Companiile occidentale de leasing aviatic trebuie să recupereze până luni mai bine de 400 de aeronave de la operatorii aerieni din Rusia, însă își pierd rapid speranța că vor mai vedea avioanele, scrie Reuters.
Acestea trebuie predate până la trecerea termenului-limită de 28 martie, când intră în vigoare un set de sancțiuni occidentale. Mai exact, până la această dată trebuie terminat leasingul de avioane către Rusia.
„Mă tem că vom vedea cel mai mare furt aviatic din istoria aviației civile”, spune Volodimir Bilotkah, profesor asociat pentru managementul transportului aerian la Institutul pentru Tehnologie din Singapore. Leasingul presupune ca transportatorii aerieni să folosească aeronave închiriate de la alte companii aviatice sau de la companii specializate în leasing. Acestea din urmă sunt proprietarii de fapt din acte. În total, Rusia are 1.367 aeronave, conform Ria Novosti.
La data de 24 februarie, ziua declansării invaziei ruse în Ucraina, operatorii aerieni din Rusia aveau 776 de avioane luate în leasing, dintre care 515 erau înregistrate străinătate, potrivit Reuters.
Mai bine de 50% dintre avioanele respective sunt acum înregistrate în Rusia, iar potrivit companiei de consultanță IBA cele mai multe deservesc în acest moment rute interne ruse. Astfel, nu mai pot fi recuperate. Guvernul rus a anunțat deja că 78 de avioane în leasing ale operatorilor aerieni ruși au fost reținute în străinătate și nu vor mai ajunge înapoi în Rusia, conform agenției Interfax.