Panourile solare, eficiente economic dar foarte toxice pentru mediu. De ce pot deveni o povară în viitor

Energia solară este considerată una dintre cele mai ecologice tipuri de energie. Cu toate acestea, are și consecințe negative din punct de vedere al mediului – panourile solare care și-au epuizat viața sunt greu și costisitor de reciclat.

Experții spun că până în 2050 lumea ar putea acumula până la 78 de milioane de tone de panouri solare inutilizabile.

În California se dezvoltă activ de mai bine de 20 de ani această tehnologie. Din 2006, statul derulează un program care încurajează proprietarii de case să instaleze panouri solare pe acoperișuri și să folosească mai mult energia pe care o generează. Au fost deja alocate 3,3 miliarde de dolari pentru subvenții în acest domeniu, ca urmare, California are aproximativ 1,3 milioane de panouri solare instalate pe case private, iar peste 17% din toată energia electrică din stat provine din energie solară.

Astfel de panouri sunt proiectate pentru o medie de utilizare de 25-30 de ani. Mulțe dintre ele sunt acum la sfârșitul vieții de funcționare. Aceeași problemă există – sau va apărea în curând – în alte țări.

Conform previziunilor Agenției Internaționale pentru Energie Regenerabilă, la începutul anilor 2030 se vor acumula volume mari de baterii uzate. Până în 2050, volumul lor, într-un scenariu prost, va ajunge la 78 de milioane de tone. Liderii în ceea ce privește cantitatea de astfel de deșeuri vor fi China (20 de milioane de tone), SUA (10 milioane de tone), Japonia și India (7,5 milioane de tone fiecare).

În timp ce panourile solare reprezintă o mică parte din deșeurile electronice, există câteva probleme suplimentare cu acestea. În primul rând, dacă nu sunt reciclate corespunzător, panourile solare sunt în situația, mai mult ca alte gadgeturi, să polueze mediul cu metale grele, cum ar fi plumbul, seleniul și cadmiul. În al doilea rând, procesarea lor este mai dificilă și mai costisitoare decât a majorității celorlalte dispozitive.

Reciclarea necesită echipamente speciale și muncitori calificați – de exemplu, pentru a separa cadrul din aluminiu și tabloul de distribuție de panou fără a sparge partea de sticlă a panoului.

În același timp, o astfel de prelucrare nu este o afacere foarte profitabilă. Din fiecare panou, este posibil să se obțină materiale în valoare de 2−4 USD. Și chiar și cu prelucrarea în masă, acest proces nu devine viabil din punct de vedere economic.

Au încins grătarul și au sărbătorit cu muzică răposații. S-a întâmplat astăzi, în Moldova

Cu mesele pline de bucate, romii din diferite regiuni ale Republicii Moldova au sărbătorit Paștele Blajinilor. La Soroca romii au întins mese copioase cu bucate preparate acasă, buchete de flori, ouă cu pietricele, plăcinte, dar și băuturi alese, transmite www.stiri.md.

La Glodeni aceștia au încins grătarul și au sărbătorit cu chef răposații. De asemenea, romii din Chișinău și Florești s-au remarcat prin pomenile luxoase, bucatele sofisticate, pască grandioasă, rațe umplute, miel sau pește la cuptor și muzică ce răsuna tare.

foto: captura www.stiri.md; www.protv.md

A 5-a oară președinte, Putin trăiește o nouă poveste de dragoste. Cine e femeia care i-a furat inima

Proaspăt învestit în funcție pentru cel de-al cincilea mandat, Vladimir Putin trăiește și o nouă poveste de dragoste. Liderul de la Kremlin s-ar fi despărțit de iubita gimnastă și ar trăi o nouă poveste de iubire cu fiica unui senator, cu 32 de ani mai tânără. Deși s-ar fi despărțit încă de la începutul anului, Alina Kabaeva a fost prezentă la ceremonia de învestitură și a vorbit în cuvinte elogioase despre Putin, potrivit digi24.ro.

Printre miile de invitați la ceremonia de inaugurare, presa internațională a identificat-o și pe Alina Kabaeva. Frumoasa gimnastă pentru care Vladimir Putin a divorțat de soție și alături de care a trăit o relație secretă aproximativ două decenii.

