Poliţele de asigurare medicală pe suport de hârtie ar putea dispărea

Noțiunea de ”poliţă de asigurare obligatorie de asistenţă medicală” (AOAM) ar putea fi substituită cu noţiunea de ”Statut de persoană asigurată”. Autorii unui proiect de lege susțin că astfel va fi exclusă obligativitatea deţinerii poliţei de AOAM pe suport de hârtie şi a ambiguităţilor respective privind modalitatea de activare a acestora.

separator

Modificările propuse exclud necesitatea deţinerii şi prezentării poliţei de asigurare pe suport de hârtie în cazul adresării persoanei asigurate către prestator pentru a benefica de servicii medicale sau medicamente compensate.

Autorii inițiativei susțin că de la începutul acestui an este reglementat aspectul de furnizare a datelor de către angajatori către Serviciul Fiscal de Stat şi nu CNAM (Darea de seamă unificată). Respectiv, pentru a intra în posesia poliţelor de asigurare, reprezentantul angajatorului sau persoana fizică trebuie să se prezinte la sediul CNAM pentru a recepţiona poliţele de asigurare pe suport de hârtie.

Astfel, proiectul asigură şi o finalitate a procesului de raportare a listelor de evidenţă nominală efectuat de către agenţii economici şi instituţiile abilitate de ţinerea evidenţei persoanelor asigurate de stat prin intermediul canalelor electronice de raportare. Statutul de persoană asigurată/neasigurată se va acorda ca urmare a informaţiei furnizate, fără ca agentul economic să fie nevoit să se deplaseze la sediul Agenţiei teritoriale a CNAM pentru a ridica poliţele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pe suport de hârtie, respectiv, fără a suporta pierderi de timp şi resurse.

Aceiaşi situaţie este valabilă şi pentru persoanele care sunt asigurate de stat, în special, din categoria pensionari sau persoane cu dizabilităţi, care întâmpină deseori dificultăţi locomotorii.

sursa: www.bizlaw.md

Cum va circula transportul public la sărbătorile pascale

Primăria Municipiului Chișinău informează că în zilele de 04, 05 și 06 mai 2024 transportul public municipal va activa în regim special.

Astfel, pentru a asigura cu transport public locuitorii Municipiului Chişinău, în zilele de Paști, regiile municipale de transport troleibuze și autobuze vor activa după cum urmează.

Sâmbătă spre duminică (04-05 mai 2024), în Noaptea Învierii, troleibuzele de pe rutele: nr. 2 și nr. 25 și autobuzele de pe ruta nr. 5 și nr. 26 vor circula până la ora 01:00. Totodată, troleibuzele de pe liniile nr. 8, nr. 10, nr. 12, nr. 22, vor circula pe parcursul întregii nopți, cu interval de 30 minute.

Duminică și luni, (05-06 mai 2024), transportul public va circula conform orarelor de duminică, cu modificări adiționale.

Pentru informații suplimentare despre circulația rutelor de transport public cetățenii pot apela: Linia Fierbinte Regia Transport Electric Chișinău – 022 204 205; Dispeceratul Parcul Urban de Autobuze – 022 837 317.

Decorațiuni cu specificul Sărbătorilor Pascale, în spațiile publice din Chișinău. Unde le puteți admira

Primăria Municipiului Chișinău informează că în spațiile publice din oraș au fost amenajate decorațiuni cu tematică pascală.

Figurinele instalate în parcuri, scuaruri și alte spații publice, au formă de ouă de Paști, de îngeri, iepurași, lumânări și flori.

Pe parcursul serii decorațiunile pascale vor fi iluminate, iar doritorii vor putea face poze cu familia, rudele și prietenii.

De asemenea, în perioada Sărbătorilor Pascale în oraș va fi conectat iluminatul decorativ stradal.

A fost lansată înscrierea pentru programe municipale destinate tinerilor antreprenori

Primăria Municipiului Chișinău, prin intermediul Centrului Municipal pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, a lansat joi procesul de aplicare la Programul municipal de educație antreprenorială, Programul Municipal – Pilot „Startup pentru Tineri și Migranți” și Incubatorul Municipal de Afaceri, pentru suportul tinerilor în lansarea propriilor afaceri.

Pentru asigurarea activităților planificate, Primăria Chișinău a alocat pentru acest an peste 18 milioane de lei.

Prezent la eveniment, Primarul General, Ion Ceban, a declarat că dezvoltarea politicilor municipale adresate tinerilor este de a le oferi posibilitatea de a-și desfășura afaceri aici, acasă și de a-și valorifica potențialul de care dispun în beneficiul lor, dar și a întregii comunități, în municipiul Chișinău sau pe teritoriul republicii.

Edilul capitalei și-a exprimat speranța că inițiativele de dezvoltare antreprenorială vor fi de succes, lucru ce va putea fi demonstrat în perioada imediat-următoare, prin interesul și implicarea tinerilor, dornici de a-și valorifica potențialul și cunoștințele acumulate până acum.

Fiecare program nou-lansat presupune următoarele activități:

➢ Programul municipal de educație antreprenorială și perioada de depunere a dosarelor (02.05 – 31.12.2024)

Scopul sesiunilor de pregătire antreprenorială constă în oferirea posibilității tinerilor de a-și dezvolta gândirea, abilitățile și cunoștințele antreprenoriale necesare pentru inițierea și gestionarea cu succes a propriilor afaceri.

➢ Programul Municipal – Pilot „Startup pentru Tineri și Migranți” și perioada de depunere a dosarelor (02.05 – 07.06.2024)

Scopul programului este de a stimula antreprenoriatul în rândul tinerilor și migranților din municipiul Chișinău, prin facilitarea lansării și dezvoltării afacerilor sustenabile și susținerea creării locurilor noi de muncă.

În cadrul componentei de finanțare a Programului, cu o contribuție de doar 30%, tinerii și migranții vor avea posibilitate să obțină suport financiar nerambursabil, de până la 200 mii lei, pentru realizarea proiectelor investiționale proprii.

➢ Incubatorul Municipal de Afaceri și perioada de depunere a dosarelor (02.05 – până la epuizarea locurilor disponibile)

Scopul Programului de incubare reprezintă dezvoltarea companiilor rezidente din industrii culturale, creative și a sectorului tehnologii informaționale.

Incubatorul municipal de afaceri va asigura crearea infrastructurii necesare pentru a dezvolta afacerile în sectoarele nominalizate prin:

  1. Acordarea spațiilor fizice și virtuale pentru activitate;
  2. Acordarea suportului logistic și tehnic pentru tinerii aflați la etapa inițierii unui Start-up;
  3. Organizarea cursurilor de instruire și de mentorat;
  4. Asigurarea suportului informativ privitor la sursele de finanțare a afacerii, etc.

Primăria Chișinău își focusează eforturile spre promovarea și implementarea bunelor practici în procesul lansării și dezvoltării activităților antreprenoriale în rândul tinerilor din municipiul Chișinău.

S-a rupt cerul! În raioanele din sudul Moldovei au căzut ploi torențiale
Articolul anterior
Zece moduri de a purta pantalonii de trening
Articolul următor