Republica Moldova își propune reintegrarea socială şi economică a Transnistriei. Singura problemă este că, momentan, nu are suficienți bani și resurse pentru a-și atinge obiectivul. Autoritățile de la Chișinău vor inclusiv schimbarea actualei misiuni de pace din stânga Nistrului, scrie evz.ro.
Ion Grosu, președintele Parlamentului din Moldova, spune că Transnistria este dependentă de gazul furnizat gratuit, iar Chișinăul nu își permite acest lucru.
„Costurile sunt mari, suntem în proces de identificare a resurselor. Noi, de unii singuri, nu ni le putem asuma, mă refer la resursele bugetare ale Republicii Moldova.
Transnistria a devenit un organism dependent de resursa pe gratis, ceea ce nu poate fi la nesfârşit.
E o utopie să crezi că poți să construieşti un scenariu de reintegrare pe premisa că nu se ajustează politicile de preţuri pe malul stâng al Nistrului”, a explicat Grosu.
Chișinăul va aproba un împrumut de 3 milioane de metri cubi de gaz Transnistria, iar Comisia Europeană va oferi țării un grant în valoare de 30 de milioane de euro pentru achiziția volumelor de gaze necesare pentru stânga Nistrului în perioada 1-10 februarie 2025.
Misiune de pace civilă
Autoritățile de la Chișinău vor să schimbe și actuala misiune de pace din Transnistria, care este formată din soldaţi ruşi, moldoveni şi transnistreni, în componențe aproximativ egale – 431, 453 şi 493 de militari.
Igor Grosu afirmă că misiunea de pacificare ar trebui înlocuită cu una civilă, sub egida ONU sau UE.
„Ar trebui să fie o misiune civilă, nu militară, care nu şi-a demonstrat eficienţa în a apropia cele două maluri”, a spus preşedintele Parlamentului din Republica Moldova.
Actuala misiune a fost înfiinţată în 1992, după încercarea de secesiune a Tiraspolului. Ea este rodul unei înţelegeri între preşedinţii de atunci ai Rusiei şi Moldovei, Boris Elţîn, respectiv Mircea Snegur.
Aderarea la Uniunea Europeană
Ion Grosu a adăugat că reintegrarea Transnistriei nu depinde de aderarea la Uniunea Europeană a republicii.
„Acestea sunt două vehicule care merg cu vitezele lor. În procesul de integrare la UE vehiculul are o viteză mult mai bună şi trebuie să se mişte foarte repede.
Asta trebuie să fie o motivație şi pentru malul stâng. Acest plan de reintegrare rămâne valabil şi după aderarea la UE”, a precizat Igor Grosu.
De partea cealaltă, Rusia acuză Chișinăul că vrea să profite de actuala criză energetică din regiunea separatistă, preluând-o printr-o operaţiune militară.