Restricții mai dure la intrarea în Moldova, din 17 ianuarie

Noi restricții la intrarea în Republica Moldova, în contextul creșterii numărului persoanelor infectate cu Covid-19 și a confirmării prezenței tulpinii Omicron pe teritoriul țării. Astfel, potrivit deciziei CNESP de ieri, începând cu data de 17 ianuarie, la frontiera de stat se va reveni la sistemul prin care, indiferent de țara de proveniență, intrarea în RM va fi permisă pe baza unuia din documentele: certificat de vaccinare, test PCR sau rapid efectuat cu 72 de ore, respectiv 48 de ore înainte de îmbarcare sau de intrarea în țară (în funcție de mijlocul de transport utilizat), concluzia medicală confirmativă în cazul persoanelor care au suportat Covid-19, în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi (6 luni) sau un act confirmativ de prezență a anticorpilor anti-Covid-19, scrie unimedia.info.

Astfel, din data de 17 ianuarie 2022, Hotărârea Comisiei Naţionale Extraordinare de Sănătate Publică nr. 62 din 22 septembrie 2021 se modifică după cum urmează:

„10. Se instituie următoarele măsuri de prevenire şi control al infecţiei Covid-19 la traversarea frontierei de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova:

10.1. Traversarea frontierei de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova se permite fără restricţii în una dintre următoarele condiţii:

10.1.1. La prezentarea certificatului de vaccinare împotriva virusului SARSCoV-2 cu schema completă de vaccinare. Dovada imunizării este valabilă dacă au trecut cel puţin 14 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare. Certificatul trebuie să fie prezentat în una dintre limbile română, engleză, franceză, germană, italiană sau rusă.

10.1.2. La prezentarea rezultatului negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau a rezultatului negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore înaintea îmbarcării, pentru persoanele care călătoresc cu mijloace de transport în comun, sau înaintea intrării pe teritoriul Republicii Moldova, pentru persoanele care călătoresc cu mijloace de transport proprii. Confirmarea trebuie să fie prezentată în una dintre limbile română, engleză, franceză, germană, italiană sau rusă.

10.1.3. La prezentarea concluziei medicale confirmative în cazul persoanelor care au suportat Covid-19, în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi (6 luni) sau un act confirmativ de prezenţă a anticorpilor anti-Covid-19, prezentat în una dintre limbile română, engleză, franceză, germană, italiană sau rusă. Actul confirmativ este valabil pe durata perioadei de 90 de zile de la data efectuării investigaţiei.

10.2. Persoanele care nu întrunesc una dintre condiţiile stipulate în punctul 10.1 sunt obligate să respecte regimul de carantină pentru o durată de 14 zile. Persoanele respective vor completa, în mod obligatoriu, fişa epidemiologică electronică, precum şi vor respecta regimul de carantină pentru 14 zile, la adresa declarată. În cazul minorilor până la 14 ani, fişa epidemiologică este completată de reprezentantul legal sau de însoţitor. Regimul de carantină poate fi întrerupt după a 7-a zi dacă persoana efectuează un test PCR Covid-19 sau test rapid de diagnostic Ag SARS CoV-2, iar rezultatul acestuia este negativ prin act confirmat.

10.3. Se stabilesc excepţii de la prevederile punctului 10.2 pentru următoarele categorii de persoane, în cazul în care nu prezintă semne clinice de infecţie respiratorie sau stare febrilă:

10.3.1. copiii cu vârsta de până la 12 ani;

10.3.2. elevii/studenţii cu vârsta de până la 18 ani, care urmează să susţină examene, care merg la studii în instituţii de învăţământ pe teritoriul Republicii Moldova sau peste hotare sau care se deplasează pentru activităţi legate de finalizarea/organizarea/desfăşurarea studiilor/participarea la concursuri sau olimpiade internaţionale, cu prezentarea documentelor confirmative, precum şi însoţitorii acestora;

10.3.3. echipajele şi personalul de deservire a aeronavelor/navelor, brigăzile şi personalul de deservire a garniturilor de tren, conducătorii auto şi personalul de deservire a vehiculelor rutiere de transport marfă şi a vehiculelor rutiere de transport de persoane contra cost care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului;

10.3.4. persoanele care călătoresc din motive de sănătate, inclusiv însoţitorul, după caz (cu prezentarea documentelor confirmative);

10.3.5. lucrătorii transfrontalieri care intră în Republica Moldova din România sau Ucraina, precum şi cei din Republica Moldova angajaţi ai agenţilor economici din ţările menţionate, care fac dovada raporturilor contractuale cu agenţii economici respectivi;

10.3.6. posesorii paşapoartelor diplomatice, de serviciu, oficiale şi speciale şi altele asimilate acestora, precum şi titularii documentelor de călătorie tip Laissez-Passer, eliberate de către Organizaţia Naţiunilor Unite, inclusiv membrii familiilor personalului misiunilor diplomatice şi consulare, ai organizaţiilor/misiunilor iintemaţionale acreditate în Republica Moldova, şi/sau personalul implicat în asigurarea ajutorului umanitar;

10.3.7. persoanele în tranzit (care nu depăşeşte 24 ore de la data înregistrării intrării în Republica Moldova), itinerarul tranzitării fiind stabilit de Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră;

10.3.8. persoanele care sunt citate de instanţele de judecată/organele de drept din Republica Moldova, precum şi reprezentanţii lor legali, fapt dovedit prin documente confirmative în acest sens.”

