Preotul Maxim Melinti, despre Crăciunul pe stil vechi: „Acum o sută de ani, nu exista această problemă”

Parohul bisericii „Acoperământul Maicii Domnului” din satul Ghidighici, Maxim Melinti, a explicat cu argumente istorice de ce Nașterea Domnului se sărbătorește pe 25 decembrie, dar nu pe 7 ianuarie, „așa cum a fost din bătrâni”, potrivit publicației Ziarul de Gardă.

Mulți dintre credincioși își argumentează apartenența la calendarul vechi, sărbătorind Crăciunul pe 7 ianuarie, zicând: „așa am apucat din bătrâni”. Totuși, preotul a menționat că aceast argument este valabil „dacă vorbim de cele câteva generații de moldoveni care s-au născut în perioada sovietică și post-sovietică”.

Preotul punctează că, în cărțile religioase, în dreptul slujbei Nașterea lui Hristos este scris 25 decembrie, nu 7 ianuarie, dar că „5 din cele 15 Biserici Ortodoxe Autocefale, nu au acceptat îndreptarea calendarului făcută în anul 1923, și din acest motiv uzează două calendare”.

„Acum o sută de ani în urmă, nu exista această problemă. Deci, dacă ne-am întoarce înainte de anul 1923, nimeni n-ar zice că „din bătrâni știm că Nașterea Domnului e pe 7 ianuarie”, din simplu motiv că, începând cu secolul al IV-lea, pentru sărbătoarea Nașterii lui Hristos a fost aleasă ziua de 25 decembrie – a treia zi după solstițiul de iarnă”, notează părinte Episcop Ambrozie Munteanu, citat de preotul Maxim Melinti.

Potrivit fețelor bisericești, pe 1 octombrie 1923, Sfântul Ierarh Tihon, Patriarhul Moscovei și al Întregii Rusii, a emis un Ukaz (decret, n. red.) cu privire la adoptarea calendarului nou (iulian îndreptat) în Patriarhia Moscovei. Doar că, peste o lună, la 8 noiembrie 1923, acel Ukaz a fost anulat cu precizarea că e vorba de o amânare temporară a decretului privind introducerea în utilizarea bisericească a unui nou stil de calendar.

„Cu părere de rău, această reformă necesară (și inofensivă din punct de vedere dogmatic) a provocat disensiuni în urma cărora lumea ortodoxă s-a împărţit în două: cei de stil nou și cei de stil vechi”, au adăugat preoții.

Istoria stilului nou și vechi:

„Biserică Creștină s-a născut în perioada în care Imperiul Roman, la porunca lui Iulius Cezar, începuse să utilizeze calendarul alexandrin (egiptean) solar. De aici și denumirea de „calendar iulian”. Prima modificare a calendarului iulian s-a făcut în anul 1582, pe timpul Papei Grigore al XIII-lea, când oameni de știință ai timpului au ajuns la concluzia că calendarul iulian rămâne în urmă cu 10 zile. De aceea, noul calendar se numește gregorian. Treptat, calendarul Papei a fost acceptat și de țările protestante.

Bisericile Ortodoxe însă n-au acceptat reforma gregoriană, pentru motive de ordin confesional, socotind-o unealtă a propagandei catolice de prozelitism. Ele au menținut mai departe calendarul neîndreptat, care de acum înainte se va numi calendar ortodox sau „stil vechi”, prin opoziție cu cel gregorian, numit calendar catolic și „stil nou.

Cu timpul, diferența dintre cele două calendare a continuat să crească, încât după anul 1900 ea a ajuns sa fie de 13 zile. După primul război mondial, odată cu ruinarea celor trei mari imperii, toate statele din Europa de Est și din Balcani, numite ortodoxe, rând pe rând, su adoptat oficial stilul nou în viața civila.

Vreme de 5 ani, din 1919 până în 1924, în România au existat două calendare, unul civil și altul bisericesc, așa cum se întâmplă până astăzi în R. Moldova. În această situație, a fost convocat la Constantinopol în anul 1923, Congresul interortodox, la care s-a hotărât să modifice calendarul și în Biserica Ortodoxă.

