Publicația Le Monde a scris vineri despre un proiect strategic de infrastructură realizat de România, care ar urma să dezvolte rețeaua de transport spre Ucraina.
Termenele sunt strânse, iar miza este importantă: creșterea schimburilor comerciale cu țara vecină, dar și eventualele livrări de arme către Kiev.
”În nesfârșita câmpie a Dunării, la aproximativ șaizeci de kilometri nord de București, tăvălugii aplatizează o porțiune de asfalt” scriu jurnaliștii Le Monde.
Constructorii trebuie să se miște rapid: un tronson de autostradă de 21 de kilometri (inclusiv două noduri), trebuie terminat în doi ani, ceea ce este foarte rapid pentru România.
”O axă nord-sud de aproape 500 de kilometri, la care această țară din estul Europei a visat de zeci de ani”, scrie Le Monde despre viitoarea Autostradă A7, care ar trebui, în cele din urmă, să lege Bucureștiul de granița cu Ucraina.
„Această autostradă va ajuta în primul rând România prin conectarea anumitor părți ale țării care până acum erau dezavantajate”, a explicat Guido Retter, șeful companiei Retter, care lucrează pe lotul 1 al viitoarei autostrăzi.
Totodată, Guido Retter mai spune că presa de la Kiev a făcut din acest proiect puțin prea repede simbolul sprijinului României pentru Ucraina.
În acest context, trebuie precizat că proiectul Autostrăzii A7, finanțat prin PNRR, a fost lansat înainte de începerea invaziei Ucrainei de către Rusia.
Ce se întâmplă acum este faptul că el progresează într-o viteză rară pentru o țară cunoscută până acum pentru încetineala sa în realizarea unor proiecte majore, constată jurnaliștii francezi.
Ei se bazează și pe declarațiile ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.
De la începutul războiului, „accelerăm și ne concentrăm mai mult”, spune Grindeanu, care se angajează „să termine A7 până în 2026”.
Declarația ministrului pare susținută și de Guido Retter: pe șantierul A7, el spune că va termina construcția tronsonului la care lucrează compania sa „pe 3 octombrie 2024”.
Analiza Le Monde mai arată că perspectiva aderării Moldovei și Ucrainei la Uniunea Europeană nu face decât să întărească sentimentul că este nevoie urgentă de infrastructură în zona respectivă.
Primul lot al A7 trebuie finalizat în acest an
Lotul 1 Dumbrava – Mizil al Autostrăzii Moldovei A7 are o lungime de 21 de kilometri și termen oficial de finalizare octombrie 2024.