Piața auto din Rusia se închină la China! Mașini aduse din UE, vândute doar pe sub mână

Piața auto din Rusia e la pământ. A căzut cu 63% în octombrie, până la 45.228 unități. Iar în topul vânzărilor, locul mărcilor occidentale, a fost luat de modele chinezești. Mașinile occidentale nu mai sunt disponibile decât prin importuri paralele, la prețuri pe măsură.

Vânzările de mașini noi au scăzut cu 62,8%, față de anul trecut, în Rusia, în octombrie. Scăderea cererii și a sentimentului de încredere al consumatorilor au anulat ceea ce părea a fi începutul unei relative redresări în acest sector, după ce Putin a ordonat mobilizarea parțială în septembrie, pentru a face rost de noi trupe de trimis pe frontul din Ucraina.

Asociația Întreprinderilor Europene (AEB) din Rusia a informat că în cursul lunii octombrie au fost vândute doar 45.228 de vehicule noi, față de puțin peste 120.000 în octombrie 2021. 

„Scăderea vânzărilor în octombrie nu este o problemă de aprovizionare”, a spus Evgeny Suvorov, economist la CentroCredit Bank, ci „este un rezultat al colapsului cererii din cauza mobilizării”, relatează Reuters.

Piața auto din Rusia se închină la China

Ponderea industriei auto chinezești în Rusia a crescut de la 10% la începutul anului, la 27% în această toamnă. Iar prăbușirea pieței auto din Rusia cu 60% este recunoscută și de publicațiile economice rusești lenta.ru și kommersant.ru un fel de „Capital” și „Ziarul Financiar” de la noi, care titrează și că modelele chinezești Chery, Haval, Geely și Exeed urcă în topul vânzărilor, în locul mărcilor occidentale. 

Piața auto din Rusia a devenit una dintre principalele victime ale sancțiunilor introduse de țările occidentale după invadarea Ucrainei de către Rusia lui Vladimir Putin.

Majoritatea fabricilor locale ale producătorilor străini s-au oprit, iar dealerii care anterior furnizau mașini din străinătate nu prea mai au ce vinde. Din cauza rupturii lanțurilor obișnuite de aprovizionare și a interdicțiilor totale de import de mașini scumpe, aceștia au fost nevoiți să recurgă la schema gri sau chiar să abandoneze treptat comerțul cu mașini străine, limitându-se doar la stocurile acumulate.

Prin urmare, locul modelelor occidentale a fost ocupat de cele chinezești, dar atât acestea, cât și produsele autohtone s-au scumpit foarte mult. Unii dealeri vând mașini și la licitație, la prețuri mult mai mari decât cele de listă. Și chiar și unii bloggeri auto din Rusia au intrat în comerțul cu mașini occidentale importate paralel, neoficial, din țări care n-au impus sancțiuni Moscovei, mulți dintre ei concurând acum cu vânzătorii profesioniști. În ultimele opt luni, piața auto din Rusia s-a schimbat radical, peste așteptări, și ce se va întâmpla cu ea în continuare, nimeni nu poate spune, apreciază jurnaliștii lenta.ru.

Constructorii auto occidentali au părăsit Rusia. Unii dintre ei, definitiv

Pe 26 octombrie, Mercedes-Benz și-a anunțat retragerea definitivă din Rusia. Reputatul constructor german și-a vândut uzina din Solnechnogorsk, lângă Moscova, și toate proprietățile, inclusiv dreptul de distribuție, distribuitorului Avtodom.

„Principalele priorităților în negocierea termenilor tranzacției au fost maximizarea îndeplinirii obligațiilor față de clienții din Rusia, atât în ​​​​​​ceea ce privește serviciul post-vânzare, cât și furnizarea de servicii financiare, precum și păstrarea locurilor de muncă pentru angajații diviziilor ruse ale companiei ”, a spus compania într-un comunicat.

