Oamenii de afaceri din Franța și-au manifestat interesul de a investi în Republica Moldova

În cadrul vizitei de lucru la Paris, Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, s-a întâlnit cu reprezentanții mediului francez de afaceri și conducerea celei mai mari organizații patronale franceze – MEDEF (Mouvement des Entreprises de France). Discuțiile s-au axat pe realitățile economice din țara noastră și direcțiile strategice de interes comun.

Șefa statului a vorbit despre prioritățile de dezvoltare ale Republicii Moldova, viziunea pe care o are asupra viitorului țării, îmbunătățirea mediului de afaceri prin combaterea corupției și reforma justiției, precum și despre avantajele economice de a investi în țara noastră.

De asemenea, s-a discutat și despre potențialele domenii de interes comun, cum ar fi investițiile în energia regenerabilă, sectorul medical sau aviația civilă. Președintele Maia Sandu a apreciat interesul reprezentanților businessului francez față de nivelul de digitalizare a țării și strategiile existente în acest domeniu.

Din cauza restricțiilor pandemice, la reuniune a participat un număr restrâns de companii – nume sonore precum Alstom, Airbus Hélicoptères, Orange, Eco Delta, GE Capital, Oberthur Chash Protection, ADEPTA/GNIS, Société Geismar, L3G, IN Group, Veolia, TECOFI. „Mă bucur să văd că majoritatea dintre dumneavoastră sunteți interesați fie să inițiați, fie să vă extindeți investițiile în Republica Moldova. Vom depune eforturi, pentru ca acest lucru să se întâmple cât mai repede”, a menționat șefa statului.

În Republica Moldova activează 233 întreprinderi cu capital francez. Conform datelor Băncii Naționale, volumul total al investițiilor străine directe din Franța în Republica Moldova au însumat 197,55 milioane USD în anul 2019.

Trei bărbați au fost arestați pentru escrocherie în proporție de aproape un milion de lei. Ce schemă au pus la cale

Trei bărbați de 25, 27 și 30 de ani, originari din Chișinău, Bălți și Căușeni au fost arestați, fiind învinuiți de escrocherie în valoare de aproape un milion de lei, informează unica.md cu referire la un comunicat al Poliției.  

Ofițerii de investigație ai Direcției de Poliție Chișinău, sub conducerea procurorilor Procuraturii mun. Chișinău- Oficiul Principal, au documentat timp de două luni activitatea infracțională  a bărbaților. Aceștia au creat o societate comercială prin intermediul căreia au convins un reprezentant al unei companii despre existența unui lot de grâu de 350.000 de kg, destinat realizării,  eliberând fraudulos acte administrative.  Ca urmare, persoana juridică a efectuat o tranșă pe contul persoanelor vizate, în sumă de 900.000 de lei.

În cadrul cauzei penale au fost efectuate mai multe măsuri speciale de investigaţie şi acţiuni de urmărire penală, fiind efectuate  percheziții autorizate, de unde au fost ridicate mai multe carduri bancare, stick-uri, ștampile, purtători de informație, dar și alte acte false.

Ca rezultat al acţiunilor procesuale efectuate, bărbații au fost reţinuţi, iar ulterior, la demersul procurorilor, au fost arestați preventiv pe un termen de 30 de zile.

Conform legislației în vigoare persoana culpabilă de asemenea infracțiune riscă  închisoare de  la 8 la 15 ani.

Acțiunile de reținere s-au desfășurat cu suportul mascaților din cadrul  BPDS „Fulger”.

Cetățenii vor putea contracta servicii de asistență juridică la distanță

Forma electronică a mandatului avocatului și a avocatului stagiar va fi reglementată în legislație, iar cetățenii vor putea contracta servicii de asistență juridică de la distanță. Raportul pentru un proiect de lege care prevede acest lucru a fost aprobat la ședința de astăzi, 26 noiembrie, a Comisiei juridice, numiri și imunități, scrie stiri.md.

Proiectul de lege a fost elaborat de Ministerul Justiției, la propunerea Uniunii Avocaților din Republica Moldova. Modificările legislative sunt necesare întrucât, în prezent, Legea cu privire la avocatură nu reglementează forma electronică a mandatului, iar formularul mandatului avocatului și al avocatului stagiar trebuie să fie imprimat pe suport de hârtie, cu aplicarea ștampilei.

Astfel, autorii propun modificări la Legea privind avocatura, precum și actualizarea Codului de procedură penală, a Codului de procedură civilă, a Codului de executare, a Codului administrativ și a Codului fiscal, pentru a integra complet utilizarea formei electronice a mandatului avocatului. 

Astfel, se va oferi posibilitatea de a certifica împuternicirile avocatului prin mandat în formă electronică și copia certificată a acestuia pe suport de hârtie. Mandatul avocatului va trebui semnat cu semnătură electronică calificată. 

Acest lucru va permite avocaților să încheie contracte de asistență juridică la distanță, iar de acest lucru vor beneficia inclusiv cetățenii din diasporă, care au nevoie de asistență juridică pentru soluționarea litigiilor care apar pe teritoriul Republicii Moldova.

De menționat că reglementarea formei electronice a mandatului avocatului va asigura și implementarea soluției E-dosar judiciar din cadrul Sistemului informațional judiciar, care presupune automatizarea procesului de depunere a cererii în instanța de judecată în format electronic și distribuirea materialelor din dosar în formă electronică. Respectiv, avocații și avocații stagiari vor putea depune cererile în instanța de judecată prin intermediul Sistemului Informațional Judiciar.

Proiectul de lege privind forma electronică a mandatului avocatului va fi propus spre examinare în prima lectură în plenul Parlamentului.

Reguli noi pentru serviciile digitale

Drepturile consumatorilor de conținut sau servicii digitale vor fi mai protejate. Un set de prevederi în acest sens au fost incluse în legea privind contractele de furnizare de conținut digital și servicii digitale, care a fost publicată astăzi în Monitorul Oficial, transmite MOLDPRES.

Proiectul transpune în legislația națională o directivă a Parlamentului European și a Consiliului European privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale. Astfel, documentul prevede stabilirea unui set de reguli clare pentru vânzarea și consumul conținutului digital, cum ar fi programe de calculator, softuri, jocuri, cărți digitale sau DVD-uri, CD-uri sau stick-uri, în cazul în care acestea sunt purtătoare de conținut sau servicii digitale.

De asemenea, documentul conține prevederi care au drept scop protejarea drepturilor consumatorilor. Aceștia vor avea la dispoziție cel puțin doi ani pentru a solicita o remediere, în cazul în care au depistat defecte la conținutul digital. În cazul în care defectele sunt repetitive sau grave, consumatorii vor putea restitui produsul, vor putea păstra produsul și primi o parte din prețul plătit sau returna produsul și recupera banii.

La fel, vor fi eliminate barierele privind dreptul contractelor în cazul comerțului online transfrontalier cu bunuri și servicii digitale, prin crearea de drepturi și protecție uniformă a consumatorilor.

Autoritatea responsabilă de exercitarea controlului asupra respectării prevederilor privind furnizarea conținutului digital sau a serviciului digital este desemnat Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor din cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării.

Prezenta lege intră în vigoare la expirarea termenului de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Guvernul, în termen de șase luni de la data intrării în vigoare a documentului, va aduce actele sale normative în concordanță cu acesta.

Video! Maia Sandu, întrevedere cu președintele Republicii Franceze, Emmanuel Macron
Articolul anterior
Moldova, printre primele 18 țări ale lumii care vor primi gratuit vaccinuri anti-Covid-19
Articolul următor