Cei doi s-ar fi despărțit, la începutul anului, dar Kabaeva are doar cuvinte de laudă pentru președinte și tatăl celor doi copii ai ei. Kabaeva a participat la inaugurare împreună cu lotul de gimnaste pe care îl antrenează.

Alina Kabaeva: O operațiune militară specială este în desfășurare, nu este ușor, este complicat, dar este minunat că oamenii au venit la alegeri, l-au susținut pe președinte, i-au susținut politicile, iar noi, în calitate de alegători, vedem că liderul nostru nu se bazează pe țări străine, ci se bazează pe propriul popor. Aceasta este cheia tuturor succeselor și victoriilor noastre.

Kabaeva a vorbit și despre viitorul Rusiei la Jocurile Olimpice, dar presa speculează că declarația a făcut trimitere și la relația ei cu Vladimir Putin.

Alina Kabaeva: Un atlet este la fel ca un războinic. Dacă îți spune conducerea să mergi, atunci trebuie să mergi. Dacă îți spune conducerea să nu te duci, atunci nu te duci. Dacă antrenorul mi-a spus că este imposibil, fie că vreau sau nu, atunci este imposibil!

Presa internațională spune că Vladimir Putin are deja o altă iubită. Ar fi înlocuit-o pe gimnasta olimpică cu Ekaterina Mizulina, în vârstă de 39 de ani. Blonda fermecătoare este cu 32 de ani mai tânără decât președintele rus. Mizulina este fiica unei senatoare și foarte activă în online, fiind implicată și în politică. Ea a condus represiunea de către Rusia a conținutului online anti-război, dar este și un foarte activ susținător al legislația anti-LGBT din țară.

Un aeroport din Italia a introdus FaceBoarding la îmbarcarea în avion, un sistem de recunoaștere facială

Aeroportul Milano Linate nu face excepție de la avansarea tehnologică, introducând recent un serviciu inovativ numit FaceBoarding.

Acesta permite pasagerilor să utilizeze exclusiv recunoașterea facială pentru accesul la controalele de securitate și la îmbarcarea directă în avion de la poarta de îmbarcare, scrir rotalianul.com

FaceBoarding, care nu este obligatoriu, a fost dezvoltat de SEA, compania care administrează aeroporturile din Milano Linate și Malpensa, în colaborare cu Thales, o firmă specializată în sisteme de securitate biometrică.

Serviciul este un sistem sigur, simplu și rapid, care oferă o alternativă la procedurile tradiționale de check-in și îmbarcare, propunând un parcurs fluid și fără necesitatea prezentării documentelor fizice la fiecare etapă.

Pasagerii nu vor fi obligați să utilizeze acest serviciu, va fi un traseu care va merge în paralel cu cel clasic. Îl vor putea folosi cei care s-au înregistrat anterior.

Utilizatorii trebuie să urmeze câțiva pași, precum citirea Politicii de confidențialitate și acordarea consimțământului pentru prelucrarea datelor personale, înregistrarea cărții de îmbarcare și a documentului electronic.

Ulterior, ei se identifică printr-un proces de recunoaștere facială la o cameră dedicată, ceea ce le permite să acceseze apoi coridoarele speciale către avion.

În viitorul apropiat, SEA plănuiește să simplifice și mai mult procesul prin introducerea unei aplicații mobile care va elimina necesitatea prezentării fizice la chioșcurile de înregistrare, permitând înregistrarea facială direct de pe dispozitivul mobil.

Această tehnologie este deja adoptată de companii aeriene precum Ita Airways și Sas, deschizând calea pentru o experiență de călătorie mult mai rapidă.

FaceBoarding promite nu doar eficiență, dar și un nivel ridicat de securitate, asigurându-se că doar pasagerul înregistrat poate avea acces la avion.

Povestea româncei care a fost croitoreasa Reginei Elisabeta a II-a: ”De fiecare dată când întâlneam Regina, trebuia să mă înclin în faţa ei”
Articolul anterior
Transportatorii de colete, ultimatum de la Primăria Capitalei
Articolul următor