Primul autobuz electric produs în România, testat în această săptămână la Iași

Începând de săptămâna aceasta, Compania de Transport Public va testa, timp de două săptămâni, primul autobuz electric produs în România ce va circula pe străzile din Iași, scrie euronews.ro.

Autobuzul electric, fabricat la Baia Mare, are o lungime de 12 metri, capacitatea de 83 de locuri și o autonomie de cel puțin 200 de kilometri. Este dotat cu aer condiționat, scrie gazetadechisinau.md.

Primii călători care au folosit autobuzul au spus că noul autobuz este simplu și elegant. Aceștia s-au bucurat că este mai răcoare în interior și că este ecologic, scrie sursa citată.

Șoferul autobuzului electric, angajat la Compania de Transport Public Iași de 30 de ani, a spus că, „practic, se conduce singur”.

Producătorii vehiculului menționează că construcția transportului a durat doi ani. Unul dintre motive ar fi că 90% din piesele folosite pentru construcția autobuzului au fost comandate din afara țării.

Un astfel de autobuz ar costa aproximativ 400 de mii de euro. Reprezentanții Companiei de Transport Public din Iași sunt de părere că ar fi un preț bun, în condițiile în care județul a achiziționat deja cu fonduri europene 44 de autobuze electrice, iar prețurile acestora se ridică la 450-500 de mii de euro.

În Iași, pe lună, sunt 5 milioane de călătorii înregistrate, dintre care mai bine de jumătate se fac cu transportul electric, cu tramvaiul, transmite sursa citată.

Republica Moldova își dublează importurile de energie de la centrala nucleară Cernavodă

Republica Moldova și-a programat dublarea, în noiembrie, a importurilor de energie electrică de la centrala nucleară Cernavodă, operată de compania românească de stat Nuclearelectrica. Din luna noiembrie, Energocom va cumpăra 20 MWh bandă (intervalul de 24/24 de ore) de la centrala nucleară de la Cernavodă (România), o cantitate dublă față de luna octombrie. În total, de la Nuclearelectrica vor fi achiziționați 14.400 MWh (sau aproximativ 4%), scrie profit.ro.

În plus, se planifică a fi cumpărat de pe bursa română OPCOM circa 51.625 MWh (în jur de 14%), în special energie necesară pentru orele de vârf cu consum mare.

În luna noiembrie, Energocom prognozează că va cumpăra pentru necesarul malului drept al râului Nistru circa 380.000 MWh, din care 202.000 MWh (sau aproximativ 53%) – de la centrala termoelectrică moldovenească (MGRES) din regiunea transnistreană. În jur de 95.000 MWh (sau 25%) vor genera centralele termice din Chișinău și Bălți. Conform prognozei, se estimează ca parcurile și instalațiile de energie verde să producă 16.412 MWh, ceea ce va constitui puțin peste 4%.

Asociația Operatorilor de Transport și Sistem de Energie Electrică din Europa Continentală (ENTSO-E) a decis recent majorarea, de la 1 decembrie 2024, a capacității cumulate de import de curent electric de la țările vecine din UE a Ucrainei și Republicii Moldova cu peste 23%, de la nivelul actual de 1.700 MW la 2.100 MW.

Republica Moldova se confruntă cu riscul ca, la iarnă, în condiții de criză în aprovizionarea cu energie, care ar putea surveni și ca urmare a stopării tranzitului de gaze rusești prin Ucraina către Transnistria, să nu poată importa suficient curent electric din România pentru a-și asigura integral necesitățile de consum, a afirmat Agenția Internațională pentru Energie (AIE) în septembrie, reluând practic un avertisment oficial al autorităților de la Chișinău prezentat de Profit.ro la finalului lunii august.

Momente emoționante la o secție de votare din Paris, unde o pereche de miri au venit chiar în ziua nunții să voteze

Momente emoționante la o secție de votare din Paris, Franța, unde un cuplu de miri au venit ieri, 3 noiembrie, săîși exprime votul în turul II al alegerilor prezidențiale, informează unica.md.

Momentele au fost surprins chiar de mebrii comisiei electorale, care au fost încântați de cele văzute.

Iată ce a postat conaționala noastră Catherine Costas.

”Când ai cea mai importantă zi din viața ta, dar vii la vot pentru că este cea mai importantă zi din istoria Republicii Moldova. Voi ați fost azi cireștica de pe tort!”, scrie moldoveanca Catherine Costas.

Primăria din Paris va aplica restricţii suplimentare ce vizează circulaţia maşinilor în centrul oraşului pentru a reduce zgomotul și poluarea

Pentru a reduce şi mai mult traficul autovehiculelor şi a crea mai mult spaţiu pentru biciclişti şi pietoni, Primăria din Paris a stabilit o zonă cu trafic redus în centrul oraşului, scrie g4media.md.

Începând cu 4 noiembrie, doar rezidenţii şi persoanele a căror destinaţie se află în zona centrală vor avea voie să circule într-un perimetru de aproximativ 5,5 kilometri pătraţi, cuprins între Place de la Concorde, Sena, Opera din Paris şi Place de la République.

Măsura are drept scop reducerea zgomotului şi a emisiilor nocive, precum şi ameliorarea siguranţei rutiere, a anunţat municipalitatea locală. Ar trebui ca în urma acestei măsuri, rezidenţii, vizitatorii cu o destinaţie specifică, precum şi persoanele cu o mobilitate limitată să poată circula mai uşor cu maşina în centrul Parisului.

Cei care doresc să meargă la medic, la restaurant, la cinema, să facă cumpărături, să viziteze o galerie de artă sau să rezolve alte treburi în acel perimetru vor primi permisiunea de a intra cu maşina în această zonă. Persoanele care circulă cu maşina în zonă fără autorizaţie vor fi amendate cu 135 de euro, transmite Agerpres.

Potrivit estimărilor municipalităţii, între 350.000 şi 500.000 de automobile trec în prezent prin Paris în fiecare zi, o proporţie semnificativă fiind reprezentată de cele care ”tranzitează” şi care nu fac nicio oprire. Acest trafic intensifică conflictele cu bicicliştii şi pietonii din zona centrală a oraşului.

Primăria din Paris speră că măsurile pentru ameliorarea traficului vor reduce traficul auto şi zgomotul generat de acesta cu 7% până la 30%.

Măsura face parte din planul de redresare a traficului pe care edilul Parisului, Anne Hidalgo, încearcă să îl implementeze de mai mulţi ani.

Drumurile de-a lungul malurilor Senei au fost închise pentru circulaţia vehiculelor şi deschise pentru pietoni. Numărul pistelor de biciclete este în creştere, sunt create noi spaţii verzi şi a fost introdusă o limită de viteză de 30 de kilometri pe oră în aproape toate zonele din oraş.

La începutul lunii octombrie, limita de viteză pe autostrada care deserveşte oraşul a fost redusă de la 70 la 50 de kilometri pe oră.

Politiciană de opoziție din Rusia, însărcinată în luna a patra, arestată pentru o postare despre războiul din Ucraina
Articolul anterior
Un adevărat colț de rai! Insula din Grecia despre care moldovenii nu au auzit
Articolul următor