Smartphone-urile (telefoanele inteligente-n.r.) pot provoca distragerea atenției, pot pune în pericol viața privată a elevilor și pot duce la hărțuire cibernetică, afirmă un raport al UNESCO, agenția Organizației Națiunilor Unite (ONU) pentru educație, știință și cultură, care susține că „numai tehnologia care sprijină învățarea” merită să existe în aceste instituții, scrie adevarul.ro.
Organizația susține că smartphone-urile ar trebui interzise, afirmând că tehnologia digitală în ansamblu, inclusiv inteligența artificială, ar trebui să fie întotdeauna supusă unei „viziuni centrate pe om” a educației și să nu suplinească niciodată interacțiunea față în față cu profesorii.
„Revoluția digitală are un potențial incomensurabil, dar, așa cum au fost lansate avertismente cu privire la modul în care ar trebui reglementată în societate, trebuie acordată o atenție similară modului în care este utilizată în educație (…) Utilizarea sa trebuie să fie în scopul îmbunătățirii experiențelor de învățare și al bunăstării elevilor și profesorilor, nu în detrimentul lor. Trebuie să se țină cont în primul rând de nevoile elevilor și să se sprijine profesorii. Conexiunile online nu pot înlocui interacțiunea umană”, a declarat directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay.
Psihologul Mihai Copăceanu subliniază că, din păcate, telefoanele sunt tot mai atractive și găsim o scuză pentru a le folosi în aproape orice situație. „Sunt atractive, interactive și le folosim aproape mereu, nu doar pentru a rezolva anumite task-uri, cât și pentru a vedea ce se mai întâmplă pe social-media. Lucrul acesta se aplică și la copiii și la adulți, de aceea eu sunt pentru interzicerea telefoanelor pe timpul cursurilor, pentru că acestea ar putea să se desfășoare fără a fi perturbate. După cum știm, există multe situații în care elevii stau pe telefoane în loc să fie atenți sau chiar fac live-uri în timpul orelor. În plus, ar crește performanțele cognitive ale elevilor, ar fi mai atenți și concentrați”, spune el.
Cum abordează alte țări problema telefoanelor mobile
Raportul Global Education Monitor 2023 al UNESCO dă exemplu China, care are impuse limite legate de folosirea tehnologiei pentru predare, limitând aparatele digitale la 30% din timpul alocat studiilor, tinerii fiind îndemnați să facă pauze de ecran în mod regulat.
În plus, pe baza analizei a 200 de sisteme educaționale din întreaga lume, UNESCO a estimat că una din patru țări a interzis smartphone-urile în școli, fie prin lege, fie sub forma unei îndrumări. Printre acestea se numără Franța, care și-a introdus politica în 2018 și unde fac excepție anumite grupuri de elevi, de exemplu cei cu dizabilități. Și Olanda, va introduce restricții începând cu 2024, anunțul fiind făcut luna iulie, de ministrul olandez al Educației, Robbert Dijkgraaf: „Elevii trebuie să fie capabili să se concentreze și trebuie să li se ofere posibilitatea de a studia bine. Cercetările științifice arată că telefoanele mobile sunt o sursă de perturbare. Trebuie să-i protejăm pe elevi împotriva acestui lucru”.
De asemenea, și Italia a interzis telefoanele mobile în timpul orelor, încă din 2022, „întrucât este un element de distragere a atenției proprii și a celorlalți și o lipsă de respect față de profesori, pentru care prioritară este restituirea autorității”.
Și în Marea Britanie, fostul ministru al Educației Gavin Williamson a cerut interzicerea telefoanelor mobile în școli în 2021, ca parte a unei măsuri de combatere a disciplinei slabe a elevilor. Măsura a fost respinsă însă în această țară de către sindicatele din educație, care au declarat că școlile au politici de utilizare a smartphone-urilor de ani de zile.
Deciziile privind utilizarea smartphone-urilor în unitățile de învățământ din UK țin de fiecare director de școală în parte. În general, școlile se asigură că telefoanele sunt închise și nu sunt vizibile atunci când se află în incinta școlii și că pot fi folosite în clasă doar cu permisiunea profesorului, iar utilizarea abuzivă a telefoanelor sau a altor dispozitive digitale în incinta școlii poate duce la confiscarea acestora și la sancțiuni.
Psihologul Mihai Copăceanu precizează că există o serie de studii clinice care fac legătura între depresie și social-media și care accentuează că telefonul dă dependență. El subliniază că aceste țări sunt un exemplu, deoarece au înțeles să situația educațională a elevilor se poate îmbunătăți, iar pauza de la telefon le-ar veni în ajutor. „Telefoanele mobile ne scad atenția și concentrarea și ne pot provoca dependență, fiind agitați și stresați atunci când nu le folosim. Întotdeauna este binevenită o pauză de la telefon, care ar trebui să fie luată cât mai des și pe o perioadă cât mai lungă. În cazul școlilor, elevii pot avea telefonul la ei pentru a verifica mesajele, a suna pe cineva când e o urgență, dar în pauze. Eu văd doar avantaje la această măsură”, a mai spus psihologul.
Situația României
Noua lege a Educației din România prevede ca telefonul mobil să fie strict interzis pe parcursul orelor de curs din învățământul preşcolar, primar şi gimnazial. Același lucru este valabil și în timpul activităţilor educaţionale care se desfăşoară în afara unităţilor de învăţământ. Singura excepție pentru elevi este cazul în care au nevoie să folosească telefonul, ori alt echipament de comunicații electronice, în scop educativ. Cei care nu se conformează riscă să li se confiște telefonul sau dispozitivul. În învăţământul liceal, regulamentul intern al unităţii de învăţământ poate interzice folosirea de către un elev al telefonului mobil, parțial sau integral, în incinta unităţii de învăţământ, precum şi în timpul activităţilor care se desfăşoară în afara acesteia. Aceste prevederi nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizaţi să le folosească.