Încălzirea recentă și rapidă a oceanelor lumii îi alarmează pe oamenii de știință, care sunt îngrijorați de faptul că acest fenomen neașteptat va contribui la încălzirea globală.
Luna aceasta, suprafața globală a apelor a atins o nouă temperatură record, notează BBC: ”Nu s-a mai încălzit niciodată atât de mult și atât de repede”.
Oamenii de știință nu înțeleg pe deplin de ce se întâmplă asta. Dar ei se tem că, în combinație cu alte evenimente meteorologice, temperatura mondială ar putea atinge un nou nivel îngrijorător până la sfârșitul anului viitor.
Experții cred că în următoarele luni se va declanșa și un puternic fenomen meteo El Niño – un sistem meteorologic care încălzește oceanul.
Oceanele mai calde pot distruge viața marină, pot duce la fenomene meteorologice mai extreme și pot crește nivelul mării. De asemenea, acestea sunt mai puțin eficiente în absorbția gazelor cu efect de seră, care încălzesc planeta.
Un nou studiu important, publicat săptămâna trecută, evidențiază o evoluție îngrijorătoare. În ultimii 15 ani, Pământul a acumulat aproape la fel de multă căldură ca în ultimii 45 de ani, cea mai mare parte a energiei suplimentare ajungând în oceane.
Acest lucru are consecințe în lumea reală – nu numai că temperatura globală a oceanelor a atins un nou record în luna aprilie a acestui an, dar în unele regiuni diferența față de cea pe termen lung a fost enormă.
În martie, temperaturile de la suprafața mării în largul coastei de est a Americii de Nord au fost cu 13,8°C mai mari decât media din perioada 1981-2011.
„Nu se știe clar de ce are loc o schimbare atât de rapidă și o schimbare atât de mare”, a declarat Karina Von Schuckmann, autorul principal al noului studiu și oceanograf la grupul de cercetare Mercator Ocean International.
„Am dublat căldura din sistemul climatic în ultimii 15 ani, nu vreau să spun că este vorba de schimbări climatice, de variabilitate naturală sau de un amestec de ambele, nu știm încă. Dar observăm această schimbare”.
Un factor care ar putea influența nivelul de căldură care ajunge în oceane este, în mod interesant, o reducere a poluării cauzate de transportul maritim. În 2020, Organizația Maritimă Internațională a pus în aplicare un regulament pentru a reduce conținutul de sulf din combustibilul ars de nave.
Acest lucru a avut un impact rapid, reducând cantitatea de particule de aerosoli eliberate în atmosferă. Dar aerosolii care murdăresc aerul contribuie, de asemenea, la reflectarea căldurii înapoi în spațiu, iar eliminarea lor ar putea provoca o mai mare pătrundere a căldurii în ape.