunătăți utilizarea datelor API ( Advance Passenger Information) pentru efectuarea de verificări ale pasagerilor înainte de sosirea acestora la frontierele externe. De asemenea, noile norme vor consolida, potrivit Comisiei Europene, lupta împotriva criminalității grave și a terorismului în cadrul UE.
„Acest lucru va elimina o lacună importantă din cadrul juridic actual, respectând, în același timp, standardele UE privind protecția și transmiterea datelor”, arată Comisia Europeană.
Noile norme prevăd următoarele:
- Norme uniforme privind colectarea datelor API. Noile norme includ o listă închisă de elemente de date API, mijloacele de colectare a datelor API și un punct unic pentru transferul datelor.
- Colectarea obligatorie a datelor API în scopul gestionării frontierelor și al combaterii imigrației ilegale, pentru toate zborurile care intră în spațiul Schengen. Acest lucru va facilita deplasarea persoanelor care călătoresc în spațiul Schengen, reducând din timpul necesar pentru debarcare și controalele fizice la frontieră. Colectarea obligatorie de date API în scopul aplicării legii, pentru toate zborurile înspre și dinspre UE, precum și pentru anumite zboruri din interiorul UE. Colectarea datelor API în astfel de scopuri presupune respectarea deplină a normelor UE privind protecția datelor cu caracter personal.
- Date API de mai bună calitate, întrucât transportatorii aerieni vor trebui să le colecteze numai prin mijloace automatizate.
- Simplificarea transmiterii datelor API de către transportatorii aerieni către autoritățile naționale, prin intermediul unui nou router, care va fi gestionat de eu-LISA, o agenție a UE. Această soluție tehnică respectă garanțiile în materie de protecție a datelor cu caracter personal, deoarece doar va transmite și nu va stoca date API.
Ce urmează
După această propunere este rândul Parlamentului European și al Consiliului să examineze propunerea., iar după ce vor fi adoptate, normele vor fi direct aplicabile în întreaga UE.
„Aceste propuneri vin în completarea altor sisteme și inițiative ale UE în domeniul gestionării frontierelor și al securității, care sunt pe cale de a fi aplicate în cursul anului 2023 (cum ar fi Sistemul de intrare/ieșire și Sistemul european de informații și de autorizare privind călătoriile). Se preconizează că noile norme privind colectarea și transferul datelor API vor fi aplicate integral începând cu 2028. Odată ce routerul va fi dezvoltat, cel mai probabil până în 2026, autoritățile publice și transportatorii aerieni vor avea la dispoziție doi ani pentru a se adapta la noile cerințe și pentru a-l testa, înainte ca acesta să devină obligatoriu”, mai precizează Comisia Europeană
Instrument eficace pentru verificările prealabile ale călătorilor din transportul aerian
Prelucrarea datelor API oferă un instrument eficace pentru verificările prealabile ale călătorilor din transportul aerian, permițând accelerarea procedurilor la sosire și alocarea de resurse și timp suplimentar pentru identificarea călătorilor pentru care este nevoie de mai multă atenție.
„În UE, directiva API le impune transportatorilor aerieni obligația de a transmite, la cerere, datele API către statul membru al UE de destinație înainte de decolarea zborului – este vorba despre zborurile care sosesc dintr-o țară terță și vizează îmbunătățirea controlului la frontieră și combaterea migrației neregulamentare” arată Comisia Europeană
În ceea ce privește revizuirea directivei, aceasta fusese anunțată în programul de lucru al Comisiei pentru 2022 și în Comunicarea privind spațiul Schengen din iunie 2021.
Cele două regulamente vor înlocui directiva din 2004 privind informațiile prealabile referitoare la pasageri.
Evaluarea din 2020 a directivei API a arătat că normele actuale privind colectarea datelor API în UE nu mai sunt adecvate scopului și că e nevoie de armonizarea și clarificarea modului în care sunt colectate datele API la nivelul UE.
„De asemenea, acestea subliniază utilitatea combinării datelor API și PNR pentru a consolida fiabilitatea și eficacitatea datelor PNR ca instrument de aplicare a legii”, mai arată Comisia Europeană.
Dincolo de datele API care sunt colectate de transportatorii aerieni în momentul înregistrării zborului și al îmbarcării, aceștia colectează și date din registrul cu numele pasagerilor (PNR) în momentul comandării sau rezervării unui bilet de avion. Acestea reprezintă un set separat de informații, colectate de companiile aeriene în cursul normal al activității lor. Transmiterea datelor PNR către autoritățile naționale și utilizarea lor ulterioară sunt reglementate în UE printr-un cadru juridic separat, directiva PNR, adoptată în 2016.