Cetățenii vor putea contracta servicii de asistență juridică la distanță

Forma electronică a mandatului avocatului și a avocatului stagiar va fi reglementată în legislație, iar cetățenii vor putea contracta servicii de asistență juridică de la distanță. Raportul pentru un proiect de lege care prevede acest lucru a fost aprobat la ședința de astăzi, 26 noiembrie, a Comisiei juridice, numiri și imunități, scrie stiri.md.

Proiectul de lege a fost elaborat de Ministerul Justiției, la propunerea Uniunii Avocaților din Republica Moldova. Modificările legislative sunt necesare întrucât, în prezent, Legea cu privire la avocatură nu reglementează forma electronică a mandatului, iar formularul mandatului avocatului și al avocatului stagiar trebuie să fie imprimat pe suport de hârtie, cu aplicarea ștampilei.

Astfel, autorii propun modificări la Legea privind avocatura, precum și actualizarea Codului de procedură penală, a Codului de procedură civilă, a Codului de executare, a Codului administrativ și a Codului fiscal, pentru a integra complet utilizarea formei electronice a mandatului avocatului. 

Astfel, se va oferi posibilitatea de a certifica împuternicirile avocatului prin mandat în formă electronică și copia certificată a acestuia pe suport de hârtie. Mandatul avocatului va trebui semnat cu semnătură electronică calificată. 

Acest lucru va permite avocaților să încheie contracte de asistență juridică la distanță, iar de acest lucru vor beneficia inclusiv cetățenii din diasporă, care au nevoie de asistență juridică pentru soluționarea litigiilor care apar pe teritoriul Republicii Moldova.

De menționat că reglementarea formei electronice a mandatului avocatului va asigura și implementarea soluției E-dosar judiciar din cadrul Sistemului informațional judiciar, care presupune automatizarea procesului de depunere a cererii în instanța de judecată în format electronic și distribuirea materialelor din dosar în formă electronică. Respectiv, avocații și avocații stagiari vor putea depune cererile în instanța de judecată prin intermediul Sistemului Informațional Judiciar.

Proiectul de lege privind forma electronică a mandatului avocatului va fi propus spre examinare în prima lectură în plenul Parlamentului.

Reguli noi pentru serviciile digitale

Drepturile consumatorilor de conținut sau servicii digitale vor fi mai protejate. Un set de prevederi în acest sens au fost incluse în legea privind contractele de furnizare de conținut digital și servicii digitale, care a fost publicată astăzi în Monitorul Oficial, transmite MOLDPRES.

Proiectul transpune în legislația națională o directivă a Parlamentului European și a Consiliului European privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale. Astfel, documentul prevede stabilirea unui set de reguli clare pentru vânzarea și consumul conținutului digital, cum ar fi programe de calculator, softuri, jocuri, cărți digitale sau DVD-uri, CD-uri sau stick-uri, în cazul în care acestea sunt purtătoare de conținut sau servicii digitale.

De asemenea, documentul conține prevederi care au drept scop protejarea drepturilor consumatorilor. Aceștia vor avea la dispoziție cel puțin doi ani pentru a solicita o remediere, în cazul în care au depistat defecte la conținutul digital. În cazul în care defectele sunt repetitive sau grave, consumatorii vor putea restitui produsul, vor putea păstra produsul și primi o parte din prețul plătit sau returna produsul și recupera banii.

La fel, vor fi eliminate barierele privind dreptul contractelor în cazul comerțului online transfrontalier cu bunuri și servicii digitale, prin crearea de drepturi și protecție uniformă a consumatorilor.

Autoritatea responsabilă de exercitarea controlului asupra respectării prevederilor privind furnizarea conținutului digital sau a serviciului digital este desemnat Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor din cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării.

Prezenta lege intră în vigoare la expirarea termenului de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Guvernul, în termen de șase luni de la data intrării în vigoare a documentului, va aduce actele sale normative în concordanță cu acesta.

KALEIDOSCOP 2025: Data festivalului și un detaliu exclusiv despre bilete

Festivalul KALEIDOSCOP, cel mai așteptat festival dei muzică din Moldova, revine pe 21 și
22 iunie 2025 cu o ediție grandioasă. Pentru prima dată, artiști internaționali de renume
mondial vor urca pe scenă, alături de cei mai buni interpreți locali și regionali.


Surse din echipa de organizare au dezvăluit o informație exclusivă: primele 1000 de
abonamente vor fi puse în vânzare pe 26 noiembrie, la prețul special de 444 lei.

Ce face KALEIDOSCOP 2025 unic?

KALEIDOSCOP 2025 va aduce două zile pline de muzică, artă și experiențe imersive.
Organizatorii promit un mix perfect între artiști locali, regionali și nume internaționale de
renume, ceea ce va transforma această ediție într-un eveniment de neratat.
„Am vrut ca ediția din 2025 să fie o celebrare globală, conectând publicul nostru din Moldova
la energia scenei internaționale. Va fi un spectacol total,” au declarat organizatorii dar nu au
vrut să ne divulge și numele artistului internațional.

Cum să fii parte din magie?

  1. Salvează data: 21-22 iunie 2025.
  2. Pregătește-te pentru startul vânzărilor pe 26 noiembrie.
  3. Fii printre primii care își asigură locul
    KALEIDOSCOP 2025 este mai mult decât un festival. Este momentul în care Moldova
    devine scena artei și a muzicii internaționale. Fii parte dintr-o experiență unică, alături de
    artiști de top, pe 21-22 iunie.
    Fii pe fază și pregătește-te să trăiești magia!

O tânără din Rezina ar fi fost violată de un vecin chiar în gospodăria concubinului său
Articolul anterior
Durerea femeii care și-a pierdut fetițele în incendiul din mall-ul din Rusia. Olga a devenit din nou mamă
Articolul următor