Din cauza calculării datei Sfintelor Paști, calendarul gregorian nu putea fi acceptat, așa că reforma din 1923 presupunea îndreptarea calendarului iulian. Astfel, au fost omise cele 13 zile, cu care greșea calendar iulian, și așa s-a asigurat coincidența calendarului bisericesc cu cel astronomic, civil. Dar recomandările Con­gresului au rămas să fie aplicate de fiecare Biserică ortodoxa autocefală în parte, la momentul oportun, adică atunci când împrejurările vor fi favorabile aplicării îndreptării calendarului”, se arată în textul argumentat al preoților.

Până acum, calendarul îndreptat a fost acceptat în următoarele Biserici:

1. Patriarhia ecumenică a Constantinopolului (1924)

2. Biserica Ortodoxă a Eladei-Grecia (1924)

3. Arhiepiscopia Ciprului (1924)

4. Biserica Ortodoxă Româna (1924)

4. Biserica Ortodoxă din Polonia (1924)

6. Patriarhia Alexandriei (1928)

7. Patriarhia Antiohiei din Siria și Liban (1928)

8. Biserica Ortodoxă din Albania (1937)

9. Biserica Ortodoxă a Cehiei și Slovaciei (1951)

10. Biserica Ortodoxă a Bulgariei (1968).

De câțiva ani, Biserica din Polonia folosește ambele calendare.

Calendarul iulian (stilul vechi) continuă să fie utilizat de:

1. Patriarhia Ierusalimului;

2. Biserica Ortodoxă Rusă;

3. Biserica Ortodoxă a Serbiei;

4. Biserica Ortodoxă a Georgiei;

5. Mănăstirile de la Athos.

Oficial și în Moldova! Înscrierea la universitate se va face exclusiv online

În acest an, înscrierea la programele de licență și masterat din universități se va face exclusiv online. Ministerul Educației spune că acum se fac ultimele ajustări la softul e-Admitere – o platformă unică unde vor fi depuse dosarele. Candidații vor putea aplica la cel mult trei universități, scrie EuropaLibera.

Potrivit responsabililor de la Ministerul Educației, pentru a participa la concursul de admitere, candidații vor trebuie să-și facă un cont online, unde vor introduce doar codul personal din buletinul de identitate.

„Sistemul va extrage datele din bazele deja existente, precum diploma de bacalaureat și notele din diplome. Se vor face excepții pentru candidații din stânga Nistrului. Ei vor trebui să anexeze și diploma, deoarece noi nu avem aceste informații”, a spus Europei Libere consultanta Direcției politici în domeniul învățământului superior, Tatiana Pașa.

În cazul în care candidații nu se vor descurca singuri, ei vor putea veni la universități, unde vor fi organizate centre de informare. „Noi ne dorim ca totul să decurgă bine, dar oricum ar putea să mai apară ceva, având în vedere că este primul an”, a precizat funcționara.

Dosarele pentru facultate trebuiau să fie depuse exclusiv online începând cu 2023, însă autoritățile spuneau atunci că universitățile și candidații încă nu sunt pregătiți, așa că anul trecut admiterea a avut loc în format mixt: electronic și fizic.

Rectorul Universității Tehnice din Moldova (UTM), Viorel Bostan, spune că platforma comună de admitere va permite instituțiilor superioare de învățământ să gestioneze mai bine procesul de admitere.

„Candidatul nu aduce copia buletinului, dar introduce IDNP-ul și automat sunt generate toate datele. Nu aduce copia diplomei de absolvire, pentru că automat apare că studentul a luat BAC-ul, notele lui, reședința, părinții și chiar putem prelua fotografia lui din buletin”, explică Bostan.

El spune că UTM reușea să gestioneze fluxul de candidați și anii trecuți, pentru că are propriul site de admitere. Chiar dacă tinerii vor depune solicitările online, ei vor trebui să vină, ulterior, la universitate să aducă actele în original. De asemenea, ei pot veni la centrul de informare, dacă au anumite întrebări legate de specialități.