Suma tranzacției nu a fost dezvăluită, dar valoarea totală a activelor Mercedes din Rusia a fost estimată la două miliarde de euro la sfârșitul anului trecut. Cumpărătorul Avtodom a promis că va continua întreținerea tuturor mașinilor Mercedes vândute deja în țară. Și este de așteptat ca, în viitor, Avtodom, care nu are experiență în producția auto, să poată atrage parteneri terți pentru a produce mașini în facilitățile cumpărate.

„Mișcarea” Mercedes este al treilea caz de retragere completă a unui producător auto străin din Rusia în acest an.

În primăvară, o decizie similară a fost anunțată de Renault, care, împreună cu întreprinderea de stat Rostec, deținea și AvtoVAZ. Uzina Renault a fost redenumită Moskvich și predată administrației orașului.

La mijlocul lunii octombrie, Nissan a închis și el operațiunile din Rusia. Fabrica și centrul de cercetare din Sankt Petersburg, precum și un centru de vânzări și marketing la Moscova, au mers la stat, la Institutul NAMI. În ambele cazuri, AvtoVAZ a preluat întreținerea mașinilor vândute anterior.

Iar în aceeași zi cu Mercedes, Ford și-a anunțat și el plecarea definitivă din Rusia. Compania a vândut o participare de 49 la sută în societatea comună Sollers Ford. Costul tranzacției a fost egal cu prețul nominal al activului.

Alte companii auto străine nu au decis încă ruperea completă a legilor de afaceri cu Rusia, dar au oprit complet producția locală și iau în considerare în mod activ scenarii pentru reducerea afacerilor. Printre aceștia se numără Volkswagen și Volvo, care dețin fabrici în Kaluga, și Toyota, care deține unități de producție în Sankt Petersburg. Iar încă din martie, imediat după ce

Putin a ordonat invadarea Ucrainei, uzina Sollers din Yelabuga, unde se asambla Ford Transit, și uzina din Vladivostok, a aceluiași proprietar, dar care asambla modele Mazda, au fost oprite.

În mai, a fost închisă uzina Kaliningrad Avtotor, care producea mașini BMW, Kia, Hyundai și camioane Ford Cargo. De asemenea, locațiile din Nijni Novgorod și regiunea Kaluga, care au asamblat modele Skoda, sunt inactive.

Iar în octombrie a început să vorbească și despre încetarea iminentă a vânzărilor Hyundai/Kia în Rusia. Companiile coreene au fost considerate multe timp printre cele mai loiale piețe ruse și nu numai în segmentul auto. Samsung, de pildă, încă speră la continuarea activității în Rusia. Iar ministrul rus al Industriei și Comerțului, Denis Manturov, a susținut chiar că Hyundai ar vrea să continue producția, dar îngrijorarea afișată ia negat cuvintele, spun jurnaliștii de la lenta.ru.

În plus, livrările în Rusia au fost oprite de majoritatea producătorilor auto din întreaga lume. Modele Audi, Opel și Porsche, Honda, Suzuki, Mitsubishi, Lexus și Infiniti, Fiat, Ferrari și Lamborghini, Jaguar și Rolls-Royce, Citroen și Peugeot, precum și Chevrolet sau Cadillac, de exemplu, pot fi cumpărate doar din ce mai au dealerii prin curți. Iar stocurile acestora s-au epuizat semnificativ în ultimele luni, în ciuda prețurilor foarte mari.

Producătorii auto din China, pe val în Rusia. Ponderea industriei auto chinezești în Rusia a urcat de la 10% la 27% în 2022

Singura țară care nu numai că și-a păstrat o prezență cu drepturi depline pe piața auto din Rusia, dar și-a consolidat-o, a fost și este China.

Haval continuă producția la o fabrică din regiunea Tula, iar Chery, JAC sau Geely și-au intesificat importurile  în Rusia. Uzina de asamblare Haval funcționează la capacitate maximă, după ce AvtoVAZ și GAZ au intrat în „pauză”, și nu face față cererii. În plus, împreună cu UAZ, chinezii au recurs la producția de modele simplificate.

China nu a impus nicio sancțiune Rusiei, după invadarea Ucrainei, și a păstrat o conexiune de transport cu drepturi depline. În astfel de condiții, livrarea la timp a componentelor sau a vehiculelor finite nu provoacă dificultăți. Chiar și Haval importă mașini din China, uzina de la Tula ne putând face față cererii în creștere bruscă.

