Autoritățile române au adoptat noi reguli la preschimbarea cărții de identitate, în cazul schimbării numelui sau a adresei de domiciliu, scrie tvrmoldova.md.
Orice schimbare a numelui de familie ori a adresei de domiciliu presupune actualizarea datelor actului de identitate, conform legislației române, mai precis a OUG 97 din 14 iulie 2005, republicată, scrie capital.ro.
În articolul 19 din ordonanță se menționează că schimbarea actului de identitate este obligatorie atunci când se modifică numele sau prenumele titularului, o situație frecvent întâlnită după căsătorie, când unul dintre soți alege să adopte numele celuilalt.
De asemenea, schimbarea buletinului este necesară și atunci când se schimbă adresa de domiciliu, de exemplu, când unul dintre soți se mută la adresa celuilalt sau când soții achiziționează împreună o nouă locuință.
După căsătorie și înregistrarea familiei la starea civilă, soțul care și-a schimbat numele are obligația legală de a solicita eliberarea unui nou act de identitate în termen de 15 zile de la modificarea numelui, conform alineatului (2), litera b) din articolul 19.
Documente necesare pentru schimbarea buletinului
Pentru schimbarea actului de identitate după căsătorie trebuie depusă o cerere la Serviciul Public Comunitar de Evidență a Persoanelor din zona de domiciliu.
Cererea trebuie să fie însoțită de următoarele documente justificative:
- actul de identitate vechi, care urmează să fie preschimbat;
- certificatul de naștere, în original;
- certificatul de căsătorie, în original, care atestă schimbarea numelui de familie în urma căsătoriei;
- documentul care dovedește adresa de domiciliu, cum ar fi un extras de carte funciară sau alt document oficial, în original și copie; este important ca extrasul de carte funciară să fie obținut cu cel mult 30 de zile înainte de depunerea cererii pentru eliberarea noului act de identitate.
- chitanța care dovedește plata taxei pentru eliberarea noului buletin.
Ce se întâmplă cu actul de identitate valabil?
Potrivit The Legal Badger, actul de identitate valabil rămâne în posesia titularului până când noul document este emis, asigurându-se astfel că persoana nu rămâne fără un act de identitate valid pe durata procesului. După depunerea cererii, termenul de eliberare a noului buletin poate varia în funcție de volumul de lucru al serviciului public comunitar și de specificul fiecărui caz. Este recomandat să contactați biroul de evidență a persoanelor pentru a obține informații precise despre durata procesului.
Pentru schimbarea buletinului după căsătorie, trebuie plătită o taxă pentru eliberarea noului act de identitate. Această taxă, reglementată la nivel național, trebuie achitată înainte de depunerea cererii. Valoarea exactă a taxei poate varia ușor între localități, dar în general este o sumă rezonabilă, destinată să acopere costurile administrative asociate cu emiterea noului document.