O femeie cu nevoi speciale descrie calvarul prin care trece de anul trecut. Ce i s-a întâmplat și cum a reacționat ministrul Muncii?

„Eu rar mă plâng public pe rețelele de socializare despre nedreptatea față de mine, dar azi cred că ar fi momentul”. Așa a început să-și povestească calvarul prin care trece Elena Rațoi, femeie cu nevoi speciale, ce activează de mai mulți ani în cadrul UN Women Moldova. Aceasta povestește pe rețelele de socializare despre cum Direcția Asistență Socială a sectorului Râșcani din Chișinău i-ar fi pierdut un act important, iar în consecință, aceasta ar urma să treacă, din nou, procedura pentru stabilirea gradului de dezabilitate pentru a obține acel document.

Pentru Realitatea.md, Elena Rațoi a declarat că „prima dată m-am adresat la Direcție anul trecut, în luna februarie, în 2022. Atunci a fost momentul când a început toată istoria”.

„Direcția Asistență Socială Râșcani a pierdut un document care îmi atestă dreptul de utiliza transportul, inclusiv transportul public gratuit- Concluzia privind necesitatea deservirii cu transport. Nu menționez câte drumuri și apeluri au fost făcute până să se identifice că această Concluzie a fost pierdută anume de Direcție. La fel nu vorbesc despre câte discuții au fost cu reprezentații/-tele Direcției că e de datoria lor să restabilească documentul, NU A MEA, pentru că în fond ei l-au pierdut… De ce eu trebuie să pierd timp și nervi și să trec nu mai știu ce proceduri pentru o eroare a unei instituții publice?, a scris Elena pe Facebook.

Despre documentul pierdut, Elena Rațoi susține că a aflat întâmplător.

„Alocația pe care o primeam pentru transport la un moment dat a încetat să mai vină. Când am sunat la Direcția Asistenta Socială mi s-a spus că e din cauza că mi-am schimbat viza de reședință. Respectiv, trebuia să transfer dosarul de la Direcția Asistanta Socială sect. Râșcani la cea de la Buiucani, unde am noua viza de reședință. Respectiv, aici s-a identificat că cei de la Râșcani nu-l pot trimite, pentru că documentul era pierdut. Ei ziceau că arhiva lor a fost inundată și au fost distruse mai multe acte. Atunci când le-am zis că e responsabilitatea lor să îl recupereze, ei au expediat scrisoare către Comisia pentru Determinarea Dizabilitatii cu solicitarea ca acea instituție să elibereze actul. Iar ultimii mi-au trimis scrisoare să mă informeze că trebuie să trec din nou comisia pentru determinarea dizabilității, pentru că eu o trecusem în 2005, când mi-a fost recunoscută dizabilitatea pe viață. Dar de atunci s-a modificat Legea și au trecut de la grade de invaliditate de gradul 1, 2 și 3 la tipuri de dizabilitate gravă, severă și medie”, a precizat Rațoi.

Din februarie 2022 și până în prezent, carul așa și nu s-a mișcat din loc. Un lucru e cert: e nevoie de un document nou, iar unica soluție este să….

„Dacă vreau să recuperez actul, va trebui să trec acea comisie. Dar aceasta iarăși e o procedură îndelungată și sincer nu am nici timp, și nici dorința să o fac la moment. Așa că probabil nu o să mai fac nimic la moment… Documentul îmi certifica dreptul să primesc alocații sociale privind utilizarea transportului. La fel, în cazul în care aș vrea să procur un automobil, voi avea nevoie de acest document ca să fiu scutită de taxa de devamare. Cel mai probabil voi începe procedura de recuperare a documentului la momentul când mă decid să procur un automobil”, a mai adăugat Elena Rațoi.

„Nu am sesizat încă instituțiile. Mă gândesc la acest lucru, dacă mai am forțe și nervi să mai merg prin acest proces”.

„O plângere la poliție? Nu, nu vreau să intru în asemenea proceduri. Cel puțin nu la moment. Situația respectivă deja mi-a consumat mult timp și energie și nu cred că mai vreau să trec și prin proceduri judiciare”, a conchis Elena.

„Îmi cer scuze de la doamna Rațoi…”. Este declarația ministrului Muncii, Alexei Buzu, la situația în care s-a pomenit Elena Rațoi, femeie cu nevoi speciale, după ce responsabilii de la Direcția Asistență Socială a sectorului Râșcani din Chișinău i-ar fi pierdut un act important care îi asigura dreptul de utiliza transportul, inclusiv transportul public gratuit.

„Este inadmisibil asemenea comportament. Eu îmi cer scuze de la doamna Rațoi. Am solicitat clarificări și soluționarea problemei în cel mai scurt timp”, a precizat ministrul Muncii, pentru Realitatea.md.