Ponderea industriei auto chinezești pe piața din Rusia a crescut continuu și spectaculos pe fondul sancțiunilor occidentale impuse Moscovei, urcând de la 10% la începutul anului 2022, la 27% în octombrie. 

Mașini occidentale „pe sub mână”, neoficial, prin importuri paralele

Situația de mai sus este bazată pe cifrele de pe piața auto oficială din Rusia, unde livrările se fac exclusiv prin dealeri autorizați. În același timp, importurile paralele, fără permisiunea deținătorului drepturilor de autor, se dezvoltă activ în Rusia.

După începerea războiului în Ucraina, importurile paralele au devenit o soluție universală și adesea unică la problema penuriei de mărfuri din cauza retragerii companiilor occidentale. Anterior, era ilegal, dar în martie guvernul de la Moscova a ridicat interdicția asupra anumitor categorii de mărfuri printr-un decret special. Lista include și mașini: persoane juridice și antreprenorii individuali le pot importa în Rusia în cadrul „schemei gri”.

Într-o astfel de situație, numeroși bloggeri auto s-au transformat în „dealeri” de mașini occidentale.

De exemplu, bloggerița și jurnalista auto Elena Lisovskaya, care are 1,6 milioane de abonați pe YouTube, și-a făcut un canal separat Telegram, împreună cu asistența ei, și postează anunțuri cu mașini aduse în Rusia prin importur parale. Mai mult, recent, Lisovskaya anunțat o nouă opțiune: posibilitatea de a lua un împrumut auto și de a intermedia chia și un leasing, acționând, de fapt, ca un intermediar între cumpărător și bancă, ca un dealer auto cu drepturi depline.

„Importăm mașini din SUA, Europa, Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan, Emiratele Arabe Unite. Cele mai populare destinații sunt Emiratele Arabe Unite, Kazahstanul și Europa”, a declarat Lisovskaya pentru Lenta.ru.

Ce prețuri au mașinile occidentale importate paralel în Rusia, fără garanție

Importurile paralele au făcut posibilă eliminarea markup-urilor producătorilor și reducerea costurilor multor mașini la cerere. Factorul decisiv este valoarea taxei platite de importator.

Într-un showroom oficial, prețul unei Kia K5 din Coreea de Sud pornește de la 2,7 milioane de ruble (cca. 43.000 euro). Importată neoficial, prin sistemul paralel, Kia K5 pornește de la 1.15 milioane de ruble (cca. 18.500 euro), plus 650.000 de ruble taxa individuală de import. Total: de la 1,8 milioane de ruble (cca. 29.000 euro).

Un alt exemplu se referă la Mitsubishi Pajero Sport, importat paralel din Thailanda pentru 2.24 milioane de ruble, cu o taxă individuală de import de un milion. Total, de la 3,24 milioane de ruble, deci, de la cca. 52.000 euro. În Rusia, dacă mașina ar fi importată ooficial, costul standard ar porni de la 4.3 milioane de ruble (cca. 69.500 euro).

Importurile paralele, neoficiale, au un mare dezavantaj: mașinile nu beneficiază de garanție din partea producătorului. 

sursa: www.newsweek.ro

Mihai Popșoi, întrevedere la Londra cu ministrul de externe al Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord

În marja vizitei oficiale la Londra, vicepremierul Mihai Popșoi, a avut o întrevedere cu ministrul de externe al Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord, David Cameron și cu ministra pentru Europa, Nus Ghani.

Oficialii au discutat despre consolidarea relațiilor bilaterale moldo-britanice, cu accent pe fortificarea capacităților instituțiilor naționale, reformele implementate de către țara noastră în procesul de integrare în Uniunea Europeană, precum și aspecte ce țin de securitatea regională.

Au fost abordate și acțiunile care ar putea fi întreprinse pentru a facilita conversiunea permiselor de conducere moldovenești și liberalizarea accesului producției moldovenești pe piața britanică.