„Pentru că noi îi ajutăm să facă decizia corectă. Unii vin și habar nu au care e diferența dintre Contabilitate și Business și administrare sau Marketing, IT ori Inginerie”, a spus Bostan.

Rectora Universității Pedagogice „Ion Creangă”, Alexandra Barbăneagră, speră că, datorită platformei comune, procesul de admitere va fi simplificat.

„Acum se face o singură bază de date, care e a Ministerului Educației, și toate universitățile introduc datele. Vom vedea ce va fi, sperăm să fie mai ușor”, a precizat rectora.

Sistemul informațional unificat e-Admitere a costat peste 790.000 de dolari. Banii au fost alocați de Ministerul Educației în cadrul proiectului „Învățământul superior din Moldova”, finanțat de Asociația Internațională pentru Dezvoltare.

Admiterea în universitățile din Moldova începe, tradițional, la sfârșitul lunii iulie și se încheie în august.

ATENȚIE! O nouă escrocherie

Ministerul Finanțelor avertizează despre scrisori false transmise din numele instituției cu scop de înșelăciune, care se manifestă prin pretinsa solicitare de a achita impozitul pe venit, urmare a blocării unor transferuri financiare.

Ministerul Finanțelor informează publicul că nu a contactat și nu va contacta prin responsabilii săi persoane private în vederea solicitării unor asemenea acțiuni sau a datelor personale și/sau financiare.În cazul recepționării unor astfel de notificări, rugăm să informați imediat organele de drept și Ministerul Finanțelor, sau alte instituții vizate.

Luna mai aduce cinci zile libere pentru bugetari

În anul 2024, Republica Moldova are, în total, 12 sărbători legale, iar cele mai multe sunt în luna mai, scrie evz.ro.

Luna mai aduce cinci zile libere pentru bugetari în Republica Moldova

Luna mai aduce cinci zile de sărbătoare oficială, iar agențiile guvernamentale nu vor avea program de lucru cu această ocazie.

Astfel, instituțiile guvernamentale vor avea zile libere pe 1, 6, 9 și 13 mai. De asemenea, bugetarii nu vor lucra nici în weekenduri, dacă nu se prevede altfel în program.

Unde este închis în zilele de sărbătoare

De exemplu, la  Poșta Moldovei, zilele de 1, 6, 9 și 13 sunt libere în toată țara. De asemenea, medicii de familie nu vor lucra, iar centrele de sănătate vor rămâne închise și în zilele de sărbătoare din 1, 6, 9 și 13 mai.

Și Inspectoratul General pentru Migrație este închis în cele patru zile, iar Agenția Servicii Publice, care este responsabilă cu emiterea documentelor, precum și alte agenții guvernamentale și majoritatea organizațiilor bugetare, vor avea zile libere 1, 6, 9 și 13 mai.

Care sunt sărbătorile din luna mai:

1 mai – Ziua Muncii (miercuri); 5 și 6 mai – prima și a doua zi de Paști (duminică și luni); 9 mai – Ziua Europei și Ziua de Comemorare a Victimelor celui de-al Doilea Război Mondial (joi); 13 mai – Radonița (Paștele Blajinilor), zi de pomenire (luni).

În Găgăuzia, încă o sărbătoare

În regiunea autonomă Găgăuzia, pe lista de sărbători legale se adaugă, în data de 6 mai, Sărbătoarea Hederlez (luni). Anul acesta însă, sărbătoarea specifică va coincide cu a doua zi de Paști.

În Republica Moldova există, potrivit legii în vigoare – pe lângă cele 104 zile libere regulate, adică sâmbete și duminici, într-un an bisect – 12 sărbători oficiale pentru care angajații din sectorul public au zile libere.

Dar, cum unele dintre sărbătorile legale cad sâmbătă sau duminică, anul acesta se va ajunge la un total de 113 zile libere pentru angajații bugetari. Astfel, în 2024, în Republica Moldova vor fi doar 253 de zile lucrătoare.

Un articol despre Chișinău a apărut în revista internațională „National Geographic”
Articolul anterior
Un colind ucrainean cunoscut de Crăciun s-a întors la Kiev după un secol și un turneu mondial
Articolul următor