Un polițist de frontieră a înfruntat flăcările pentru a salva un copil

Un polițist de frontieră de la PTF Leușeni, a demonstrat ce înseamnă să fii un adevărat erou, punându-și viața în pericol pentru a salva un copil din flăcările ce cuprinseseră un apartament, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Vigilența și simțul responsabilității acestui angajat s-au dovedit esențiale atunci când a observat fumul dens care ieșea dintr-un apartament de la primul etaj al blocului unde locuiește. Fără ezitare, a acționat imediat, conștient de gravitatea situației. Împreună cu un alt locatar, a alergat spre apartamentul în flăcări, unde au găsit o minoră inconștientă, aflată într-o stare critică din cauza inhalării de fum.

Intervenția rapidă a polițistului de frontieră a făcut diferența dintre viață și moarte. Salvatorii și echipele de urgență de la Direcția pentru Situații de Urgență și Ambulanță au ajuns la scurt timp, iar fetița a fost preluată și stabilizată. Datorită curajului și spiritului său de sacrificiu, copila se află acum în afara oricărui pericol.

Agent-șef principal Denis Cebotari s-a învrednicit de o diplomă și un trofeu din partea Consiliului raional Ungheni pentru curajul, bărbăția și spiritul de sacrificiu, manifestate în timpul intervenției.

Inspectoratul General al Poliției de Frontieră se mândrește de eroismul și dăruirea colegului nostru. Acest exemplu ne demonstrează încă o dată cât de dedicați sunt polițiștii de frontieră în a proteja comunitatea, nu doar la frontieră, ci și în fața pericolelor din viața de zi cu zi.

Serviciile de stare civilă vor fi digitalizate, iar înregistrarea căsătoriei va fi posibilă și la notar

Serviciile publice de înregistrare a faptelor și evenimentelor de stare civilă vor fi modernizate. Guvernul a aprobat un proiect de lege care schimbă conceptul de transcriere a actelor de stare civilă, redefinește noțiunea de „acte de stare civilă” și permite notarilor să înregistreze căsătoriile, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

O schimbare majoră este eliminarea procesului clasic, care presupunea cel puțin o vizită la Agenția Servicii Publice (ASP) pentru ridicarea certificatului pe suport de hârtie. De acum, faptele și evenimentele de stare civilă vor fi înregistrate electronic, iar extrasele vor fi emise în format digital. Documentele de naștere, căsătorie, divorț, schimbare de nume sau deces vor fi disponibile pe hârtie doar la cerere. În consecință, instituțiile publice și private nu vor mai solicita cetățenilor dovezi în format tipărit, accesând direct informațiile prin platforme electronice, precum MConnect și SIC Access-Web.„Trebuie să ne asigurăm că serviciile publice digitalizate sunt utilizate și de sectorul privat, pentru a nu ne limita doar la instituțiile statului. Vă rog să ne asigurăm că toți pot utiliza semnătura digitală, fără a mai avea nevoie de ștampila umedă”, a menționat premierul Dorin Recean. O altă noutate este extinderea competențelor notarilor care vor putea înregistra căsătorii, oferind cetățenilor o opțiune mai accesibilă și rapidă. De asemenea, toate faptele și evenimentele de stare civilă produse în afara țării vor fi integrate în baza de date a ASP, fiind eliberate documente de stare civilă în format electronic.Prin acest proiect, Ministerul Justiției, în colaborare cu Agenția Servicii Publice și Agenția de Guvernare Electronică, urmăresc să simplifice procesarea cererilor și să reducă birocrația. Astfel, cetățenii vor beneficia de servicii mai eficiente și interacțiuni mai facile cu autoritățile.

Aprobat: Compensațiile la energie pentru noiembrie vor varia între 300 și 800 de lei

În sezonul rece 2024-2025, cetățenii vor beneficia de compensații cu valori cuprinse între 300 și 800 de lei. Cabinetul de miniștri a aprobat Regulamentul cu privire la acordarea compensațiilor la energie,informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Compensațiile vor fi acordate sub formă de plată monetară lunară. Sistemul informațional va calcula individual compensația pentru fiecare familie, în baza datelor declarate de solicitanți și a informațiilor din bazele de date conexe. Plățile vor ajunge direct pe cardurile solicitanților eligibili, dacă au indicat acest lucru, sau vor putea fi ridicate în oficiale poștale, în a doua jumătate a lunii decembrie.

Pentru a verifica corectitudinea datelor din cererile solicitanților, sistemul informațional „Vulnerabilitate Energetică” va folosi informații oficiale din mai multe instituții, precum Serviciul Fiscal, Casa Națională de Asigurări Sociale și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră.

Pe parcursul lunii noiembrie, peste 703 mii de gospodării au cerut compensație la energie. Cererile pot fi depuse în orice moment, dar compensațiile nu vor fi acordate retroactiv. Dacă cererea este depusă după data de 28 a lunii, compensațiile sunt acordate începând cu luna următoare.

VIDEO viral! Un medic de la noi, către o pacientă care i-a vorbit în rusă: ”Vreau să iau un Kalaşnikov şi să trag.” Reacţia Spitalului Republican
Articolul anterior
Elixirul tinereții! Oamenii de știință au descoperit cum pot inversa îmbătrânirea în celulele umane
Articolul următor