„I-am mulțumit ministrului britanic de externe pentru faptul că, Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord sprijină constant dezvoltarea și consolidarea democrației și rezilienței Republicii Moldova”, a menționat ministrul Popșoi.

La rândul său, omologul britanic a asigurat de susținerea Regatului Unit pentru modernizarea țării noastre.

Ucraina: o bătrânică a străbătut circa 10 km prin bombardamente pentru a ajunge pe un teritoriu controlat de ucraineni

Lidia Stepanivna, în vârstă de 98 de ani, a străbătut circa 10 km prin bombardamente până a ajuns pe un teritoriu liber, controlat de ucraineni.

Ucraina: O bătrână a mers mai mulți km pe jos prin bombardamenteFoto: Poliția Ucrainei

Casa femeii din localitatea Oceretine a fost distrusă de ruși, iar rudele sale au fost rănite, scrie www.stiri.md, conform presei ucrainene.

O zi întreagă femeia a mers fără mâncare sau apă, a căzut de câteva ori fără putere. În plină luptă, bătrână a rămas miraculos nevătămată.

Seara, bătrâna a fost observată pe drum de militari, care au predat-o polițiștilor. Aceștia au dus-o la un adăpost pentru cetășenii evacuați, unde a primit îngrijirile necesare. În prezent, oamenii legii caută rudele femeii.

„Am supraviețuit acelui război și trec prin acest război. A rămas fără nimic”, spune femeia.

O companie italiană a deschis prima sa fabrică de procesare a fructelor la Căinari

Compania italiană LEONEVA a deschis prima sa fabrică de procesare a fructelor în Republica Moldova. Amplasată în orașul Căinari, afacerea italiană, a generat în jur de 25 de locuri noi de muncă și mai urmează și altele.

Fondatorul companiei, Leone Piero Antonio, care se află în Republica Moldova din 2020, a reușit deja să proceseze și să exporte mai bine de 3500 de tone de fructe, transmite IPN.

Fondatorul și administratorul companiei LEONEVA, Leone Piero Antonio, le-a mulțumit tuturor participanților la acest eveniment, spunând că reprezintă un pas important.

Omul de afaceri precizează că, lansarea și desfășurarea afacerii sale este un lucru de echipă care ajută Republica Moldova să fie și mai vizibilă în lume.

Prezent la eveniment, ambasadorul Republicii Italiene în Republica Moldova, Lorenzo Tomassoni, a menționat că fabrica italiană pentru procesarea fructelor reprezintă o mișcare substanțială în acest domeniu.

Și este de remarcat faptul că, LEONEVA conlucrează cu un partener important, cunoscut ca unul dintre cei mai mari producători și exportatori de fructe la nivel global.

În următorii doi ani, urmează să fie create și alte oportunități noi de angajare. Este vorba despre o investiție de circa 1,5-2 milioane de euro.

La evenimentul de inaugurare a participat și viceprim-ministrul Dumitru Alaiba, ministru al economiei și digitalizării.

„Suntem aici pentru a inaugura o nouă investiție italiană în Republica Moldova, în Căinari. Ne bucurăm foarte mult de faptul că, oameni de afaceri italieni găsesc oportunități aici, în Republica Moldova. Ne bucurăm foarte mult de fiecare asemenea pas, oricât de mic, care ne integrează tot mai mult în piața europeană”, a menționat Dumitru Alaiba.

„Atunci când un antreprenor găsește oportunitate în Republica Moldova și investește aici, acest fapt nu poate să nu bucure. Aceasta generează capacitate de export, aceasta generează locuri de muncă. Bine ați venit în Republica Moldova”, a mai spus Dumitru Alaiba, precizând că în 2023 Moldova a livrat cele mai multe prune pe  piața europeană.

sursa: www.agrobiznes.md

Moldovenii strâng cureaua! Din cauza tarifului uriaș la gaze, au redus consumul de gaze cu 57%
Articolul anterior
Muzeul Luvru lansează o strângere de fonduri pentru a cumpăra o tabachieră prețioasă. Organizatorii speră să adune peste un milion de euro
Articolul următor